Organizační pokyny ke stáži V Muzeu města Brna Absolvování stáže je podmíněno 120 hodinami praxe, z toho 40 HODIN strávíte VE VÁMI VYBRANÉ VÝSTAVĚ v podstatě v roli dozorce, ve které budete zároveň sledovat určité přesně stanovené markanty, které Vám pomohou lépe se seznámit s návštěvníky, s výstavou samotnou a provozem muzea. Je důležité * ZAPSAT SE DO KALENDÁŘE na 40 hodin samostatné stáže ve výstavě/expozici. Zapsat se můžete na jednu, maximálně dvě výstavy či expozice. ZAPSÁNÍ DO TOHOTO KALENDÁŘE JE ZÁVAZNÉ! Přihlašovací údaje: Jméno: mumbrna@gmail.com Heslo: Spilberk2013 Kliknout v nabídce na kalendář: https://www.google.com/calendar/render?tab=wc&pli=1&t=AKUaPmZuMUDVfhl7YiL4iyqzQnnnEvgcc9jdy3lKyujc8 TG506W6to6Toum1g7tp_91tdp_7Sdye * zapsat se do výstav a stálých expozic s ohledem na to, jakou mají otevírací dobu - nelze se tedy zapsat na dobu, kdy je zavřeno. * v kalendáři si všímat údaje o limitu stážistů pro jednotlivé výstavy a stálé expozice - tzn. ve výstavě/expozici nemůže být na stáži ve stejném čase více osob, než požadujeme) * do kalendáře zapsat své příjmení a čas, od kdy - do kdy budete v daném dni na stáži ve výstavě (např. Vopršálková 9-15 hod., Vošáhlo 9-17 hod.), nezapomínejte čas uvádět!!! * Praktická poznámka: pokud je ve výstavě požadován maximálně 1 stážista na den a 1 student se zapíše např. na 9-15 hodin, může se v témže dni jiný student zapsat na 15-17 hod. (vystřídají se, limit 1 stážisty zůstává v důsledku dodržen) Před vlastní docházkou do 40ti hodinové stáže ve výstavě/expozici máte 10 HODIN NA INDIVIDUÁLNÍ TEORETICKOU PŘÍPRAVU. * Od středy 16.10. můžete jednorázově zdarma navštívit v otevírací době vybranou výstavu/expozici, abyste si již před vykonáním 40 hodin stáže ve výstavě/expozici připravili pro svou potřebu základ teoretických podkladů. * Tyto podklady zpracujete k zápočtu do vlastního průvodního slova k výstavě (s využitím www.spilberk.cz, studijních materiálů lektorské služby umístěné u pracovníků dozoru ve výstavě/expozici, případně další literatury podle toho, čemu z výstavy se chcete věnovat hlouběji). * Průvodní slovo v konečné verzi pro odevzdání stačí mít v elektronické verzi vyhotoveno až po skončení 40 hodinové stáže (můžete na něm pracovat i během stáže, vedle sledování parametrů pro monitoring a vedle dozorování výstavy). Avšak vzhledem k tomu, že máte být schopni komunikovat s návštěvníky v případě dotazů apod., je potřeba, abyste základní informace načerpali již před započetím stáže. * Průvodní slovo můžete zpracovat vlastním tvůrčím způsobem. Zajímavé nápady budou využity pro provoz muzea (po domluvě i s citací Vašeho autorství) * Záznam o indiv.teor.přípravě do Docházkového listu: návštěvu výstavy Vám potvrdí podpisem dozorce-kustod přímo ve výstavě (při Vašem odchodu), domácí přípravu (internet, studium literatury...) si napište a podepište sami. Průběh VLASTNÍ STÁŽE 40ti hodin ve výstavě/expozici: * V den a čas, na který jste zapsáni v kalendáři na stáž, vejdete přímo dovnitř do instituce a hlásíte se jako stážista u pracovníka muzea, který má službu u vchodu, prokazujete se na základě karty ISIC. * Praktická poznámka: Pokud jste si vybrali výstavu/expozici, která je na Špilberku, je vstup do hradu z velkého nádvoří. Pokud máte vybráno Muzeum hraček v Měnínské bráně, hlaste se v Měnínské bráně (ul. Orlí) na pokladně. * Následně se