FAV 259 Real men vs models.jpg • •Šaty / Kostým / •Móda ve filmu • •Mgr. Šárka •Gmiterková • • • •16. 10. 2013 Literatura 16. 10. •BABINGTON, Bruce – DAVIES, Ann – POWRIE, Phil (eds.) (2004): The trouble with men. Masculinities in European and Hollywood cinema. London, New York: Wallflower press. •GATES, Phillipa (2008), Three Sam Spades. The shifting model of American Masculinity in the Three Films of The Maltese Falcon. Framework, 49, 2008, č. 1, s. 7 – 26. •AMAYA, Hector (2007), Amores perros and racialiased masculinities in contemporary Mexico. New Cinemas: Journal of contemporary film, 5, 2007, č. 3, s. 201 – 216. •GREVEN, David (2009), Contemporary Hollywood Masculinity and the Double-Protagonist film. Cinema Journal, 48, 2009, č. 4, s. 22 – 43. •GEHLAWAT, Ajay (2012), “Aadat Se Majboor / Helpless by Habit: Metrosexual masculinity in contemporary Bollywood. Studies in South Asian Film & Media, 4, 2012, č. 1, s. 61 – 79. Masculinities / Men studies •Výrazný rozvoj počátkem 90.let •Dlouho ve stínu feministických filmových teorií, které maskulinitu nijak neproblematizují •Tři problematické aspekty textu Vizuální slast a narativní film Laury Mulvey (1975) 1 - Diváctví jako teoretický konstrukt – co zažívá reálný divák vs reálná divačka? 2 - “Gaze” – kódovaný jako aktivní/mužský pohled, jehož prostřednictvím se divák identifikuje s hrdinou na plátně a získává pasivní ženský objekt Co se ale odehrává při heterosexuálním vzájemném mužském “gaze”? 3 - Mužské tělo na plátně neexistuje jako objekt, v režimu bytí-pro-pohled •Mužnost prizmatem queer studies není cílem. Zajímá nás normativní, tedy heterosexuální mužnost a její různé formy v režimu vizuálního zobrazení. 1. 1. Great Masculine Renunciation Věk nevinnosti_burinky_1.jpg •“Mužské odříkání se módy” •Zhruba od roku 1820 pánský oděv rezignuje na zdobnost a dekorativnost •Preference střídmosti a uniformity •Režim “non-fashion”, tedy rezignace na pravidelné změny střihu, siluety, barev a vzorů •Ideálně ztělesňuje pánský oblek Pánský oblek Celý oblek.jpg Burberry D.jpeg Sexuální a falická symbolika obleku •Reálné mužské tělo skrývá; zároveň jej jako souhru vizuálních konvencí ustavuje v jeho mužnosti •Protahuje torzo opticky do výšky • Zdůrazňuje ramena vs úzký pas a malé hýždě • Formou aluze spojuje hlasivky s genitáliemi gordon_gekko_michael_douglas_w.jpg Keira titulka.jpg 80.léta CK Male.jpg •Kultura “yuppies” – YUP=young urban professional •25 – 35 let, důraz na kariéru, profesní úspěch, nadprůměrné příjmy •Nárůst konzumpce, soustředění se na zdravý životní styl, fitness, definování sociálního statusu skrz tělo a šaty •Pánské lifestylové magazíny: • The Face, GQ, Arena, L’uomo • Vogue, Mens Health, FHM •Mužské tělo začíná být prezentováno jako objekt pro pohled – a to prioritně nikoliv pro ženský kontemplativní, ale pro mužský aspirační • CK CHristy.jpg Male_Book cover.jpg Male_Refreshener.jpg Americký gigolo (1980, r. Paul Schrader) american-gigolo-still.jpg •Pro hlavního hrdinu Juliana je oblečení hlavní formou sebevyjádření. Sekvence, v nichž koordinuje jednotlivé části svého oděvu, působí jako instruktážní lekce ve stylingu a barevné koordinaci pro mužské diváky. Top Gun (1986, r. Tony Scott) Ray_Ban.jpg top-gun-img.jpg Klub rváčů (1999, r. David Fincher) Tyler.jpg Vypravěč.jpg Klub rváčů fight-club-1999-06-g.jpg •Ideální muž pouze jako chvilkové spojení dvou naprosto odlišných identit •Ambivalentně vnímaná konfůze –> žádoucí stav, ale vždy rizikový nebo psychotický •Rozdílnost ega a alterega (a jejich nespojitelnost) artikulovaná také na bázi kostýmu •Šedivá uniformita a odosobněnost korporátní kultury vs eklektická hravost nekonfekčních oděvních artiklů • Tváří v tvář 1997, r. John Woo triko.jpeg •Klasická hollywoodská zápletka dovedená do krajnosti – dyadické párování dvou hlavních mužských hrdinů (policajt vs padouch) •V tomto případě navíc oba protagonisté napravují chyby v osobních vztazích svého “předchůdce” •Ambivalentní závěr – kdo se vlastně vrací domů? • Castor Troy vs Sean Archer Troy_Cage.jpg Travolta_zmačkaný.jpg Castor Troy v obleku Seana Archera Spona_1.jpg Spona_2.jpg Návrat Seana Archera? Archer_Špitál.jpg Archer_Archer.jpg Tváří v tvář jako módní událost Troy_kabát.jpg Krabička.png