Populární kultura Úvod do uměnovědných studií Malé opakování Jak vysvětlíte (jaký vztah mezi) pojmy Společnost Kultura Civilizace Pojetí kultury u J. G. Herdera 2 Pojetí kultury u J. G. Herdera Pojetí kultury u E. B. Tylora Proces civilizace podle N. Eliase 1 rostoucí … a …. 2 …-geneze, …-geneze Malé opakování Sapir-Wharfova hypotéza (Kulturní) šovinismus Spojte pojmy: 3 Spojte pojmy: Marx, Freud, Huizinga Tabu, Hra, Práce 4 Populární nebo lidová? Populární Populus (lat.) – lid Popular (eng.) Lidová 5 Folk (eng.) folklór Senatus Populusque Romanus 6 Základní pojmy Lidová kultura (folk culture) Populární kultura (popular culture) Masová (nízká?) kultura Vysoká kulturaVysoká kultura LIDOVÁ KULTURA 8 9 10 Tradiční lidová kultura Nehmotná Folklór Lidová religiozita Obyčejové tradice Kalendářní Životní cyklus 11 Životní cyklus Oslavy a slavnosti (skupiny) Lokální slavnosti Tradiční lidová kultura Hmotná Zaměstnání a zdroje obživy Dům/obydlí Oděv Strava Doprava 12 Doprava Obchod a trh Výtvarná kultura Ideální typ folklóru Kultura jednotlivých lokálních komunit v tradiční společnosti Vazba na každodenní život Nejsou striktně odděleny role umělce a publikaNejsou striktně odděleny role umělce a publika Výrazně lokální charakter Není mediálně zprostředkována – orální tradice (není masová) Obřady a rituály Bobby Alexander – 2 stránky rituálu: představení proměna Catherine Bellová rituál jako pragmatický kompromis mezi úplností a 14 rituál jako pragmatický kompromis mezi úplností a jednoduchostí 3 teoretické přístupy ke zkoumání rituálu: jako výraz paradigmatických hodnot smrti a znovuzrození jako mechanismus přivedení jedince do společenství a založení entity jako proces za účelem společenské přeměny, katarze, ztělesnění symbolických hodnot, vymezení povahy toho, co je skutečné Rituál a divadlo Rituál Účinnost Důležitější je to, co má nastat Změna vědomí Divadlo Zábava Důležitější je to, co je teď Sebekontrola 15 Publikum se účastním Publikum věří tomu, co dělá Kolektivní kreativita Publikum přihlíží Publikum oceňuje, hodnotí Individuální kreativita Bowie: Antropology of Religion Obřady a rituály Intelektualistická škola (Mircea Eliade, Robin Horton) Rituál je novou realizací, novým zpřítomněním prvopočátečního mýtu, neboť nepřetržitě uvádí minulost do přítomnosti. Náboženství a rituál jako explikativní prostředky. 16 Symbolisté (Clifford Geertz, Marice Bloch) Zajímali se o výrazovou, tedy expresivní hodnotu rituálu Kritika (Horton) – přílišná redukce, popření moci rituálů. POPULÁRNÍ KULTURA 17 POPULÁRNÍ KULTURA video 18 Na cestě k (moderní) populární kultuře Karneval v kultuře středověkého světa Proces transformace společnosti v moderní době Znaky „moderní“ populární kultury 19 Znaky „moderní“ populární kultury Karnevalová kultura (populární kultura) Michail Michajlovič Bachtin (1895-1975) – ruský literární historik. Téma – „lid smějící se na náměstí“. 