North-by-Northwest-1959_gallery_primary.jpg Dior_North.jpg FAV 259 Šaty / Kostým / Móda ve filmu Mgr. Šárka Gmiterková 13. 11. 2013 Literatura 13. 11. •WILSON, Elizabeth (2003), Adorned in dreams. Fashion and modernity. London – New York: Virago Press (second edition). •Iluminace 20, 2008, č. 4 – Postfeminismus a feministická filmová studia. •BARTHES, Roland (2004), Mytologie. Praha: DOKOŘÁN; přel. Josef Fulka ( Mythologies, 1957). •HEAD, Edith – CALISTRO, Paddy (2009), Edith Head’s Hollywood. Los Angeles: Angel City Press (second edition). •BREVIK-ZENDER, Heidi, Let Them Wear Manolos: Fashion, Walter Benjamin and Sofia Coppola’s Marie Antoinette. Camera Obscura 26, 2011, č. 3, s. 1 – 33. KOSTÝM - podvojná povaha - na jednu stranu dovede velmi dobře sloužit filmovému dílu (narativ, styl, mizanscéna, charakterizace postavy, žánrové konvence), - na stranu druhou má kostým tendenci existovat nezávisle na naraci nebo stylu konkrétního filmu a působit vně těchto dominantních diskursů (tzn. jako excesivní podívaná, spektákl) MÓDA - do jisté míry antiteze kostýmu - systematická fluktuace vizuálního designu - opět estetická dialektika – na jednu stranu povrchní, pomíjivá; na druhou stranu i zde existují nadčasové hodnoty (tradiční značky, cyklické navracení se k již vyzkoušeným liniím a střihům) Nadčasovost módy •Christion Dior – “bar jacket” Christian-Diors-New-Look-1947.jpg •Coco Chanel – tvídový kostým Classic-Chanel-Suit-in-tweed.jpg Jean Harlow.jpg marlon-brando.jpg KeanuReevesMatrixNeo.jpg Příklady filmových kostýmů, které výrazně ovlivnily módu Coco Chanel a MGM, 1931 •Palmy days palmydays1931.jpg •Tonight or never Tonight-or-Never-12.jpg Loni v Marienbadu, 1961, r. Alan Resnais Loni Marienbad.jpg Delphine.jpg Jean-Paul Gaultier, módní návrhář a kostýmní výtvarník (Kika, Město ztracených dětí, 5. element) milla jovoich fifth element.jpg jpg-lost-children-19951.png kika-abril-almodovar-19757.jpg Sabrina, 1954, r. Billy Wilder •Kostým Edith Head sabrina-1.jpg •Kostým Hubert de Givenchy audrey-hepburn-45.jpg Spor Edith Head vs Hubert de Givenchy Audrey-Hepburn-in-black-Sabrina-frock.jpg Annex - Hepburn, Audrey (Sabrina)_08.jpg Geografie módní kultury • •Mapa světových módních center – Paříž, New York, Miláno, Londýn •Ani současné globální modely konzumpce, ve zkratce nazývané jako “mall and modem” (nakupování mimo centrální městské části nebo prostřednictvím e-shopů) nedovedou narušit unikátní status módních metropolí •Percepce, předvádění, hledání a nakupování módy zůstává nadále výsostně metropolitním zážitkem •“Silnou čtyřku”definuje jak jejich pozice globálních finančních center, tak širší historické procesy ( modernistická reforma organizace městských center formou dlouhých, přehledných bulvárů nebo avenues, které nabízejí zcela novou záplavu vizuálních vjemů, podnětů a stimulů) + nepřeberné množství butiků a obchodních domů + interní geografie moderních módních měst – jak lákavé výkladní skříně, tak řemeslnické čtvrti, kde se oděvy šijí, kompletují a také kopírují a dále šíří (Whitechapel v Londýně, Garment district v New Yorku) lauren-bacall-style-designing-woman-1957-2-e1338999292923.png Designing woman, 1957 r. Vincente Minelli audrey funny face.jpg Funny Face, 1957 r. Stanley Donnen Sex ve městě 1, 2 (2008, 2010) r. Michael Patrick King Sex ve měste.jpg sex_and_the_city_2_11.jpg Ďábel_1.jpg Ďábel_2.jpg Ďábel_3.jpg Love.Gucci_.SS13-1.jpg Strategie módní přehlídky •Zásadní moment pro definování a prezentaci konkrétní sezony • PR a marketingový účel dalece přesahuje její komerční význam •Jednoduchá a neměnná struktura •Modelky se nikdy neusmívají, negestikulují, oděv nikterak nepersonalizují -> vše podřízeno co nejefektivnějšímu předvedení šatů •Jakým způsobem využívá záznam módní přehlídky kinematografické prostředky? • Victoria’s secret karolinakurkova-normal_victorias-secret-2005-karolina-kurkova-09.jpg •Sekvence postavená na bázi kontrastů – úvodní