“Jinak bysme ani nemohli chtít umřít. A my snad chceme? Musíme chtít, jinak budeme muset. ... Chvíle, kdy odpouštíš i to, co ti neudělali, kdy je odpuštěno i to, co jsi nezavinil.” Jan Balabán: Zeptej se táty. “Nejautentičtějším prostředkem z podstaty obrozujícím divadlo je očistný rituál a tou nejadekvátnější divadelní formou, v níž se katarze realizuje, je nepochybně tragédie. (...) v divadelní formě tragédie (se) znovu obnovuje hierarchie hodnot, schopnost poznávat a rozlišovat. Teprve tragédie je vždy znova klíčem ke každé době a teprve v ní se může vždy znovu uskutečnit spojení dvou krajních poloh ­ zážitku vlastní identity s prožitkem nadosobního lidství.” Jiří Kratochvil: Vyznání příběhovosti “Tragedie je záležitost kultury, kdežto civilizace zná jen havárie; v kultuře tragedie je niterná katarse, z které člověk získává svou bytostnou hodnotu, přesahující smrt, i když při tom fyzicky hyne; v kultuře smrt člověka v něho sama proměňuje; v civilizaci havarovaný stroj končí ve šrotu.” Josef Šafařík: Cestou k poslednímu Jan Skácel: Teiresiás čtě zprávu o králi Oidipovi napsanou Braillovým slepeckým písmem jsme vydluženi půjčil si nás čas komu nás jednou vrátí nevíme tak jako nikdo neví kdo splatí úrok z našich životů Jan Skácel: Přísloví (...) Jsou dlouhé pravdy a jsou pravdy krátké. A nepřijde­li trest hned vzápětí, musíš si vinu odžít životem. Neumírat smrtí Životem umřít František Halas A jen, kde jsou hroby, je také zmrtvýchvstání. Fridrich Nietzsche – Budete někdy znát klíč k té záhadě? – Pane… Já vám nerozumím… Klíč k záhadě?… Copak jste nevěděl, že záhada nemá dveře?… Michel de Ghelderode: Odchod herce “Žal je nejsilnější identifikací sebe sama. Nikdy jindy není takové příležitosti. Je to nejlepší způsob, jak pochopit sebe a svět. Sebe ve světě a svět v sobě. To je ostatně jedno a totéž. Člověk, který absolvoval školu žalu, je schopen všeho lepšího.” Václav Navrátil: O smutku, lásce a jiných věcech