Syntaktický seminář, handout 2 Pavel Caha Září 2014 Úkoly Podívejte se na následující věty: a. Petr kouří. b. Petr přestává kouřit. c. Petr musí přestat kouřit. d. Petr bude muset přestat kouřit. Úkol 1 Na kterém slovese by byla vyjádřena větná negace? Zformulujte dvě pravidla: lineární a strukturní. ODPOVĚĎ' a. kouří, přestává, musí, bude b. Negace je na 1. slovese vs. Negace je na hierarchicky nej vyšším slovese v hierarchii (CAS-MOD-FÁZE-DĚJ) Podívejte se na následující věty: a. Kouřit Petr přestal. b. Přestat kouřit Petr musí. Úkol 2 a. Představují tyto příklady problém pro nějakou z formulací pravidel pro negaci? b. Pomáhají nám tyto věty vybrat mezi lineárním a strukturním pohledem na pravidlo o negaci? ODPOVĚĎ a. ANO, pro lineární pravidlo. To by generovalo: Nekouřit Petr přestal, což není větná negace b. ANO, jelikož strukturní pravidlo správně predikuje větu Kouřit Petr nepřestal, ukazuje se, že hierarchické pravidlo je správné, a lineární ne Podívejte se na následující věty: a. Já jsem kouřil. b. Já jsem přestal kouřit. c. Já jsem musel přestat kouřit. d. Já bych přestal kouřit. e. Já bych musel přestat kouřit. Úkol 3 a. Představují tyto příklady problém pro formulaci pravidel pro negaci? b. Pokud ano, reformulujte pravidlo tak, aby popisovalo i příklady v (7). Jaký nový pojem potřebujeme, aby pravidla fungovala? ODPOVĚĎ a. ANO. Za předpokladu, že auxiliár jsem je realizace CASu, tvoří pravidlo věty jako Já nejsem kouřil, ... , a ty jsou negramatické b. Pojem klitiky - príklonky (se, by). Pak lze pravidlo formulovat: negace je na hierarchicky nej vyšším slovese, které není klitik Úkol 4 a. Testujte pravidlo pro zjišťovací otázky na větách v (7). Jaké sloveso musí doleva? Pokud pravidlo nefunguje, zformulujte ho tak, aby správně fungovalo i v příkladech (7). 1 b. Porovnejte pravidlo pro otázky s pravidlem pro umístění negace. Co jsme zjistili? c. Zamyslete se nad tím, jak funguje pravidlo pro shodu v příkladech (7). Musíme ho měnit? d. Porovnejte pravidlo pro subjekt predikátovou shodu s pravidlem pro negaci a otázky. Co jsme zjistili? Přemýšlejte nad tím, proč jsou některá previdla stejná, a některá jiná. Formulujte hypotézu, a zkuste ji testovat. (11) ODPOVĚĎ a. kouřil, přestal, musel. Pravidlo nefunguje (za předpokladu že auxiliár jsem je realizace CASu), protože tvoří věty jako Jsem já kouřil?. Musíme pravidlo změnit tak, aby ignorovalo klitika. b. Pravidlo pro negace a pro otázky si vybírají stejné sloveso. c. Vypadá to, že shoda je na hierarchicky nejvyšším slovese, i když je to klitika. Pravidlo tedy měnit nemusíme. d. zjistili jsme, že otázky/negace se chovají jedním způsobem, a shoda jiným. Moje hypotéza: shoda je klitik. Negace je arix. Dvě klitika mohou být vedle sebe. Afix nemůže být na klitice. - Test: imperativ — le/š/-me (ztráta znělosti) x nele/š/ mu na matraci (ke ztrátě znělosti dochází na konci slova i před klitikou) x vzpor le/ž/-mo (ale nedochází k ní uvnitř slova) 2 Ambiguita • Zatím jsme se bavili o tom, jestli je jazyk lineární, strukturovaný, a jak to můžeme ukázat. Závěr je, že máme důkazy pro to, že jazyk je strukturovaný/hierarchický. (12) (13) Co je struktura? Struktura je typ organizace lineárního řetězce do množin. a. Lineární řetězec: A-B-C b. "projektivní" strukturace 1: { A {B,C}} c. "projektivní" strukturace 2: {{A,B} C } Matematika: 2x3+5 (14) a. x a. 2 x (3+5) b. (2 x 3) + 5 + 3 5 x 5 2^5 (15) Google a. V roce 2013 nám pošta nedoručila plány domu pro stavební