zapíšete do Podpisového archu stáží (tento arch má u sebe právě pracovník u vstupu) a slouží jako interní kontrola Muzea města Brna * Pracovníka dále požádáte, aby Vám vysvětlil, kudy se dostanete do Vaší vybrané výstavy/stálé expozice a samostatně se již přemístíte. * Ve vybrané výstavě/expozici se ihned hlásíte u dozorce-kustoda (kmenového-stálého zaměstnance), který Vás zaškolí v dozoru výstavy a předá Vám kartičku STÁŽ a k přečtení Popis práce stážisty (tento list Vám přikládáme i do studijních materiálů k předmětu). Kartičku stážisty si viditelně připevníte na oděv - při odchodu z budovy ji necháváte opět ve složce s popisem práce stážisty. Žádáme Vás, abyste si pokud možno přinesli s sebou spínací špendlík, kterým si kartičku upevníte na oděv. * V první den nástupu na stáž, je potřeba ještě závazně podepsat školení o bezpečnosti práce (BOZP). Listina s informacemi, které si pročtete a podepíšete se na přiložený formulář, je k dispozici pro stážisty na Špilberku na tzv. "velíně", tj. u ostrahy. Kdokoliv z dozorců Vám popíše, jak se tam dostat. Je to dům vpravo před mostem a příkopem, jděte po schůdkách nahoru, zvoňte na zvonek "ostraha". Pokud jste na stáži v Měnínské bráně, vyžádáte si materiály a podepíšete se u paní v pokladně. * Každý den těsně před skončením stáže si necháte: 1) podepsat od dozorce ve výstavě Váš Docházkový list (Váš doklad) 2) u východu z muzea zapíšete čas odchodu do Podpisového archu muzea (doklad muzea), který Vám podpisem potvrdí zaměstanec, který má službu u východu z muzea. * Praktická poznámka: dozorci ve výstavách i pracovníci u vchodu nejsou stále stejní, střídají se. * Pokud by se objevil nějaký závažný problém, kontaktujte Mgr. Lenku Svobodovou (klapka 14 – Kasematy, kde můžete nechat i vzkaz), nebo MgA. Barboru Svátkovou, Ph.D. (klapka 35). Nadále můžete samozřejmě využívat i mail: svatkova@spilberk.cz · Při samostatné 40ti hodinové stáži zpracováváte otázky uvedené ve studijním materiálu Monitoring návštěvnického provozu ve výstavě/expozici - sledovaná kritéria (zápis prosím proveďte do formuláře Monitoring návštěvnického provozu ve výstavě/expozici - formulář pro zprávu). Zpráva z monitoringu, docházkový list a průvodní slovo slouží jako doklady o absolvování praxe a odevzdáváte je po ukončení stáže. 70 HODIN AKTIVNÍ SPOLUPRÁCE S EDUKAČNÍM CENTREM Muzea města Brna. Jedná se o vlastní práci na konkrétních podkladech pro edukační materiály či programy Muzea města Brna či přímou asistencí v programech dle konkrétní dohody se supervizorkou MgA. Barborou Svátkovou, Ph.D. * Máte možnost vybrat si z nabídky 4 tvůrčích skupin jednu, do jejíž činnosti byste se chtěli v rámci pedagogické části praxe zapojit. Každá ze skupin bude spolupracovat ve vlastním režimu. Výsledkem činnosti každé ze skupin bude jiný výstup, blíže viz níže. * Zvolte si skupinu, o kterou máte největší zájem a napište to e-mailem na adresu svatkova@spilberk.cz. TIP: můžete uvést pořadí skupin pro případ, že byste se nedostali přímo do nejžádanější skupiny. * Uveďte také přibližně Vaše časové možnosti do konce semestru (které dny a časy v týdnu můžete pravidelně, které např. 1x za 14 dní apod. – pokud jste je ještě neposlali). Z nich budu vycházet, až Vám budu posílat nabídku pro činnost již v rámci skupin (nebudete vytíženi zdaleka ve všech dnech z Vašich časových možností, je to pro mě organizační pomůcka, díky za pochopení!) * O konečném jmenném obsazení skupin Vám poté podáme obratem zprávu. * U jednotlivých pracovních skupin jsou vždy uvedeny termíny prvních společných schůzek, které jsou závazné a na které je třeba se dostavit. SRAZ JE VŽDY V UVEDENOU HODINU NA MALÉM NÁDVOŘÍ HRADU. 