Předmět: IM124cv Cvičení k předmětu Umění nových médií: umění a technika I (aktualizovaný sylabus, podzim 2013) Vyučující: doc. Mgr. Jana Horáková, Ph.D. horakova@phil.muni.cz Anotace kurzu IM124cv Cvičení k předmětu IM124 má přispět ke zlepšení obeznámenosti studentů se základními texty oboru teorie interaktivních médií. Cílem kurzu je vést studenty k prohloubení znalostí základní literatury předmětu IM124 Umění nových médií: umění a technika I a k seznámení se s klíčovými texty oboru tzv. z první ruky. Studenti jsou vedeni ke kontinuální samostatné práci s odbornou literaturou a ke schopnosti vytěžit z odborného textu relevantní informace. Na konci kurzu bude student umět shrnout základní fakta a argumenty odborných studií, kapitol monografií atd. (viz zadané texty ve „Studijních materiálech předmětu“. V ideálním případě bude schopen tyto informace zasadit do širších souvislostí, se kterými je seznamován v přednáškách. Požadavky k ukončení kurzu Studenti odevzdají rešerše tří textů. Texty si vybírají vždy z jednoho ze tří tematických okruhů: a) Genealogie umění nových médií. NEBO b) Od umělecké avantgardy k počítačovým aplikacím. NEBO c) Umělecké dílo v době své mechanické reprodukce a v době digitální produkce. Rešerše odevzdávejte do „odevzdávárny předmětu“ vždy v jediném dokumentu (pro přehlednost) nadepsaném názvem tematického okruhu, který jste si zvolili. Celkový rozsah odevzdaných textů je: 10 800 znaků/6 normostran (tedy 2 normostrany na jeden text). Nejzazší termín pro řádné odevzdání rešerší je stanoven na 13. 12. 2013 Opravný termín bude vypsán během zkouškového období: 12. 1. 2014. Další termíny nebudou vypisovány! Texty určené ke zpracování v rámci předmětu IM124cv: Text 1: Genealogie umění nových médií: BATCHEN, Geoffrey: Zviditelnění elektřiny. Kapitoly z dějin a teorie médií. Tomáš Dvořák (ed.). Praha: AVU, 2010, s. 215 – 232. MANOVICH, Lev: The Language of New Media. Kapitola: How New Media Became New. Cambridge, Mass.: MIT Press, 2000, s. 45 – 48. KITTLER, Friedrich A. Gramofon, film, psací stroj. Kapitoly z dějin a teorie médií. Tomáš Dvořák (ed.). Praha: AVU, 2010, s. 51 – 67. Text 2: Od umělecké avantgardy k počítačovým aplikacím: Greenberg, Clement: Avant-guard and kitch. Partisan Review 6:5 (1939), s. 34 – 49. Dostupné on-line: http://www.sharecom.ca/greenberg/kitsch.html MANOVICH, Lev: Avant Garde as Software. Lev Manovich Official Website. 1999. Dostupné on-line: www.manovich.net/DOCS/avantgarde_as_software.doc LANDOW, Georgie P.: Hypertext as Collage-Writing. The Digital Dialectic. New Essays on New Media. Peter Lunenfeld (ed.). Cambridge – London: MIT Press, s. 150 – 170. Text 3: Umělecké dílo v době své mechanické reprodukce a v době digitální produkce: BENJAMIN, Walter: Malé dějiny fotografie. Iluminácie. Bratislava: Kalligram, 1999, s. 160 – 174. DAVIS, Douglas: The Work of Art in the Age of Digital Reproduction (An Evolving Thesis: 1991-1995). Leonardo, Vol. 28, No. 5, Third Annual New York Digital Salon, pp. 381–386. Dostupné on-line:http://classes.dma.ucla.edu/Winter09/9-1/_pdf/3-Davis_Work_of_Art.pdf MALINA, Frank: Digital Image: Digital Cinema: The Work of Art in the Age of Post-Mechanical Reproduction. Leonardo. Supplemental Issue, Vol. 3, Digital Image, Digital Cinema: SIGGRAPH '90 Art Show Catalog, MIT Press 1990, pp. 33–38. Dostupné on-line: http://www.jstor.org/stable/1557892