'\ dá se dnešní svět zobrazit na divadle' Se zájmem se dovídám. že Friedrich DOrrenmatt v jednom rozhovoru o divadle položil otázku. dá-Ii se dnešní svět ještě vůbec zobrazit na divadle. Jakmile je tato otázka jednou položena, myslím, že je třeba ji připustit. Minul už čas, kdy zobrazeni světa na divadle musilo být výlučně věcí prožitku. Aby se stalo prožitkem. musí být pravdivé. t Je mnoho lidí, kteří konstatují, že prožitek /: v divadle je stále slabší. méně lidí však pozo­ ruje. že zobrazovat dnešní svět je čím dále tím obtížnější. Próvě tento poznatek podnítil ně­ které z nás dramatiků a režisérů. abychom se dali do hledání nových uměleckých pro­ středků. Já sám, a vy jako odborníci to víte, jsem se ne­ jednou pokusil dostat dnešní svět, dnešní sou­ žití lidí do zorného pole divadla. Když toto píši, sedím jen několik set metrů od 7 8 velkého divadla, vybaveného dobrými herci a vším potřebným technickým zařízením; v tomto divadle mohu s četnými, vesměs mladými spolupracovníky ledacos vyzkoušet, na stolech kolem sebe mám knihy modelů s tisíci fotografiemi z našich inscenací a s mnoha více či méně přesnými popisy nejrozličnějších problémů a jejich dosavadních řešení. Mám tedy všechny možnosti, ale nemohu říci, že by dramaturgie, kterou z určitých důvodů nazývám nearistotelovskou, a příslušný epický způsob hraní byly on í m řešením. Jedno však se vyjasnilo: Dnešní svět lze dnešním lidem vylíčit jen tehdy, líčíme-Ii jej jako svět, který lze změnit. Dnešní lidé oceňují otázky pro odpovědi. Dnešní lidé se zajímají o poměry O události, proti nimž mohou něco dělat. Před lety jsem viděl v jedněch novinách foto'grafii. která z reklamních důvodů ukazovala Tokio zničené zemětřesením. Většina domu se zřítila, ale několik moderních budov se zachovalo. Titulek zněl: Steel Stood - Ocel zůstala stát. Srovnejte toto vylíčení s klasickým líčením výbuchu Etny od Plinia staršího a naleznete u něho typ líčení, který musejí dramatikové tahoto století překonat. Ve století, jehož věda dokáže přírodu tak měnit, že se svět již téměř zdá být obyvatelný. nelze už nadlouho líčit člověku člověka jako oběť. jako předmět neznámého, ale pevně daného prostředí. Z hlediska kopacího míče by sotva šlo koncipovat zákonitosti pohybu. 'Proto totiž, že povaha lidské společnosti - no , rozdíl od povahy přírPmu. co bude nósledovat, nebo abychom to očekávali s napětím. Fantasie herců se přitom sotva nějak mimořádně rozběhne. V jistém ohledu je tato událost všeobecnó: dívky vstupují do zoměstnání(v našem případě můžeme být napjati, co zvláštního se jí nyni přihodí). Zvláštní je tato událost jen potud, že dívka odchází z domova (kdyby tam zůstalo. nedošlo by k dalšim událostem). To. že ji rodina pusti, není předmětem zkoumání, je to věrohodné (motivy bývají věrohodné). Historisující divadlo vidí všechno jinak. Vrhne se se vším všudy· na podivné, 47 48 zvláštní rysy této tak všední události, na rysy, které si žádají zkoumání. Jakže, rodina propustí z ochrany svého člena, aby si nyní vydělával na živobytí samostatně, bez pomoci? Dokáže to ten člen? Pomůže mu vydělat si na živobytí to, co se tu naučil jako člen rodiny? Nemohou si už rodiny ponechóvat své děti? Staly se jim břemenem nebo jim břemenem zůstaly? Je tomu tak u všech rodin? Byla tomu tak vždycky? Je to běh světa, jejž nikdo neovlivní? Když plod uzraje, spadne ze stromu. Platí zde tato věta? Osamostatní se dřív nebo později všechny děti? Dělaly to za všech dob? Jestli ano, jestli je to biologický jev, docházi k němu vždycky týmž způsobem. z týchž pohnutek, má vždycky tytéž následky? To jsou otázky (nebo je to aspoň část otázek), no něž mají herci odpovědět, chtějí.li znózornit událost jako jev hístartcký, jedinečný. chtějí~'í tu ukázat mrav, jenž objasňuje strukturu společnosti určité (pomíjivé) doby. Ale jak se má taková událost znázornit, aby vynikl její historický charakter? Jak upozornit no zmatek naší nešťastné doby? Když matka s napomínáním a s morálními příkazy balí dceři kufřík. který je velmi malý - jak to ukázat: tolik požadavků, a tak málo prádla? Mravní požadavky na celý život, a chleba jen na pět hodin? Jak má herečka vyslovit matčinu větu. s níž dává dceři tok maličký kufřík, ..Tak, myslím, že to postačí," aby se chápala jako historický výrok? Toho lze dosáhnout jen použitím ..efektu Z... Herečka nesmí z věty udělat svou vlastní záležitost, musí ji vydat kritice. musí U1:nožnit pochopení jejích motivů ; protest. Efektu lze dosáhnout jen dlouhým studiem. V 2idovském divadle v New Yorku, ve velmi pokrako~ vém divadle, viděl jsem hru S. Ortnitze, ukazující vzestup chlapce z východní proletářské čtvrti ke kariéře velkého korupčního advokáta. Divadlo ne· umělo hru zahrát. A přece tam byly scény jako tato: Mladý advokát sedí na ulici před svým domem a poskytuje za velmi nízký honorář právní informace. Přichází mladá žena se stížností, že při dopravní nehodě utrpěla zranění na noze. Ale případ se zanedbal. její žádost o náhradu škody není dosud podána. Zoufale křičí, ukazujíc na svou nohu: už se hojíl Divadlo, pracující bez .efektu Z", nebyla s to ukázot na této mimořádné scéně hrů. ZV krvalVé doby. Nemnozi lidé v hledišti si té scény povšimli, sotva kdo z čtenářů by se na tento vý~ křik rozpomněl. Herečka jej pronesla jako samozřejmost. Ale právě o tom, že taková stížnost při~ padá tomuto chudému člověku samozřejmou, by byla měla vydat publiku svědectví jako úděsný posel, navracející se z nejspodnějších pekel. K tomu by bÝValo bylo OVšem třeba, aby jí zvláštní technika dovalila podtrhnout historickou strá.nku určitého společenského stavu. To umožňuje toHko .efekt Z~. Bez něha může herečka jen vidět. že ji nikdo nenutí, aby se úplně přeměnila v jevištní postavu. Při vytyčováni nových uměleckých principů a vy_ pracovávání nových inscenočních metod musíme vycházet z mohutných úkolu doby na rozhraní epoch; možnost i nutnost nového uspořádání společnosti už se vynořuje. Všechny vztohy mezi lidmí se zkoumají, na vše se musí nazírat ze společenského hlediska. Pro svou společenskou kritiku a pro své historické svědectví o provedených pře. stavbáoh bude mít nové divadlo kromě jiných efektů zapotřebí .efelotu Z", 4 49