FAV 259 vfhollywood3.jpg • •Šaty / Kostým / Móda ve filmu • •Mgr. Šárka Gmiterková • • •30. 10. 2013 Literatura 30. 10. • •DYER, Richard (1998): Stars. London: BFI (second edition). •DYER, Richard (2004): Heavenly bodies. Film stars and society. London, New York: Routledge (second edition). •SHINGLER, Martin (2012): Star studies. A critical guide. London: BFI, Palgrave Macmillan. •VINCENDEAU, Ginette (2000): Stars and stardom in French Cinema. London: Continuum. •HOLMES, Su – REDMOND, Sean (eds.) (2010): Stardom and celebrity. A Reader. Los Angeles, London, New Delhi: Sage Publication. •CORBER, J. Robert (2006): Joan Crawford’s Padded Shoulders: Female Masculinity in Mildred Pearce. Camera Obscura, 21, 2006, č. 2, s. 1 – 26. •SONNET, Esther (2010): Girl in the canoe: history, teleology and the work of star construction in the early roles of Marilyn Monroe. Screen 51, 2010, č. 1, s. 54 – 70. Star Studies - Pojmy •Metodologie výzkumu hvězdných systémů •Obraz hvězdy (Star image) – prioritně znamená obraz hvězdy na plátně forma strukturované polysémie – početná, ale uzavřená skupina významů, které obraz hvězdy jako soubor obsahuje jednotlivé elementy obrazu nemusí být vždy v souhře, naopak jsou často kontrapunktické •Osobnost hvězdy (Star personna) – prioritně všechny mimofilmové diskurzy, materiály a mediální formy utvářející naše povědomí o hvězdě časově podmíněné - často podléhá redefinici a rekonstrukci => Mezi obrazem hvězdy a osobností hvězdy existuje vždy nějaká forma analogie ( type casting, miscasting, casting against the type, PR) •Star vehicle – termín má původ v klasickém Hollywoodu, popisuje přípravy, natáčení a propagaci filmů uzpůsobených na míru konkrétní hvězdě vs Unit - Package system – hvězdy uzavírají kontrakty na produkci jediného filmu Nicole Kidman Omega_Kidman.jpg •Ukázkový příklad hvězdnosti jako značky, tzv. Branding • •Výsostná pozice globální a transnacionální celebrity • •V letech 2001 až 2003 lze vysledovat dosažení unikátního statusu módní ikony a zároveň respektované herečky Moulin Rouge! Plakat Moulin.jpg •2001, r. Baz Luhrmann •Kostým: Catherine Martin a Angus Strathie •Forma “integrovaného” muzikálu •Hravá asambláž různých vlivů a citací (mýtus o Orfeovi, Puccinniho Bohéma,Bollywood, Studio 54…) •Nicole Kidman v roli kurtizány Satine •Úvodní scéna: Satine kostýmově, herecky a hudebně prezentována jako kombinace klasických hollywoodských ikon Kankán Kalhotky_Moulin_1.jpg Tanečnice_Moulin_1.jpg •Taneční scéna netočená frontálně, ale dynamicky -> kankán jakou současný taneční battle •Kostýmově jsou sboristky výrazně odlišené a individualizované •Lascivní a dráždivá atmosféra navzdory ratingu Madonna.jpg MM.jpg Satine_1.jpg Satine Diamonds are a girl’s best friend Kostým – vizuální citace Marlene_1.jpg Marlene_Moulin.png Kostýmově je Satine v tomto čísle reinkarnací Marlene Dietrich, zatímco mizanscéna odkazuje na Diamonds are a girl’s best friend •Kostým Moulin_Satine.jpg •Mizanscéna moulin rouge.jpg Intermezzo - Gyneceum Intermezzo_Gyneceum.png Satine – Rhytm of the night Rita_1.jpg Baz-Luhrmann-14.jpg Satine (Nicole Kidman) / Gilda (Rita Hayworth) Satine_rita.jpg gilda_04.jpg Herectví_1.png Herectví_2.png Herectví_3.png Herectví_4.png Satine jako série masek Moulin Rouge! jako módní událost Móda_Moulin.JPG Moulin_1.jpg Nicole Kidman jako