CESTY K VĚDĚ JAK SPRÁVNĚ MYSLET A PSÁT LOMOUC NAKLADATELSTVÍ CESTY K VĚDĚ JAK SPRÁVNĚ MYSLET A PSÁT Břetislav Horyna ­ Josef Krob (eds.) NAKLADATELSTVÍ OLOMOUC 2007 Kniha vychází s podporou Grantové agentury ČR, grant č. 401/01/1082. Studijní materiály pro studující v doktorských studijních programech Filozofické fakulty Masarykovy univerzity. 1. vydání, Olomouc 2007 Břetislav Horyna, Josef Krob Ilustrace obálky Ondřej Michálek Vydalo NAKLADATELSTVÍ OLOMOUC, s. r. o. e-mail: olomouc@naklol.net http://www.naklol.net ISBN 978-80-7182-223-3 OBSAH Úvod . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 7 PETER ANTES Scientific Writing. French, German and English Compared . . . . . . . . . . . 9 PHILIPPE GOUJON Rationalité, technologies de l'information et de la communication, et éthique . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 15 BENJAMIN SIX Internet Governance and Contextual Pragmatics . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 41 ALBRECHT DIEM Konstruierte Heilige. Hagiographie als Quelle zum Verständnis des Frühmittelalters einleitung . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 48 JAN ŠTĚPÁN Základní problémy argumentace . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 61 MOJMÍR DOČEKAL Přirozený jazyk a naturalizovaná mysl . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 70 IVO POSPÍŠIL Co je to areálový výzkum. Cíle, metody, problémové okruhy, tendence a příklady . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 90 VIERA ŽEMBEROVÁ Ku genéze národného konceptu slovanskej vzájomnosti . . . . . . . . . . . . . . 109 BŘETISLAV HORYNA Teorie vědy. Úvodní poznámky . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 122 ZDEŇKA JASTRZEMBSKÁ Co je to vysvětlení? . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 139 MAREK PICHA Základy odborného výzkumu . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 147 JAROSLAV HROCH Hans-Georg Gadamer a hermeneutická filosofie . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 155 ÚVOD Sborník se skládá z textů přednášek proslovených v rámci transformačního rozvojového projektu Rozvoj doktorských studijních programů a příprava ,,Školy vyšších studií v humanitních vědách", realizovaného na Filozofické fakultě Masarykovy univerzity. Během podzimního semestru 2006, kdy přednášky probíhaly, se na tomto projektu podíleli svými příspěvky zahraniční hosté i domácí odborníci. Sborník je doplněn o texty, které tvoří podkladové materiály teoreticko-metodologického semináře určeného pro všechny studující v doktorském studiu. Zmiňovaný projekt si kladl za cíl prohloubit schopnosti absolventů doktorského studia k transdisciplinárním přesahům a komparacím, které by jim následně pomohly otevírat nové syntetizující metodologické přístupy zejména k aktuálním otázkám a problémům ve sféře sociálních a humanitních věd. Jeho autoři chtěli dosáhnout toho, aby se na nejvyšším stupni vysokoškolského studia podařilo prolomit úzkou oborovou zaměřenost, která může působit zvláště v humanitních vědách jako limitující faktor při uplatnění absolventů na trhu práce. Ti budou samozřejmě nadále zůstávat vysoce specializovanými odborníky. Smyslem vyššího studia je však to, aby si rozšířili svou způsobilost i v těch oblastech, které nejsou bezprostředně zařazovány do jejich vlastních studijních programů. Celý projekt byl proto založen na konceptu obecnosti a věnován převážně otázkám teorie a metodologie vědy, kde poskytl určité praktické návody, jež lze využít nejrůznějšími způsoby v rozmanitých kontextech, ať již v čistě oborových nebo transdisciplinárních výzkumech a bádáních. V tomto smyslu byl projekt podnětem k další výměně idejí při vzájemném ovlivňování různých humanitních věd, k odzkoušení užitečnosti a využitelnosti nových mezioborově aplikovatelných metod i ke zjišťování vnitřních mezí mezioborové spolupráce, to vše ale na základě znalosti pravidel, která pro takovou vědeckou práci vymezuje teorie vědy. Přednášková část projektu se tak stává i svéráznou ,,studií proveditelnosti" další institucionalizace vyšších studií v humanitních vědách. Nemenší ambicí projektu bylo shromáždění praktických rad pro psaní vědeckých textů a zásad, které je nutné ve vědeckém provozu dodržovat. Proto je značná pozornost věnována problémům argumentace, vysvětlení a jeho aspektům, rozumějící interpretace, zdůvodnění a dalším specifickým dovednostem, spojeným s psaním odborných statí, a to diferencovaně s ohledem na publikování v zahraničních a českých médiích. Sborník nemá charakter systematické vědecké publikace. Tvoří ho souhrn statí, které vznikly k této příležitosti, a proto nepředstavuje víc než čistě studijní materiál pro jasně definovanou cílovou skupinu čtenářů. Pokud jim pomůže ke zvýšení kvality vlastních publikací a k rozvíjení produktivní transdisciplinární diskuse a kooperace, splní svůj účel. Brno, listopad 2006 Editoři 7