• • •PORADENSKÁ PSYCHOLOGIE • •JAKO ODBORNÁ A • •PROFESNÍ ČINNOST: * * > • Poradenští psychologové pracují převážně s: • •dětmi předškolního věku • •žáky základních škol • •studenty středních škol • > • •PŘEHLED NEJČASTĚJI ŘEŠENÝCH PORADENSKÝCH PROBLÉMŮ: • • •předškolní věk: • •zpoždění, nebo nerovnoměrnost ve vývoji, intelektové opoždění, nadané děti, školní zralost, lateralita, • •sociální opatření (NRP), • • • * > •výchovné obtíže, • •příjem potravy, • •poruchy spánku, • •úzkost, • •sourozenecké vztahy, aj. * > • •mladší školní věk: • •adaptace na školu, prospěch, • •neklid, nesoustředěnost, poruchy učení, • •ctižádost, motivace ke studiu aj. • • > •starší školní věk: • •neurózy, poruchy příjmu potravy, • •sebepojetí, sebehodnocení, • •sexualita, • •vztahové problémy, krize autorit, • •volba povolání aj. * > • • •VZTAH PORADENSKÉ PSYCHOLOGIE • •K JINÝM PSYCHOLOGICKÝM • •DISCIPLÍNÁM * * > •k psychoterapii: • •poradenský psycholog se zaměřuje více na problémy přizpůsobení než na duševní poruchy a často je zaměřen na specifické oblasti • • (studijní, manželské, nebo rodinné poradenství) • > •poradenství je předstupňem terapie. • •méně zasahuje do života klientů, • •řeší spíše lehčí a akutní problémy, • •nemá ambice měnit hluboké vrstvy osobnosti klienta a • •je zaměřeno spíše na zvládnutí aktuální situace. * > • •veškerá intervence probíhá v rámci 2-3 návštěv, po čase přichází klient na kontrolu • •PPP musí ze zákona přijmout každého, kdo se objedná (nemá omezený počet klientů jako v terapii) * > •k psychiatrii: • • PPP často zachytí patologii klient je odeslán a jemu i event. rodičům je poskytnuta podpora • •k neurologii: • • Řada poradenských problémů může mít neurologický základ. • • > •ke klinické psychologii: • •k pediatrii: • • perinatologie, psychosomatika, obezita, genetika, psychické dopady somatických onemocnění • > •k vývojové psychologii: • •ke speciální pedagogice: • •ke školní psychologii (pedagogické psychologii): • •k logopedii, foniatrii: • •k orgánům péče o dítě, policii, soudům, střediskům výchovné péče… * > [USEMAP] %2FFotoCache%2Fsmall%2F9788073674762 Poradenství [USEMAP] Zobrazit obrázek v plné velikosti PORADENSKÝ PROCES JEHO CÍLE A PRŮBĚH • • * * •Většina západních psychologů chápe poradenský proces jako terapeutický vztah mezi poradcem a klientem. • • •Tento vztah má svou vnitřní dynamiku a organicky prochází několika fázemi. [USEMAP] Zobrazit obrázek v plné velikosti > • •Jeho účelem je pomoci klientovi, aby pochopil a vyřešil své problémy a dosáhl dlouhodobého psychického růstu • •…soustřeďuje se na klientovu přítomnost, ale ovlivňuje i jeho budoucí vývoj... * > • •CÍLE • •PORADENSKÉHO PROCESU: • •profylaktický stimulace klientova osobního růstu • •korektivní funkce poradenství řešení již existujících problémů • > 1)prohloubit sebepoznání – sebepřijetí 2) 2)předat informace potřebné pro závažná rozhodnutí – volba povolání objevit hlavní problém klienta a jeho příčiny 3) 3)formulovat realistické plány k řešení problému 4) > 4) 4) 4)osvojit schopnost dělat produktivní rozhodnutí 5) 5)rozvíjet osobnost ve vztahu k sobě i druhým 6) > • •NEJČASTĚJŠÍ OČEKÁVÁNÍ • •KLIENTŮ V PPS: • •předělat dítě • •potvrdit si vlastní názor • •nechat si poradit • •ujistit se, že je vše „v pořádku“ • •zdánlivě nechtějí nic • •svěřit se * * > •DĚKUJI ZA VAŠI POZORNOST • •A PŘEJI VÁM HEZKÝ DEN • •J >