Kurz RLB13 CÍRKEV SJEDNOCENÍ Mgr. Andrea Beláňová Mgr. Šárka Vondráčková podzim 2013 Problematika studia NNH •Vymezení základních pojmů – NNH, sekta, kult •Jak lze studovat NNH? nová NÁBOŽENSKÁ hnutí Modely náboženství •substanční - náboženství jako systém nauk, chování, norem a symbolů, které jsou spojené s projevováním posvátna a které umožňují jeho pochopení (R. Otto, M. Eliade) •funkcionální - náboženství jako systém odpovědí na základní otázky lidské existence (M. Yinger) •hermeneutický - náboženství jako systémy znaků, které slouží k orientaci lidského myšlení a jednání, a které získávají svůj význam v průběhu dějin (J. Waardenburg) •kompenzační - náboženství jako systém vysvětlení a obecných kompenzátorů, které vedou k možné maximalizaci zisku pomocí supranaturálních předpokladů (R. Stark , W. S. Bainbridge) NOVÁ náboženská hnutí Základní problémy: •časové vymezení „nová“ (z chronologického, historického hlediska) - ale kde je ta hranice? - často je to 2. světová válka, která určuje rozdíl mezi „nová“ a „stará, tradiční“ •„nová“ na Západě (kulturní import) - jak dlouho budou ještě nová? •přinášejí inovace do tradiční kultury či náboženství – často je to pouze zdánlivé, prvky už známé dávají do nových kontextů •„nová“ s ohledem na kontext (modernizace, globalizace, sekularizace), ve kterém se vyskytují - např. často používají jazyk vědy jako určitou formu legitimizace sebe sama nová náboženská HNUTÍ Hnutí •výraz „hnutí“ jako sociologický pojem implikuje neformálnost či strukturální volnost (člověk se ke hnutí hlásí, ale nebývá formálním členem) •stricto senso tak pojem hnutí stojí v opozici proti pojmu „náboženská organizace“ •slovo „hnutí“ evokuje nějaký jednolitý ucelený proud nebo jednotnou podobu, ale soudobá religiozita je velmi různorodá •vznikají nové formy náboženských organizací a mobilizace členů • Pojmy sekta/kult/církev a jejich využitelnost při studiu NNH Sekta •od lat. sequi (= následovat) nebo secare (= oddělovat se od něčeho) •v prvních staletích našeho letopočtu jako latinský ekvivalent řeckého výrazu haíresis (= volba), pro označení odštěpeneckých skupin, které se vymezovaly vůči ortodoxní linii (nemělo původně negativní význam) •od 2. stol. n. l. nabývá charakter odchylky, která se zásadním způsobem liší od pravého učení •zhruba ve stejné době se začíná používat pojem „sekta“ pro ty skupiny, které se odštěpily i institucionálně Církev •lat. ecclesia, z řec. ekklésia = shromáždění •původně tedy shromáždění křesťanů •až později instituce, která jediná je nositelem a strážcem pravého učení („Mimo církev není spásy.“) Kult •z lat. cultus = pěstovaný, ozdobený, vzdělaný •v religionistice a v sociologii náboženství označuje praktické vyjádření náboženské zkušenosti, tzn. soubor náboženského chování zahrnujícího rituály a symboly založené na uctívání •ve 2. pol. 20. stol. začali někteří autoři užívat tento výraz i pro označení určitého typu náboženských skupin The church-sect theory •vedle ideologicky zatížených implikací pojmů sekta, kult a církev existuje hodnotově neutrální přístup využívaný zejména v sociologii náboženství (např. M. Weber, E. Troeltsch, R. Niebuhr, M. Yinger, R. Stark a W.S. Bainbridge apod.) Nedostatky a problémy spojené s používáním pojmů sekta-kult-církev při studiu soudobé religiozity 1.původního používání pojmů jako sekta či církev - pojmy se silnou hodnotící konotací 2.otázka kulturního kontextu 3.nárok na časovou či historickou univerzalitu 4.generalizace Vědecké vs. angažované studium NNH David G. Bromley a Anson Shupe •kniha Noví strážci: deprogramátoři, antikultisté a nová náboženství (1980) - v ideologii antikultovního hnutí existují 2 přístupy k NNH: 1)náboženský – vedený z pohledu převládajícího náboženství, poukazuje na naprostou odlišnost nových hnutí od křesťanství 2)sekulárně racionalistický - zdůrazňuje psychickou manipulaci a traumata členů, odmítá je pro jejich rozpor s některými principy moderní společnosti (svoboda, individualismus atd.), totalitní a destruktivní charakter kultů •podle Bromleyho obsahuje ideologie antikultovního hnutí následující prvky: 1)historicky založené vysvětlení vzniku těchto rozvracejících sil 2)popis zlých sil, které jsou schopny podkopat původní přirozený charakter jedince a přeměnit jej ve svůj protiklad 3)označení anti-sociálních osob a skupin, které plánují a koordinují podvratné a rozvracečské aktivity 4)na těchto základech pak antikultovní hnutí upozorňuje na nebezpečí pro okolní společnost a 5)formuluje léčebný program, který má být dodržen, pokud chceme odvrátit katastrofu • Antikultovní hnutí a religionistika •antikultovní hnutí jako předmět studia •sekulárně-racionalistická antikultovní kritika se snaží sama sebe prezentovat jako vědecké studium •argumentace AN: •využívání strachu z neznámého •neadekvátně spojuje některé rysy netradičních skupin •odhlížení od souvislostí •cíl: informovanost široké veřejnosti •usilování o zobecnění •iluzorní harmonizace obrazu světa Metodologie religionistického výzkumu •Kvalitativní vs. kvantitativní výzkum •Výhody a nevýhody obou přístupů Úvod do Církve sjednocení •* v roce 1954 v Koreji •zakladatel reverend Son-mjong Mun (Sun Myung Moon) •proměny názvu: Asociace Ducha Svatého pro sjednocení světového křesťanstva – Církev/Hnutí sjednocení – Federace rodin pro světový mír •charakter hnutí a jeho proměny • •Federace žen za mír ve světě (Women´s Federation for World Peace – www.wfwp.org, www.wfwp.cz) •Akademie profesorů za světový mír (Proffesor´s World Peace Academy – www.pwpa.org) •Vysokoškolské sdružení pro výzkum principu (The Collegiate Association for Research of the Principle - CARP) •sportovní aktivity (např. Peace Cup) •mírové federace •mezináboženský dialog (The Assembly of the World's Religions) •média (Washington Times) D:\Dropbox\UNI\Konference Cluj-Napoca 2012\Logo_WFWPI.gif D:\Dropbox\UNI\Konference Cluj-Napoca 2012\Logo_PWPA.gif Přidružené organizace a aktivity Nejvýraznější kontroverze D:\Dropbox\UNI\Konference Cluj-Napoca 2012\GetDynamicImage.jpg D:\Dropbox\UNI\Konference Cluj-Napoca 2012\400__1_633076.jpg D:\Dropbox\UNI\Konference Cluj-Napoca 2012\kimirsen_05.jpg D:\Dropbox\UNI\Konference Cluj-Napoca 2012\screen-capture-3.png Děkujeme za pozornost…