Psychoterapie dětí Rodinná psychoterapie - úvod PhDr. Pavel Humpolíček, Ph.D. Psychologický ústav FF MU v Brně Obsah •Povaha rodinné terapie •Indikace RT •Průběh a vedení RT •Metody RT •Příspěvky do RT Povaha rodinné terapie •rozvoj od poč. 60. let •„pacientem“ je celá rodinná skupina •chorobné příznaky jedn. členů rodiny vznikají, udržují se či mizí v rámci sociálních vztahů a interakcí v rodině •definice RT (Langmeier a kol., 2000): •„RT představuje pokus navodit psychologickými metodami prospěšné změny v narušené rodinné soustavě.“ Povaha rodinné terapie •rodina – nejzákladnější a nejvýznamnější socializační prostředí pro dítě •jednotka pro intervenci činí celou rodinu • 1.RT – užitečná v širším měřítku 2.RT – jeden z více psychoterapeutických přístupů 3.RT není vnitřně jednotný směr (má různé přístupy a postupy). 4.RT – jiný primární cíl než u skupinové terapie – změna celé rodinné soustavy, změna v osobnosti jedinců je až následek Druhy RT a.společná rodinná terapie b.souběžná rodinná terapie c.součinna rodinná terapie Indikace RT •když zjevná porucha u člena rodiny je podmíněna celkovou skladbou a způsobem života rodiny •když rodina neplní svou funkci •když je porucha „vestavěna“ v rodině jako náhradní fungování •zakotvení poruchy v celkovém vzorci rodinného soužití Podmínky pro indikaci 1.Zralost problému pro terapeutické řešení. 2.Motivovanost členů rodiny k úsilí o změnu ve svém životě. 3.Způsobilost členů rodiny k práci zvolenou metodou. 4.Časové a prostorové nároky realizace terapie. 5.Způsobilost terapeuta pracovat s daným problémem, rodinou či metodou. Kontraindikace •vzájemná nedosažitelnost •nezpůsobilost rodiny •typ poruchy •větší nebezpečnost •nevýznamnost Průběh a vedení RT •krátkodobě orientována •aktivnější zasahování terapeuta •Průběh: 1.Zahájení RT 2.Řešení rodinných konfliktů 3.Změny v životě rodiny 4.Ukončení terapie 5. 1. Zahájení RT •iniciativa k rodině od odborníka •navození příznivé motivace, častý odpor účastníků •získat spolupráci členů rodiny •volba cílů •přebrání dílu odpovědnosti rodinou 2. Řešení rodinných konfliktů •úkoly: a.vyjevit a objasnit skrytý konflikt b.uznání a přijetí konfliktu rodinou, přispění k řešení tam, kde vzniká c.podpora a vedení rodiny d.vhodné způsoby učení e.samostatné vyhledávání a užívání postupů rodinou 3. Změny v životě rodiny •změna umožní účiněji zvládat konflitky a předcházet jim •žádoucí změny: a.změna v rozdělení pozic, rolí a moci b.změna v uplatňování pravidel a hodnot c.změna v užívání nepřiměřených způsobů vzájemného styku 4. Ukončení terapie •závislost rodiny na terapeutovi, na jeho vedení à opětné zrušení tohoto vztahu závislosti •čas ukončení volen dle výsledků •včasné upozornění rodiny •neúspěšně probíhající terapie Metody RT •Psychodynamický přístup •Experienciální přístup •Behaviorální přístup •Přístup rozšířené rodiny •Komunikační přístup a.Strukturní b.Strategický •kybernetické myšlení •„konstruování“ žité reality •systemický přístup •přístup existenciální Příspěvky do RT •Teorie systémů – Ludwig von Bertalanffy • •Hierarchie přírodních systémů – George Engel • •Model rodiny – Evelin Duvall • •Psychodynamický přístup • –Sigmund Freud –Lyman Wynne (pseudovzájemnost – pseudomutuality; pseudohostilita; otázka hranic – gumové ploty; manželský rozkol, m. asymetri) –Charles Lidz (rodiny schizofreniků – specifické vzorce) • Literatura •Langmeier, Josef (2000). Dětská psychoterapie. Praha: Portál. s. 169-244