titulky vs samotná show, molo vs zákulisí, supermodelky vs bezejmenné manekýny •Velmi rychlé střihy, zoom, dynamické pohyby kamery •-> divák cíleně atakován záplavou vizuálních stimulů vs zpomalené frontální záběry •“glamazons” “VS angels” – kolekce je vždy velmi presonalizovaná a spojená s konkrétní skupinou modelek legs.jpg McQ.840a–d_mcq.840.AV1.JPG Alexander McQueen Podzim / Zima 1999 •Ideální a krásné tělo prezentováno jako anorganicky a skulpturně dotvářené •Přítomnost Aimee Mullins není senzačně zdůrazňována - na jednu stranu ideálně zapadá do konceptu celé show, na druhou stranu otevírá řadu otázek •Jak, kdy a co všechno lze považovat za krásné? •Kde leží hranice mezi šaty a tělem? • Hussein_1.jpg chalayan-31-1024x672.jpg Hussein Chalayan Podzim / Zima 2000, “Table Dress” •Konceptuální pojetí módy •Komentář na téma náboženství, identita, osobní prostor a svoboda, sexualita •Funkce, význam a užívání oblečení jako objektů •Kinematografie pouze ve formě pasivního záznamového média Marie Antoinetta USA 2006 r. Sofia Coppola Marie Antoinette Vogue.jpg • •Subverzivní užití módy pro potřeby historického velkofilmu •Rozporuplné přijetí reflektuje problematický status Sofie Coppoly jako režisérky, která se cíleně věnuje buď špatným tématům anebo náměty zpracovává zcela nevhodným způsobem •-> “Rich Girl Cinema” •Pozitivní recenze přiznávají filmu nejčastěji adjektivum “moderní” Móda podle Waltera Benjamina •Jeden z příslušníků tzv. Frankfurtské školy, zakotvené v neomarxismu; dále Theodor Adorno, Jürgen Habermas, Max Horkheimer a další •Zásadní je stať Umělecké dílo ve věku své technické reprodukovatelnosti, móda rozpracována v nedokončeném díle Projekt Arkády, popisující specifickou temporalitu a vizualitu v pařížských zastřešených ulicích druhé poloviny 19.století •Móda jako 3-členka spojující šaty, ženství a smrt •Představuje výsostně femininní doménu, protože jsme v době “mužského zříkání se módy” •Nese v sobě přítomnost smrti díky postavě pařížské kurtizány – vysoce elegantní luxusní prostitutky, která muže dráždí svým šarmem a oděvy, avšak zároveň představuje smrtelnou hrozbu (pohlavní choroby) • Móda jako transhistorické zobrazení - čerpá z věcí minulých (retro, vintage), aby nám ukázala věci budoucí (trendy, nadčasové oděvy) a to v momentu, který je absolutním vyjádřením nestabilní přítomnosti MA_Let them.jpg Marie_Antoinette_Vogue_Edition_by_DiLancreRoyalty.jpg V případě Marie Antoinetty slouží reálná historická postava jako komentář k současnosti. Děje se tak prostřednictvím hudby (postpunko- vé a novoromantické songy), herectvím (akcent Východního pobřeží USA), zcizujícími efekty (Kirsten Dunst pohlíží přímo do kamery), lako- ničností dialogů (pikturální narace) a kostýmy (střihově šaty odpovídají, avšak barevná škála nekopíruje typické barvy Bourbonů) Móda jako předzvěst budoucnosti / Haute couture kolekce inspirované filmem •2007 – Dior (John Galliano) Galiano_Anotinetta.jpg •2009 – Chanel (Karl Lagerfeld) Chanel 2009.jpg Bytostná morbidita módy podle W. Benjamina VS_Sperky.jpg •Ideální prezentace šperků jako neživý fragment ženského těla => konfůze organického a anorganického MA_Gejzír.jpg MA_Loznice.jpg MA_poprava_1.jpg MA_Poprava_2.jpg MA_Converse.jpg •Kolekce bot z dílny Manolo Blahnika ušitá speciálně pro film vs pohozené Conversky •Objekty vytržené ze své přirozené temporality a ledabyle položené vedle sebe mají potenciálně explozivní a podvratný charakter -> jeden z nejčastěji citovaných a zároveň napadaných výjevů v Marii Antoinettě •Který z objektů v tomto záběru je vlastně bližší naší době? Basketbalová obuv z roku 1917 nebo boty z dílny současného oslavovaného návrháře? The September Issue, USA 2009, r. R. J Cutler •Zákulisí přípravy historicky nejtlustšího čísla americké mutace časopisu Vogue (září 2007) •Jeden z mála dokumentárních filmů z prostředí módy •Anna Wintour (šéfredaktorka) •Grace Coddington (módní editorka) Anna_W.jpg Grace.jpeg