„Když už byla tato mezera odhalena, bylo ji třeba zaplnit. Ostatně, co můžeme dát do dvojice k formě nezbytné pro myšlenku, když ne sám její obsah, a co k pravopisu, který pracuje se slovy, když ne styl pojednávající o dané věci?“ Larousse byl v tomto ohledu převratným reformátorem a jeho iniciativa musela pohoršovat mnoho školských inspektorů jeho doby stejně tak jako pohoršují naše současníky návrhy o[P1] školském vzdělávání z roku 1990[P2] . Jeho metoda totiž už nestaví do centra pedagogického systému obecnou normu, jejíž pravidla pravopisu značně kodifikují označení, [P3] nýbrž jasně a úmyslně[P4] vyjádření, [P5] které je pro něj stylem. [P6] Celkem vzato se proti diktátu – imitační karikatuře [P7] – prosazuje slohová práce jakožto vynalézavé cvičení, [P8] které nemůže být kvalitní bez dobré znalosti slovní zásoby, a tedy pravopisu. Slohová práce je školou jazyka a vybraný jazyk se pak nazývá styl. kromě pozn. P3 celkem dobře ________________________________ [P1]na [P2]zde jsou to 90. léta 20. stol. [P3]ne, jejíž « meze » jsou kodifikovány pravidly pravopisu [P4]záměrně [P5]není dost jasné, lépe aspoň « vyjadřování » [P6]se rovná stylu/ znamená styl [P7]ano, dobře [P8]lépe : cvičení vynalézavosti