n nPORADENSTVÍ OD NAROZENÍ n nAŽ PO UKONČENÍ n nŠKOLNÍ DOCHÁZKY n 9small19listopad08-(12)_tm > n nOBDOBÍ PRENATÁLNÍ A NEONATÁLNÍ n •S touto životní etapou se v poradnách, nebo speciálněpedagogických centrech setkáváme pouze zprostředkovaně – pomocí anamnézy. • •V diagnostických úvahách je třeba zvážit všechny významné faktory ovlivňující průběh těhotenství (včetně vzájemného ovlivnění matka-plod). n n n > •Důležitý je nejen fyzický, ale i psychický stav matky v těhotenství • •Z anamnézy poznáváme rovněž průběh neonatálního období, které lze hodnotit dle příslušných vývojových škál: n škála chování novorozence, hodnocení nedonošeného dítěte, atpod. n > n n DĚTI V KOJENECKÉM VĚKU n •Rovněž o průběhu tohoto vývojového období získáváme informace převážně od rodičů. • •U dětí s odchylkami ve vývoji v tak časném věku probíráme s rodiči kromě anamnézy také otázky přijetí dítěte – jak se vyrovnávali se složitou situací, jaké kroky podnikli a jaká opatření učinili (odborná vyšetření, rehabilitační postupy, aj.), co se jim osvědčilo a jaké mají zkušenosti. n n n n n n n Davídek 3.2.2009 > nKOJENCI – děti od narození do 1 roku věku n n3 měsíce n n n6 měsíců n n n9 měsíců n n BUDU NÁMOŘNÍK (Kubíček 3 měsíce) půlroční Davídek Jakoubek kramaří (8,5měsíce) > nV průběhu prvního roku života dělá dítě velký vývojový pokrok: n •rozvíjí se řeč od prvního broukání až k prvním slovům • •koncem kojeneckého období zvládne první krůčky (čímž významně rozšíří své teritorium) • •naučí se počátečním dovednostem ruky • •vytváří si vztah k nejbližším lidem (první projevy separační úzkosti) n > n n n Vývoj v prvním roce života dítěte rodiče obvykle pečlivě sledují a proto jestliže mají pocit, že vývoj jejich dítěte je odlišný (v motorických projevech, nebo chování), přichází zpravidla již koncem kojeneckého období za dětským lékařem. n n n n n n n n n n n n n > n Odlišnost od „normy“v kojeneckém věku může být podmíněna nejrůznějšími vlivy: n •motorické poruchy ve smyslu dětských mozkových obrn, • •či odlišnostmi způsobenými nedostatky ve sluchovém, nebo zrakovém vnímání. n > nVĚK BATOLETE n •S dětmi v batolecím věku se setkáváme ve speciálněpedag. centrech i poradnách, základ vyšetření spočívá v pohovoru s rodiči (probereme schopnosti, dovednosti a projevy chování dítěte v nejrůznějších situacích) • •Ke zpřesnění diagnostiky lze využít příslušné vývojové škály (Gessel, Bayleová), pozorování a hru. n n > nBATOLATA – děti ve věku od 1 do 3 let n n1 rok n n n2 roky n n n3 roky Jakoubek slavil 1rok Dorotka v poli Adélka na skluzavce dítě holka skluzavka > n VÝVOJOVÁ DIAGNOSTIKA RANNÉHO VĚKU n •Má specifické rysy, spočívající v tendenci zjišťovat obvyklé, běžné, každodenní formy chování v situacích, které jsou dětem známé nezjišťují se maximální výkony • •Vyšetřující podněcuje děti většinou k určitým formám hry a stimuluje i jejich věkově typické chování • n n n n n IMGP4931 (3) > n Testy pro malé děti mají převážně behaviorální charakter – z vnějšího chování usuzujeme na vnitřní pochody: •testy obecné – zjišťují úroveň celého komplexu chování, •testy speciální – zjišťují jen určité stránky celkového chování. n n n Řeč jako prostředku ke zjištění celkové úrovně vývoje dítěte lze použít jen v omezené míře. n n > n Vývojové testy musí umožnit vyšetření v krátkém čase – doba vyšetření nesmí překročit jednu hodinu n n Optimální doba vyšetření: n •půlroční kojenec – 20-40 min • •roční dítě – 40-90 minut • •dvouleté dítě – maximálně 2 hodiny • •tříleté dítě – maximálně 2,5 