úřad. b. Vážení, podívejte se na plány domu pro seniory a potom zapřemýšlejte, kam by ty babičky a dědečkové chodili na procházku. (16) plán domu pro X a. plán je určen pro X b. dům je určen pro X (17) Sada dvojznačných výrazů a. obraz papeže z 19. století b. příjezd rychlíku do Brna c. vyhnání podvodníků z Brna • Jeden lineární řetězec odpovídá více interpretacím. • Každá taková interpretace odpovídá právě jednomu způsobu projektivní strukturace b. plán I domu domu pro seniory pro s|niory (18) závislostní syntax a. plán 2 pro seniory • Syntax je celá o tom, jak vypadají syntaktické stromy přirozeného jazyka. Pochopitelně nás zajímá to, jaká reprezentace věty je v našem mozku. Ale než si na tuhle otázku odpovíme, seznámíme se se základními pojmy. 2.1 Úkoly (20) Následující věty jsou dvojznačné. Pokuste se zachytit jejich různé významy pomocí rozdílných syntaktických struktur z hlediska závislostní i frázové syntaxe. a. Utekl policistům z oddělení drobných krádeží. b. Rozbil hrnek s myslivcem. (21) Následující matematický příklad je v principu mnohoznačný v závislosti na tom, v jakém pořadí provádíme dané operace. a. 3 + 5x4 + 8 b. Kolik různých způsobů výpočtu existuje? Jaké to jsou? c. Pokuste se zachytit všechny tyto různé způsoby výpočtu frázovým stromem. d. Po zapsání příkladu do stromu, existuje jednoznačnost ve vztahu mezi daným stromem a výsledkem? 3 Základní pojmy (22) syntaktický strom (typ matematického objektu zvaného 'graf') 1 2^^3 5^6 i uzel — zkladní pojem, jsou dány výčtem (1-7) ii hrana — spojnice dvou uzlů; uspořádaná dvojice uzlů (např: <2,1> (uspořádanost určuje nadřazenost) iii matka — nejbližší nadřazený uzel (1 je matka 2 a 3) iv dcera — nejbližší podřízený uzel (2 a 3 jsou dcery 1) v terminálni uzel — uzel, který nemá dceru; jedná se o 'atomy stromu,' lexikální jednotky (2, 5, 6, 7) vi neterminální uzel — uzel, který má dceru; reprezentují komplexní jednotky vzniklé sloučením ter-minálních uzlů vii fráze — neterminální uzel, všechny jeho dcery, dcery jeho dcer, ... viii dominace — (a) pokud je X matka Y, pak X dominuje Y (b) pro všechny uzly X,Y, Z platí, že pokud X dominuje Y, a Y dominuje Z, pak X dominuje Z. ix kořen stromu: uzel, kterému nic nedominuje 3 fráze 1 (23) 1 neterminální uzel fráze 3 terminálni uzel 4 Úkoly V (24) A (25) a. b. c. d. e. f. g-h. Napište seznam terminálních uzlů Napište seznam uzlů dominovaných E Co je matka uzlu I? Co je dcera uzlu J? napište seznam neterminálních uzlů? Který uzel nemá matku? Jak se takový uzel jmenuje? Které uzly nemají dceru? Jaké uzly obsahuje fráze F? Kolik hran obsahuje fráze E? 5 Testy konstituentů (26) konstituent: fráze a terminálni uzly jsou konstituenty. 5.1 Pronominalizace (27) Pokud můžeme něco nahradit zájmenem, pak je to konstituent (28) a. [Ten velký pes] kousl Petra, b. [Von] kousl Petra. 5.2 Koordinace (29) Každý člen koordinace je konstituent. (30) [Ten velký pes] a [ta rezavá ko?ka] utíkají z domu. 5.3 Elipsa (výpustka) (31) Elidovaný materiál musí být doplnitelný a tvoří konstituent (32) Petr utíká domů. Karel ne —. 5.4 Pozice před klitikami (33) [Ten velký pes] se rozběhl. 5.5 Úkoly (34) V následujících větách vyznačte konstituenty, které lze bezpečně určit a. Petr utíká domů. Karel — do práce. b. Kdo se bojí? c. Petr řídí a telefonuje. d. Vid?l-s toho chlapa? Von tebe ne—. e. Jdu do práce. Kam ty? f. Petr bude muset přestat kouřit a Karel začít. g. Ten plán domu pro stavební úřad je na stole. Ten — pro majitele se teprve tiskne. 4