4 tvůrčí skupiny: 1/ INTERAKTIVNÍ DOPROVODNÉ PROGRAMY / 15 studentů 2/ METODICKÉ POMŮCKY, PRACOVNÍ LISTY / 10 studentů 3/ PŘÍPRAVA INTERAKTIVNÍ STEZKY / 10 studentů 4/ EDUKAČNÍ CENTRUM / SAMOOBSLUŽNÉ AKTIVITY / 15 studentů INTERAKTIVNÍ DOPROVODNÉ PROGRAMY: 15 studentů na spolupráci Zaměření skupiny: Hledám ideálně 15 studentů se zájmem přímo spolupracovat na přípravě a realizacích doprovodných programů především pro školní skupiny, příp. veřejnost (rodiče s dětmi). Podle zaměření výstavy a edukačního záměru se soustředíme na dětské návštěvníky od MŠ přes ZŠ, včetně speciálních škol až po studenty SŠ, příp. v menší míře VŠ, dospělé, seniory. Činnost skupiny bude spočívat ve společné i individuální přípravě programů a spolupráci při jejich realizacích v muzeu přímo se školami ad. Jaké konkrétní programy budeme připravovat je závislé na výstavním programu Muzea města Brna (jedná o aktuální výstavy i stálé expozice) a na objednávkách od škol ad. Výstupy: návrhy programů, konkrétní realizované programy dokumentované muzejním fotografem. Termíny: budou domluveny operativně a individuálně v mailech. Berte prosím v úvahu, že většina přihlášených skupin chodí dopoledne (v pracovních dnech), ve svých časových možnostech nabídněte pokud možno i takové dny v týdnu. Občas budou i odpolední např. již rezervovaný program 26.11., 14:00-15:30 (sraz před akcí ve 13:00 na Špilberku), interaktivní program pro věkově smíšenou skupinu studentů ZUŠ v expozici Od moderny po současnost. Stálá expozice výtvarného umění v Brně 1945 – 2013. Pro veřejnost: mikulášské dílny k výstavě Josefa Lady (na Špilberku), akce: 7.12.2013 (sobotní tvůrčí odpoledne) Termín společné schůzky: 13.11. od 15:30 hod. (poté vernisáž Josefa Lady), 20.11. od 16:00 hod. (poté vernisáž Vladimíra Franze), po dohodě případně další METODICKÉ POMŮCKY, PRACOVNÍ LISTY: 10 studentů na spolupráci Zaměření skupiny: Skupina bude připravovat návrhy pro metodickou řadu pracovních listů, příp. jiných pomůcek především ke stálým expozicím, v případě potřeby i ke krátkodobým výstavám. Do skupiny se hodí studenti z různých oborů studia (vzhledem k zaměření expozic), v tomto semestru bude větší pozornost věnována výtvarnému umění, ale i mezioborovým vztahům s historickými výstavami. Činnost skupiny se bude odehrávat především vyhledáváním klíčových pramenů mezi exponáty ve výstavách, samostatným studiem faktografických pramenů v literatuře (mimo muzeum), společnými konzultacemi, přípravou návrhů. Vzniklé pracovní listy a pomůcky bude skupina pilotně testovat ve spolupráci s tvůrčí skupinou „Interaktivní doprovodné programy“. Výstupy: Návrhy metodické řady pracovních listů ke stálým expozicím. Termíny: budou domluveny operativně v mailech, konzultační schůzky se budou konat především v odpoledních hodinách (pracovní dny). Termín společné schůzky: 7.11. 13-15 hod., 8.11. 