horizon.png FAV 279 FILMOVÉ HERECTVÍ MGR. ŠÁRKA GMITERKOVÁ 6. 11. 2014 DDLewis_úvodní.jpg horizon.png DOPORUČENÁ LITERATURA 6. 11. •BARON, Cynthia – CARSON, Diane – TOMASULO P. Fank (eds.) (2004): More than a Method. Trends and Traditions in Contemporary Film Performance. Detroit, Michigan: Wayne State University Press. • ESCH, Kevin (2006),: “I Don’t See Any Method At All”: The Problem of Actorly Transformation. Journal of Film and Video, 58, č. 1 - 2, s. 95 - 107. •BRANDO, Marlon (1996): Písně, které mě naučila má matka. Praha: Prostor; přel. Lucie Simerová (Songs my mother taught me, 1994). •CARNICKE, Sharon Marie (2003), From Acting Guru to Hollywood Star: Lee Strasberg as Actor. In: AUSTIN, Thomas – BARKER, Martin (eds), Contemporary Hollywood Stardom. Lonodon: Arnold, s. 118 – 134. •GERAGHTY, Christine (2002): Crossing over: performing as a lady and a dame. Screen 43, 2002, č. 1, s. 41 - 56. horizon.png STANISLAVSKÉHO SYSTÉM •Konstantin Sergejevič Stanislavský 1863 – 1938; herec a divadelní režisér, teorie herectví neustále testována v rámci vlastní praxe •Vliv jak na socialistický realismus (SSSR) tak na psychologický realismus v USA • Vede ke konstrukci postavy v souladu s hercovou “vnitřní pravdou” a “emocionální pamětí” >> ztvárnění role pod vlivem hercových prožitků spíš než skrz doslovnou interpretaci předlohy •Herci nehrají do publika, ale sugeruje se dojem čtvrté zdi, skrz kterou diváci přihlížejí reálné události •Paralely s dobovým pojetím psychoanalýzy a modernistické prózy jako proudu vědomí •Preferuje kolektivní souhru a nevyzdvihuje jednotlivce • • • horizon.png METODA – LEE STRASBERG •Americký herec, režisér a pedagog •Spoluzakladatel Group Theatre (1931–1941), od roku 1951 ředitel Actors studia •Kontroverzní figura – posedlost hvězdami, dezinterpretace Stanislavského učení, bytostný manipulátor versus neoddiskutovatelný vliv na několik generací předních herců •Vyzdvihování individuálního hereckého výkonu namísto kolektivní souhry •Cvičení vycházející z dobově populární ego-psychologie >> vede až k záměně hercových vlastních pocitů a prožitků s těmi, které preferuje scénář •V důsledku nahrává hvězdnému systému formou analogie mezi hercem a ztělesněnou rolí •Metodické herectví není vlastně nijak specifické; podstatný je u něj diskurz o vzniku role a přípravách, které herec v zájmu co nejvyšši autenticity podstoupil. horizon.png Brando_1_Slide.jpg Specifika metodického herectví •Improvizace (dotváření dialogů a monologů, drmolení, přízvuky) •Uvolnění (spontánní pohyby, hrbení se…) •Psychologicky motivované odmlky a pauzy >> neschopnost hrdinů se vyjádřit •Uživání rekvizit a předmětů jako expresivních objektů • • horizon.png Brando_2_Slide.jpg Expresivní objekt bílá rukavice •Ačkoliv je Terry bývalý boxer a jeho fýzis tomu odpovídá, jsou jeho gesta něžná a jemná •Zacházení s bílou rukavicí, kterou upustí Eddie, prozrazuje jeho zájem o dívku, snahu být jí nablízku, flirtovat s ní – symbol všeho, co Terry cítí, ale zatím neumí dát najevo. horizon.png Brando_3_Slide.jpg Brando_4_Slide.jpg - Terry Malloy jako latentně femininní hrdina - citlivost v kontrastu k fyzické stránce a sklonům k násilí horizon.png Brando_5_slide.jpg uvolněný postoj hrdiny a ležérní bezcílná chůze •Romantická zápletka, navzdory názoru autorů, je klíčová pro konstrukci nového typu hrdiny. Vztah s dívkou není jen vedlejší dějovou linií, ale láska Eddie Terryho doslova vyděluje z davu a dává mu impulz ke vzpouře proti odborovým předákům. horizon.png Dialog - Terry a Charlie Br_Contender_2.jpg Br_contender_1.jpg horizon.png Br_Contender_3.jpg Br_contender_4.jpg Dialog - Terry a Charlie horizon.png Br_contender_6.jpg Dialogová scéna ukazuje jak paradoxy metodického herectví, tak její invenční přínos •Ačkoliv metoda učila rezignaci na tradiční techniku ve prospěch naturalismu a autenticity prožitku, pak tato scéna ukazuje, že řemeslný přístup k roli je stále platný. •“beat change” – změna rytmu dialogu vlivem odhalení nové informace >> místo rovnocenné výměny se dialog stáčí k monologické promluvě jednoho z účastníků. horizon.png Robert De Niro – Zuřící Býk (1980, R. Martin Scorsese) raging-bull.png ragingbull1.png horizon.png ACTORLY TRANSFORMATION / HERECKÁ PROMĚNA •Inovace metodického herectví, která dovoluje a valorizuje fyzické extrémy ve jménu přípravy na roli •Dva faktory: 1.Soustředěná, dobrovolná a pro účely natáčení filmu podstoupená změna tělesných rozměrů 2.Účelem této transformace je větší autenticita hereckého výkonu. •Pro herce znamená tento drastický proces důkaz o jejich odevzdání se roli. Při udílení cen jsou tyto výkony vysoce hodnoceny >> má hmatatelné dopady na tržby konkrétních filmů i na jednotlivé herecké kariéry. • horizon.png christian-600x450.jpg Co preference takového typu herectví znamená? 1. 1.Příznak kultury posedlé ideálním tělem, dietami a plastickými operacemi. 2.Jde o dědictví metody, avšak bez rizikového životního stylu. Herecká proměna asociuje disciplínu, koncentraci na roli a profesionalitu namísto dřívější rebelie, sebedestrukce a psychické nevyrovnanosti. horizon.png million_dollar_baby_2004_poster.jpg Million Dollar Baby (2004, r. Clint Eastwood) hrají: H. Swank, C.Eastwood, Morgan Freeman •Komorní drama ze sportovního prostředí >> boxerské filmy jako kvintesenciální metodické texty •V tomto případě odkaz metodického herectví bez fyzických extrémů; naopak se opírá o čistotu výrazu a koncentrovanou hru