hodiny n n n > nCELKOVÉ OPOŽDĚNÍ VÝVOJE n oVývoj dítěte se opožďuje rovnoměrně ve všech složkách (nejčastěji mentální retardace) n n Zde je zapotřebí zejména: n •pozorně sledovat vývojový trend (opakovat vyšetření po 3 měs, po půl roce) • •probrat s rodiči různé formy stimulace dítěte v jednotlivých oblastech n > •předat dítě do péče speciálněpedag. centra – individuální plán Portage a jiné. • • n Uvedený problém se týká nejčastěji osvojených dětí, dětí v pěstounské péči, dětí svěřených do ústavní výchovy, dětí ze slabých sociokulturních podmínek. n oVývoj dítěte se opožďuje nerovnoměrně – významně výrazně nejčastěji zejména v jedné ze složek. n > nOPOŽDĚNÝ VÝVOJ ŘEČI, MOTORIKY, ČI SOCIALIZACE n oVývoji se vymyká pouze některá z výše uvedených složek – uvažujeme o pervazivních vývojových poruchách. n n Individuální rozdíly mezi dětmi mohou být velmi výrazné – opožděný, či odlišný vývoj může v budoucnu doznat změn a dítě se může vrstevníkům vyrovnat. n n n n n n > n NEJČASTĚJI DIAGNOSTIKOVANÉ VÝCHOVNÉ OBTÍŽE: n •problémy okolo jídla • •spaní a usínání • •udržování tělesné čistoty (enuréza, enkopréza) • •zvládání období vzdoru n n n > n n Průběh návštěvy v poradně má nejčastěji podobu konzultace, při které s rodiči probíráme situace, které s dítětem zažívají a následně se snažíme hledat možné přístupy k dítěti, které mohou rodiče zvolit. n > n nPŘEDŠKOLNÍ OBDOBÍ n •V tomto věku je dítě zpravidla poprvé zařazeno do výchovy ve školské instituci – MŠ. • •Poslední rok před nástupem ŠD je pobyt v MŠ považován za natolik důležitý, že zákon ukládá obcím povinnost zajistit pro dítě v MŠ místo. • •Významný je především rozvoj dovedností a schopností, které bude dítě potřebovat pro zvládnutí školy. n > n Práce s dětmi předškolního věku má své specifické rysy: n •dítě se dokáže soustředit a pracovat kratší dobu, • •snáze se unaví, • • •je zapotřebí používat odpovídající slovní výrazy. n n n n n n Motorická cvičení > nŠKOLNÍ OBDOBÍ n n nmladší školní věk starší školní věk n n n n Předškolní období i školní období řeší na úrovni odpovídající věku dítěte ještě některé další shodné dg. kategorie: n Práce se skupinou školáků > n n ODLIŠNOSTI VE VÝVOJI PSYCHICKÉM pervazivní vývojové poruchy n •DĚTSKÝ AUTISMUS • •ATYPICKÝ AUTISMUS • •RETTŮV SYNDROM • •ASPERGERŮV SYNDROM • •SCHIZOIDNÍ PORUCHA V DĚTSTVÍ > n nÚZKOSTNÉ PORUCHY V DĚTSTVÍ q nstrach (konkrétní) x úzkost (nemá určitý podnět) q •Separační úzkostná porucha v dětství • •Fobická úzkostná porucha v dětství (školní fobie) • •Sociální úzkostná porucha v dětství n n > n Pro vyšetření je velmi důležitý pohovor s rodiči, ve kterém se spolu s nimi snažíme přesně postihnout a popsat situace, které v dítěti vyvolávají nepříjemné prožívání. n n Zjišťujeme jak se problém projevuje doma, jak u prarodičů, jak ve škole a mezi kamarády. Je-li možnost, využijeme informace jiných osob. n n n n n n PSDG: rozhovor s dítětem, pozorování, projektivní metody: tématická kresba, ROR, Scénotest n Motorická cvičení > ADOLESCENCE profesní orientace, sebepojetí, sebehodnocení, identita, sexualita, sourozenecké vztahy, rodinné vztahy, poruchy příjmu potravy aj… poradenstviIPSVyskov4_M_290 > OTÁZKY K NASTUDOVÁNÍ: nVývoj řeči a poruchy řeči. n •Narušení článkování řeči – dyslálie, dysartrie •Narušení fluence řeči – koktavost, breptavost •Poruchy vývoje řeči – opožděný vývoj řeči, vývojová dysfázie, mutismus •Další poruchy řeči – afázie, symptomatické poruchy řeči… n n > n n nDĚKUJI VÁM ZA POZORNOST n nA PŘEJI n nHEZKÝ DEN n nJ >