13-15 hod., po dohodě případně další PŘÍPRAVA INTERAKTIVNÍ STEZKY 10 studentů na spolupráci Zaměření skupiny: Zaměření skupiny je orientováno podobně jako u skupiny: „Metodické pomůcky, pracovní listy“ s tím rozdílem, že tématem se stane samotný hrad Špilberk z hlediska architektonického, historického, slovesného (pověsťová tradice), ale i génia loci, specifické atmosféry národní kulturní památky hrad a pevnost Špilberk, nositele kulturně historického dědictví. Skupina bude hledat klíčová místa hradu v exteriéru (venkovní areál hradu) i ve stálých expozicích uvnitř hradu, včetně špilberských kasemat. Činnost skupiny souvisí s projektem alternativního průvodcovského okruhu, který bude realizován v roce 2014 (na projekt je podána žádost o grant). Škála užívaných edukačních přístupů zde bude cílena k neorganizované veřejnosti, především k rodinám s dětmi. Výstupy: Dílčí návrhy pro projekt interaktivní stezky na hradě Špilberku Termíny: budou domluveny operativně v mailech, schůzky se budou konat především v odpoledních hodinách (pracovní dny). Termín společné schůzky: 28.11. 13-15 hod., 29.11. 13-15 hod., po dohodě případně další EDUKAČNÍ CENTRUM / SAMOOBSLUŽNÉ AKTIVITY 15 studentů na spolupráci Zaměření skupiny: Skupina se bude orientovat na aktivity v prostorách edukačního centra (střední křídlo hradu Špilberku), které by se postupem času mělo stát jakousi edukační laboratoří a hravým prostorem pro formální, informální i neformální vzdělávání s vazbou na stálé expozice i aktuální výstavy a na prostředí samotného hradu Špilberku. Hledám studenty, kteří budou spolupracovat na přípravě samoobslužných aktivit, vítaná je manuální zručnost, technické schopnosti, estetické a prostorové cítění, schopnost úpravy obrázků a fotografií v grafických programech, např. Photoshop či střih videa atp. výhodou, ale není podmínkou. Skupina (nebo někteří její členové) nebude jen navrhovat, ale bude také spolupracovat při grafické úpravě pomůcek (polepů oken, samoobslužných boxů apod.) Výstupy: návrhy a realizace sady interaktivních pomůcek pro edukační centrum Termíny: budou domluveny operativně v mailech, schůzky se budou konat především v odpoledních hodinách (pracovní dny), příležitostně i dopoledne, vše po domluvě. Termín společné schůzky: 12.11. 13-15 hod., 14.11. 13-15 hod., po dohodě případně další Prosíme nezapomeňte, že všechny nezbytné DOKUMENTY A FORMULÁŘE MÁTE VLOŽENY V ISU VE STUDIJNÍCH MATERIÁLECH K PŘEDMĚTU. Jedná se o: * DOCHÁZKOVÝ LIST - je to formulář, který si po celou dobu budete na stáž nosit s sebou opatřený svým jménem a učem. Do formuláře Vám supervizorka či jí pověřená osoba vždy podepíše absolvovanou činnost a hodiny. Formulář odevzdáte po absolvování stáže, je jedním z dokladů o ukončení předmětu. * FORMULÁŘ HODNOCENÍ PRAXE - je to Vaše zpráva o průběhu stáže a její zhodnocení, vyplňujete a odevzdáváte po absolvování stáže (slouží k evaluaci stáže a je druhou částí dokladů o ukončení předmětu). * MONITORING NÁVŠTĚVNICKÉHO PROVOZU VE VÝSTAVĚ/EXPOZICI - SLEDOVANÁ KRITÉRIA - náměty a otázky, které zpracujete v průběhu 40ti hodin působení v konkrétní výstavě či expozici. Vedou Vás k poznání návštěvnického provozu, jehož znalost je důležitá pro edukační práci v muzeu. * MONITORING NÁVŠTĚVNICKÉHO PROVOZU VE VÝSTAVĚ/EXPOZICI - FORMULÁŘ PRO ZPRÁVU - sem zpracujete výsledky Vašeho zkoumání ve výstavě/expozici(odpovědi na otázky uvedené v předchozím materiálu). Těším se na spolupráci, s pozdravem MgA. Mgr. Barbora Svátková, Ph.D. Supervizor odborných praxí za Muzeum města Brna svatkova@spilberk.cz .