tvář parfému Chanel č.5 Kidman_Chanel.jpg •Reklamní spot z roku 2003 •Koncipováno jako trailer k neexistujícímu filmu, avšak přítomné “dozvuky” Moulin Rouge! •R. Baz Luhrmann, šaty Karl Lagerfeld, doplňkové kostýmy Catherine Martin •Hudba Craig Armstrong: • Claire de Lune od Clauda Debussyho •Prodává ideu spojenou s parfémem, avšak flakon samotný v reklamě nefiguruje • Návaznost na tradice značky Deneuve_Chanel.jpg Chanel_androgyny.jpg Všudypřítomné logo jako Luhrmannův podpis chane.jpg great-gatsby-baz-luhrmann-isms-04.jpg Kondenzace příběhu do šatů Chanel_Kidman.jpg nicole_kidman_chanel.jpg Nicole Kidman v roli Virginie Woolfové (Hodiny, r. Stephen Daldry, 2002) the-hours.jpg •Definitivní potvrzení statusu Nicole Kidman jako kvalitní herečky. •I tuto roli však výrazně dotváří kostým a maska; základní opory jejích hereckých kreací. Vogue Září 2003 annie-leibovitz-nicole-kidman.jpg • •Kidman na 20 fotografiích prestižních fotografů •Doprovodný text zřetelně vytváří spojnice mezi jejím hereckým nadáním a citem pro módu a styl •Tom Ford: “Vytvořila si osobnost pro červený koberec; veřejnou osobnost, která je vždy upravená, uhlazená a vždy pod kontrolou … Je to naprosto jedinečná hvězda.” • Sharukh Khan King Khan.jpg Sharuk_Cinepur.jpg “King Khan” shahrukh-khan-new-look-tag-heuer.jpg •Globální ikona bollywoodské kinematografie •Konstrukce hvězdné osobnosti jako značky •Není ceněný pro své herecké schopnosti, ale taneční nadání, charisma a styl •Výrazné propojení hvězdného obrazu a hvězdné osobnosti na bázi kostýmu a stylingu Dil se.. dil se.jpg •1998, r. Mani Ratnam •Hudba: A. R. Rahman •Choreografie: Farah Khan •Příběh nenaplněného romantického vztahu mezi reportérem Amarem a dívkou Meghnou, pocházející ze separatistické provincie Assam •Taneční a pěvecká čísla jako Amarovy fantazie -> pouze zde Meghna opětuje jeho city a vyznání Chayyia chayyia •“Islamicate femininity” Chayyia.jpeg •Tradiční sárí Manjula-Cream-&-Maroon-Designer-One-Minute-Sari_b8a980158ffb3f622ef5ae62d5df2b66_images_1080_1440_m ini.jpg Dil se re.jpg Závoj a tradiční sárí Chayyia chayyia dilsey.jpg Chayyia chayyia Chayyia.jpeg • •Mizanscéna vytváří ideální prostor pro Amarovu romantizovanou vizi severovýchodní Indie a jejích obyvatel •Standardní vizuální tropus moderně kostýmovaného hrdiny a tradičně odděné ženy •Černo-červená kombinace ústřední dvojice v kontrastu s doprovodnými tanečníky -> navzdory rozdílné stylizaci barevné ladění svádí Amara a Meghnu dohromady • • Amar_3.jpg Amar_2.jpg Amar_1.jpg Choreografie namaaz – “upbeat” islámské modlitby … a Bůh stvořil ženu BB.jpg •Fr, 1956, r. Roger Vadim •Průlom v kariéře Brigitte Bardot •Transnacionální, multimediální a módní ikona; přesahuje svou dobu a zároveň vyjadřuje její kontradikce •Konstrukce hvězdného obrazu a hvězdné osobnosti B.B. vyzdvihuje její mládí, sexualitu a přirozenost • Brigitte Bardot před rokem 1956 BB_Cannes.jpg BB_young.jpg 1947 – Christian Dior, New Look Dior_1.jpg bardot young elle magazine.jpg …a Bůh stvořil ženu Brigitte-Bardot01_spokesandheels.jpg Citace.jpg …a Bůh stvořil ženu et-dieu-crea-la-femme-2-e1351378179403.png harpers-bazaar-march2006-gemma-ward-lagerfeld-1_thumb[5].jpg Finální scéna 0dbe04d938782e786fd21c32a9d94aac.large_.jpg dancing 2.jpg Brigitte Bardot - choucroute ma166jso.jpg brigitte-bardot-1960-218x300.jpg