ČTENÁŘSKÉ DOVEDNOSTI (O. Hausenblas, H. Košťálová, K. Krüger, Š. Míková, F. Prokop, N. Rutová, D. Řezníčková, J. Stang, K. Šafránková, I. Voříšková pro účely semináře „Čtení v každém předmětu“. KL 27/2007) 1. PŘIZPŮSOBUJE ČTENÍ SVÉMU ZÁMĚRU… a) hledá a vybírá text podle záměru, zdůvodňuje svou volbu b) volí podle záměru způsob čtení c) pozná, kdy má text odložit 2. NAJDE INFORMACE V TEXTU… a) identifikuje potřebnou informaci b) odliší hlavní informace od podpůrných a vedlejších c) odliší fakta od názorů d) pracuje s informačním aparátem (obsah, marginálie, rejstřík, odkazy, poznámky…) 3. ROZPOZNÁ, ZDA ODPOVĚĎ NA POLOŽENOU OTÁZKU… a) najde na jednom místě v textu b) najde na několika místech v textu, který musí propojit c) najde propojením textu a své zkušenosti d) najde jen ve své zkušenosti nebo fantazii 4. SHRNE… a) rozliší v textu podstatné a podpůrné myšlenky či informace b) nebo odliší uzlové body dějové linie od epizod c) udrží logický sled událostí nebo informací a myšlenek podle textu nebo zvolí vlastní logiku d) formuluje shrnutí souvisle a svými slovy 5. VYJASNÍ SI (ODHADNE)… a) rozpozná, co mu nedává smysl b) vyjasní si význam neznámých slov, reálie c) vyjasní si složité či nejasné myšlenky 6. POKLÁDÁ OTÁZKY VZHLEDEM K TOMU, S JAKÝM ZÁMĚREM ČTE… a) klade otázky zodpověditelné přímo z textu b) klade otázky na souvislosti – zodpověditelné se zapojením čtenářské a životní zkušenosti, dalších zdrojů 7. PROPOJUJE ČTENÉ S … a) předvídá obsah nebo pokračování textu, své předpovědi dokládá vodítky z textu a svou zkušeností čtenářskou a životní b) porovnává informace, názory, myšlenky v textu se svými poznatky a zkušenostmi – hledá shody a rozdíly c) porovnává informace, názory a myšlenky v textu s dalšími texty – hledá shody a rozdíly 8. VYSUZUJE – DĚLÁ ZÁVĚRY… a) analyzuje příčiny a důsledky (události, motivy jednání…) b) rozpoznává místa, která působí na city nebo vypovídají o citech, a spoluprožívá je nebo odmítá, popřípadě rozpozná manipulaci c) rozpoznává souvislosti ve věcném obsahu sdělení d) z informací v textu dělá závěry a rozhodnutí 9. POSUZUJE ZÁMĚR, INFORMACE, MYŠLENKY A STAVBY TEXTU… a) rozpozná autorský záměr, vztah autora k textu b) rozpozná fiktivního čtenáře (jakého čtenáře text předpokládá/implikuje) c) vyhodnocuje s oporou v textu důvěryhodnost informací a vypovídací hodnotu textu d) rozpozná, jak jsou informace v textu uspořádány (řazení příčina – následek, problém/řešení, hlavní myšlenka –podpůrný detail, shoda/odlišnost, popis) 10. BUDUJE SVÉ POCHOPENÍ SMYSLU TEXTU - INTERPRETUJE … a) vybaví a rozvíjí své představy nad textem b) rozpoznává a formuluje hlavní myšlenku a propojuje ji se svou zkušeností c) je si vědom toho, že jiní lidé interpretují text jinak, a respektuje to 11. ZAZNAMENÁVÁ SI… a) přehledně pro svou potřebu zaznamenává informace či myšlenky z textu 12. NAKLÁDÁ SE ZÍSKANÝMI INFORMACEMI A MYŠLENKAMI PODLE ZÁMĚRU… a) informace a myšlenky přetváří podle svého záměru či adresáta přetvořeného sdělení b) informace ověřuje v dalších zdrojích