3 formy karnevalové kultury: obřadní a mimetické formy (slavnosti karnevalového typu) slovesná smíchová díla včetně parodií různé formy a žánry familiární pouliční mluvy (nadávky, dušování, zapřísahání, lidové kletby atd.) Základní rysy karnevalu silný prvek hry nezná dělení mezi účinkující a diváky (karnevalu se nepřihlíží, karneval se prožívá) – protiklad k divadlu – reálná forma samého života. svátečnost – karneval jako dočasné osvobození od panující pravdy a stávajícího řádu, dočasné zrušení všech hierarchických vztahů, privilegií, norem a zákazů – logika „naruby“, převrácení hierarchie Binární opozice: oficiální – karnevalová kultura 22 Karnevalový smích sváteční všelidový – smějí se všichni, „smích světa“ univerzální – míří na všechno a na všechny (včetně samých účastníků karnevalu) – tím se liší od moderní satiry, kde satirik stojí mimo vysmívané.vysmívané. ambivalentní – veselý, radostný a zároveň výsměšný, odmítá a utvrzuje, pohřbívá a ohrožuje video 24 Procesu modernizace Urbanizace Nelokální charakter Konfrontace s „vyšší“ kulturou Technický rozvoj Postupné zprostředkování médii ZmasověníZmasovění Proměna světa práce Volný čas Proměna času Rodina, tradice Charakteristiky populární kultury Určená k masové spotřebě Disponuje vlastními „novými medií“ Snadná poživatelnost Deformace původních kulturních rysů (spotřeba, trh) B. Pascal (1623 – 1622) 26 B. Pascal (1623 – 1622) Nudu považuje za specifikum lidské existence. Lidé vnitřní puzení ke klidu. Když ale dojdou klidu, jsou konfrontování v mysli svou vlastní smrtelností, což je jim nepříjemné. Proto nás to také stále nutí k rozptýlení, a dlouhou chvíli neseme velmi špatně. Vyšší a nižší kultura (?) V čem je rozdíl? Forma Žánr Obsah Charakteristika nízké kultury (U. Eco)Charakteristika nízké kultury (U. Eco) Cena Emoce Test času Teorie populární kultury - hlaví školy Frankfurtská škola T.W Adorno, M. Horkheimer Politická ekonomie Hegemonie, IdeologieHegemonie, Ideologie A. Gramsci, S. Hall Strukturalismus a sémiologie U. Eco, R. Barthes Populární kultura a kulturálních studií Teorie populární kultury je jiným pohledem na principiálně stejný okruh fenoménů, jako je teorie masové kultury: teorie masové kultury zpravidla vidí masy jako pasivní příjemce sdělení produkovaných kulturním průmyslem, teorie populární kultury zdůrazňuje aktivní, kreativní roli společenských „aktérů“, kteří produkují kulturní významy masově distribuovaných textů. Ideologické předpoklady pojmu populární kultura v kulturálních studiích „Populární kultura je vytvářena podrobenými lidmi v jejich vlastním zájmu ze zdrojů, které také kontradiktorně slouží ekonomickým zájmům těch, kteří vládnou. Populární kultura je vytvářena zevnitř a zespodu, nikoliv vnucována zvenku či shora, jak se domnívali teoretikové masové kultury.“ (John Fiske: Reading the Popular, London 1989, s. 2)s. 2) Pojem populární kultura je v kulturálních studiích obvykle vázán na marxistická či výrazně levicová politická a ideologická východiska. Bývá líčena jako „kultura resistence“. Pojem subkultura Označuje specifickou kulturu skupiny lidí, kteří sdílejí zvláštní hodnoty a normy, v nichž se rozcházejí s majoritní či dominantní kulturou či společností. Antropologický pojem kultura je východiskem – vztahuje se k celku způsobu života. V pohledu kulturálních studií často subverzivní rysy,V pohledu kulturálních studií často subverzivní rysy, opozice. Sféra tvorby autentických významů a hodnot, jež jsou pak korumpovány masovou kulturou. Chronologický přehled subkultur ve Velké Británii 33 Literatura v češtině Primární texty: Bachtin, Michail Michajlovič: François Rabelais a lidová kultura středověku a renesance. Praha 1975, 2007. Eco, Umberto: Skeptikové a těšitelé. Praha 1995.Eco, Umberto: Skeptikové a těšitelé. Praha 1995. Volek, Jaroslav: Heslo „Populární kultura“. http://rpm.fss.muni.cz/Revue/Heslar/popularni_kultura.ht m