Čtyři základní čtenářské strategie „Učíme se navzájem“ STRATEGIE Kritéria pro dobře provedenou strategii (Co dělám jako čtenář, který strategii zvládá?) Shrne a) odliším důležité (hlavní) sdělení od dílčích informací vzhledem k cíli čtení b) zapamatuji si c) formuluji sdělení vlastními slovy d) dodržím při shrnutí logický sled informací nebo myšlenek e) moje formulace obsahuje klíčová slova – pojmy - ze shrnované pasáže f) vytvořím terminologickou hierarchii g) vytvořím k textu osnovu/kostru h) Vyjasní a) rozpoznám, že slovu nebo myšlence jsem neporozuměl b) poznám, že vyjasnění potřebuji c) vracím se k jednotlivým částem/významům textu a rozlišuji známé- neznámé d) význam neznámého slova vyjasňuji odvozením, rozložením, z kontextu e) smysl nesrozumitelné myšlenky vyjasňuji vyslovením hypotéz o smyslu f) hypotézy prozkoumávám s odkazem na vodítka v textu, na svou čtenářskou či životní zkušenost g) Klade (si) otázky a) pokládám otázky s ohledem na účel čtení daného textu b) moje otázky míří na širší souvislosti – jdou „za text“ (propojují čtený text s jinými texty, s myšlenkami a zkušenostmi čtenáře) c) přemýšlím o využití d) přemýšlím o propojení se životem e) Předvídá a) formuluji, jak se bude text dál vyvíjet (obsah, dějová linie) b) předpovědi zdůvodňuji vodítky z textu c) předpovědi zdůvodňuji svou čtenářskou nebo životní zkušeností d) Učíme se navzájem je metoda rozvíjení čtenářských dovedností, jejíž originální název zní „reciprocal teaching“. Zdroj: A.S. Palinscarová, A.L.Brownová (1986). Interactive teaching to promote independent learning from text. The Reading Teacher 38(8), duben 1986, str. 771 – 777