Psychoterapie dětí PhDr. Pavel Humpolíček, Ph.D. Psychologický ústav FF MU v Brně Obsah •Cíle terapie •Fáze terapeutického procesu •Katalyzátory (nástroje) procesu terapie Cíle terapie •Cíle týkající se vyřešení prezentovaného problémů •C. týkající se celkové psychické (psychosociální) přizpůsobivosti dítěte •C. týkající se celé vývojové dráhy • Fáze terapeutického procesu 1.Vzpomínání, znovuvybavování 2.Rekonstrukce 3.Znovuprožití (např. hrou) 4.Vyřešení problému • FÁZE OBSAH TERAPIE ÚROVEŇ POROZUMĚNÍ STRATEGIE Znovuvybavování Vzpomínky, informace Bez vazby; konkrétní problém + znalost etiologie Naslouchání, dotazování Rekonstrukce Afektivní zapojení (do hry, vzpomínky) Chybí přímá vazba na konkr. Problém, afekt rozpoznaný Chápavé poznámky – porozumění afektu Znovuprožití Afektivní projev s af-ím znovuvybavováním minulosti Začíná rozpoznávat vazbu mezi současným a minulým Využití přenosu, vysvětlovací strategie, projektivní identifikace Vyřešení Síla, důvěra, zvládání Vazba jasná, zformovaná Vhled, internalizace Fáze terapeutického procesu Katalyzátory (nástroje) procesu terapie •Terapeutické prostředí •Terapeutický vztah •Respekt •Fyzický dotyk •Užívání metafor a symbolismu •Přenos •Exprese, empatie, porozumění •Metody a úroveň vysvětlování (interpretace) •Internalizace •Užití projektivní identifikace (M. Klein) •Využití obran, symptomů a odporu •