M are-Antonie Charpentier (asi 1643-1704)1 Regies de composition Paris. 1690 Jolninn Mattheson (1681 - 1764) Das Neu eröffnete Orchestre Hamburg, 1713 Christian Schnbart (1739 -1791) 2 Ideen zu einer Ästhetik der Tonkunst Wien. 1806 Tónimi Afekt a charakter C dur Veselý a bojovný. Drzý a troufalý. Radovánky. Dává volný průběh své radosti. Dokonale čistý. Její charakter je nevinnost, jednoduchost, naivita. Event. rozkošně něžná mluva dětí. c moll Temný a nejasný. Zejména milý. šarmantní, ale také smutný, zarmoucený. Přináší snadno únavu. Žal nebo mazlivý pocit. Projev lásky a současně nářku nad nešťastnou láskou. Všechno souženi, touženi, vzdychání láskou nemocné duse je ukryto v této tónině. Pouze neobvyklé charaktery a pocity mohou být vzbuzeny toto tóninou. cis moll Nářek kajícníka. hitimní rozhovor s Bohem. Des dur Lascívni tónina zvrhávající se v zármutek a extázi. Neumí se smát, ale může se usmívat, neumí skučet, ale může alespoň předvést grimasu pláče. D dur Radostný a velmi bojovný. Ostrý, jiskrný, živý neústupný, zarputilý, hlučný, rozmarný, bojovný, povzbudivý, event. jemný. Tiubky a bubny. Tónina vítězství, Aleluja, křiku války a radosti z vítězství. Proto jsou v této tónině skládány přitažlivé symfonie, pochody, písně k svátkům a nebesa opěvující sbory. d moll Vážný a zbožný. Pobožný, klidný, slavnostní, příjemný, spokojený, event. zábavný, ne skákavý ale plynulý. Melancholická ženskost, trápení. Es dur Krutý a přísný. Velmi patetický. Nikdy vážný, plačtivý nebo Zbožné chováni, intimní konverzace s Bohem. Svými bouřlivý. třemi „b': vyjadřuje Svatou trojici. es moll Hrozivý, děsivý. Pocit úzkosti, zmatků duše, beznaděje. Každé leknutí, každé zachvění třesoucího se srdce dýchá z této tóniny. Kdyby duchové mohli mluvit, jistě by promlouvali tóninou es moll. E dur Hádavý, křiklavý. Zoufalý a smrtelný smutek, zoufalá láska. Fatální oddělení těla od duše. Ostrý, nutkavý. Hlučné nadšení. Usměvavá radost, ale bez naplněné rozkoše. e moll Zženštilý, milostný a uplakaný. Hluboké zámyslem. Zmatek a zármutek, je to způsob doufání v útěchu, několik věci rychlých, nikoliv veselvch. Projev lásky nevinné ženy. Nářek bez pláče doprovázený málo slzami. F dur Zuřivý a vznětlivý. Velko dusnost, jistota, pevnost, láska. síla. lehkost. Dovede nejlépe vylíčit počestnost. Vlídnost a odpočinek. f moll Temný a plačtivý. Strach srdce. Odevzdaně a mírně, ale také hluboce a zatěžkaně. Pochybnost. Produkuje určitou černou melancholii a zoufalství, ponořuje posluchače do „šedi" a vytváří v nich pocit mrazení. Hluboká melancholie, deprese, malátnost, touha smrti. Fis dur Vítězství nad potížemi.. Svobodný vzdech úlevy nad překonanými překážkami. Jako když člověk svobodně odpočívá na vrcholu kopce fis moll Velké starosti, spíše teskné a milostné. Někdo opuštěný, osamělý, misantrop. Nejasný tón. Trhá vášně jako hašterivý pes šaty. Jejím jazykem jsou zášť a nespokojenost. G dur Sladce veselý. Hodně výřečný, brilantní. Vše vesnické, idylické a lyrické. Každá klidná a spokojená vášeň lidského srdce může být vyjádřena touto tóninou. Pramení z poznáni upřímného přátelství a věrné lásky. g moll Vážný a velkolepý. Je téměř nejhezčí ze všech tónin. Může vylíčit vážnou nebo bývalou lásku, ale dodává také srácii a šarm. Nespokojený, neklidný, trápící se nevydařenými plány. Skřípání zubů ve Špatné náladě. Jedním slovem Věci něžné, mírné stížnosti a radosti. G moll je mimořádně flexibilní. zlost a nechuť, gis moll Mrzutý, nabručený. který má sevřené srdce až do úplného zadušení. Barva této tóniny vyjadřuje usilovný boj s potížemi. As dur Tónina lirobmka, smrti, liniloby, rozsudku. Ve svém rozsahu má takv věčnost. A dur Radostný a vesnický. Tónina musí proniknout. Bezprostředně září a spíše vášněmi plačtivými a smutnými než veselými. Tato tónina vyjadřuje nevinnou lásku, radost z naděje, že spatříme milovaného člověka, se kterým jsme se museli odloučit. Mladická radost, důvěra k Bohu. a moll Mírný a naříká vý. Styl okázalý a vážný, ale také vede k lichocení. Od přírody velmi mírná tónina, trochu plačtivá, úctyhodná, tichá, pobízející ke spánku. Může být použita k probuzení všech vášní. Povalia oddané ženy vlídné povahy. B dur Velkolepý a radostný. Zábavný a okázalý. Event. také skromný. Může najednou přejít do „velkolepého" nebo „roztomilého''. Ad ordua animam elevat. Veselá láska, čisté svědomí, naděje v lepší svět. b moll Temný a hrozivý. Starobylé stvoření často oděné v roucho noci. Je často mrzuté a jen zřídka nabývá vlídného výrazu, Vysmívá se Bohu a celému světu, protože je nespokojeno samo se sebou a se vsím okolo. V této tónině zaznívá příprava na sebevraždu. H dur Drsný a plačtivý. Charakter nepříjemný, tvrdý a nelibý a navíc ledasco zoufalého. Silně zabarvený, oznamuje divoké vášně tvořené nej o síni věj ší mi barvami: hněv. zuřivost, žárlivost, šílenství, zoufalství. h moll Osamělý a melancholický. Divný, poclimumý a melancholický, proto se také objevuje tak zřídka. A snad také proto ji staří Trpělivost a tiché vyčkávání, vztahuje se k j isté odevzdanosti na vůli Boha. Rekové vykázali ze svých cluámů.