1 HUDEBNĚ RÉTORICKÉ FIGURY (výběr) FIGURAE SUPERFCIALES 1) Hypotyposis = tzv. figury se zřejmou n{zorností. Zobrazení pomocí vztahu hudba-obraz, optick{ alegorie figura význam popis příklad slovní příklad notový Anabasis stoup{ní, nanebevzetí, atd. (pozitivní) zobrazuje vše, co stoup{ většinou mírné tempo či delší notové hodnoty stoup{ vzhůru… Gloria lat. ascendus, znamen{ stoup{ní, je to stupňovitě (diatonicky, případně také chromaticky) stoupající linie spíše v mírném tempu, kter{ zobrazuje vše, co stoup{, a to v doslovném i přeneseném slova smyslu, ale také vše pozitivní a radostné Katabasis kles{ní, hříchy, atd. (negativní) zobrazuje vše, co kles{ většinou mírné tempo či delší notové hodnoty sestupuje… podsvětí.... lat. descendus, je opakem anabasis, vyjadřuje kles{ní, vše negativní, neradostné, cestu do pekla, hříchy aj. Kyklosis obklíčení, kruhy, dokonalost, kr{sa vše, co se točí, obkroužení býva použív{na na zač{tku hudební fr{ze, někdy cel{ č{st Bach:Janovy pašije, sbor Herr, unser Herrscher) dokola… lat. circulatio, znamen{ něco jako „obklíčení", „obkroužení“. Je to melodické „kroužení" okolo jednoho tónu, d{le zobrazuje všechny kruhy (prsten), ale přeneseně i dokonalost, kr{su Tirata tah, z{van, běh, vrhnout, blesk, šíp, pramen stoupající nebo klesající dlouh{ stupnice, tempo rychlé, nikoli mírné plamen stoup{ k nebi kles{ na kolena rychl{ dlouh{ stupnice, stoupající nebo klesající, rychlý běh, který vyjadřuje: vrhnout, spadnout, klesnout, ale také blesky, šípy, seknutí mečem apod. Rozsah tiraty je delší než u anabasis či katabasis, většinou přesahuje sextu. 2 2) Emphasis = vyzdvižení. Figury zdůrazňující. Jde o zdůraznění, většinou pomocí opakov{ní. Opakují nebo podtrhují obsah textu nebo slova, a to prostřednictvím různých uměleckých prostředků, nepracují však s obrazem. Existuje jich velký počet, jsou to figury nejdůležitější a nejpoužívanější. figura význam popis příklad slovní příklad notový Epizeuxis opakov{ní opakov{ní skupiny hned za sebou musí začínat na stejné notě (do r. 1700) anděl-anděl Epizeuxis je jednou z nejčastějších a také nejsn{ze rozpoznatelných figur.Epizeuxis znamen{ „opakov{ní“. Je to „rétorická figura, při níž se jedno nebo více slov opakuje ihned za sebou emfatickým způsobem." (Walther 1732) Anaphora opakov{ní opakov{ní skupiny nikoli po sobě či způsobem ostin{ta anděl-Bůh-anděl Klimax stoupavé opakov{ní 1) skupina tónů opakovan{ stoupajícím pohybem 2) stoup{ní dvou hlasů ve stejných intervalech vzhůru-vzhůru-vzhůru lat. Gradatio, neboli „žebřík, schody", m{ v hudební rétorice dva významy. Buď je to skupina tónů (nebo cel{ fr{ze) opakovan{ několikr{t za sebou ve stoupající linii, nebo také dva, event. více hlasů stoup{ ve stejných intervalech Paronomasia rozšířené opakov{ní úsek je při opakov{ní rozšířen o důležitý dodatek zde, zde, zde najdeme štěstí v překladu „ud{ní přízviska“, jedn{ se o opakov{ní určitého úseku, které je rozšířeno o podstatný dodatek. Augmentatio opakov{ní úseku se změnou (zmírněním) tempa (    ) 3 3) Intervalové figury (Figurae intervales) Exclamatio výkřik, zvol{ní sextový skok směrem nahoru, při silnější emoci může být i větší - až okt{va (zvol{ní „Erbarm es Gott!") proč!?! Interrogatio ot{zka stoup{ní na poslední slabice, obvykle o velkou sekundu, při silnější emoci může být interval větší co? Passus duriusculus krutější (drsnější) průběh chromatika v harmonickém smyslu, tj. průchod k zmenšenému či zvětšenému intervalu směrem nahoru i dolů proč to tak musí být? Pathopoeia vzrušení z velké v{šně utrpení, hněv,strach (negativní) výjimečně:radost,smích,j{sot (pozitivní) půltonový postup působící jako cizí prvek směrem nahoru i dolů zmír{m utrpením (m{ radost je nesmírn{) Saltus duriusculus naléhavost velký skok (nejméně mal{ sexta) často také dolů, pak zdůrazňuje negativní emoce ach ne! 4 4) Figury v sazbě (Figurae compositiae) Polyptoton mnohotv{rnost opakov{ní fr{ze a to a) v různých hlasech b) na různých stupních = imitace nebo sekvence Multiplicatio zn{sobení zmírnění disonance přid{ním většího množství not tebe, i když jsme mnoho kr{sného prožili, opouštím Fauxbourdon (falešný bas) lež, faleš paralelní sextakordy z hlediska kompozičního jej nach{zíme hlavně v době renesance Figury pomlkové Suspiratio, „hluboké vydechnutí" nebo „vzdech". Nejčastější pomlkov{ figura, pomocí níž se vyjadřuje smutek, zadých{ní ze spěchu nebo n{mahy, neschopnost promluvit údivem nebo jiným z{žitkem. Tmesis, „rozstříh{ní", rozdělení hudebního úseku, který by byl jinak plynulý, pomlkami. Aposiopesis znamen{ „oněmění, zmlknutí", gener{lní pomlka. Vyjadřuje především smrt, mlčení, ale také pr{zdnotu, věčnost, dlouhé trv{ní apod. FIGURAE FUNDAMENTALES (PRINCIPALES). Nejedn{ se o skutečné figury ve smyslu hudební rétoriky. Nazývají se také colores, tj. plní funkci zabarvení. syncopatio rozveden{ opora transitus, průchodn{ dlouh{ nota d{le sem patří např. trylek, střídavé noty atd.