Filmografie Místa (2014) Režie: Radim Špaček. Scénář: Ondřej Štindl. Kamera: Jaromír Kačer. Střih: Jana Vlčková. Hudba: David Boulter, Václav Havelka. Zvuk: Marek Hart, Viktor Prášil. Produkce: Vratislav Slajer. Hrají: Vladimír Polívka (Adam Šrámek), Johana Matoušková (Anna Kaiserová), Jan Cina (Marek Navrátil), Jiří Štrébl (Kaiser, Annin otec),Taťjana Medvecká, Robert Nebřenský (Šrámek, Adamův otec, Ivan Romančík (Adamův děda), Jakub Gogál (Ládík), Taťjana Medvecká (Markova matka) Produkce: Bionaut Films. Distribuce: CinemArt. Formát: DCP, 104 min. Premiéra: 18. 9. 2014. Natáčení a lokace: léto a podzim2013, Ústí nad Labem, Litoměřice a Praha. Xrozpočet, festivaly a ceny Klauni Rozpočet: 6 472 900 Kč. Festivaly a ceny: Febiofest - Pocta: Kati Outinen, Český lev – jedna výhra: Jiří Lábus za herce vedlejší role SFK: 2012/ 1.žádost: 39 mil., 2.žádost: 55 mil. Dům Art film fest, 19. ročník, Trenčín: Modrý anděl za nejlepší ženský herecký výkon pro Judit Bárdos, Modrý anděl za nejlepší mužský herecký výkon pro Miroslava Krobota. Titanic film festival, Budapešť: Cena studentské poroty. MFF, Vilnius: Zvláštní cena poroty. MFF, Palm Springs: první oceněný Česko Slovenský film v historii v kategorii New voices. Plzeňský festival českých filmů 25. ročník: Finále Zlatý ledňáček za nejlepší celovečerní film. MFF, 23. ročník, Trento: Cena diváků v kategorii nejlepší celovečerní film. MFF Anonimul, Rumunsko: Cena diváků v kategorii nejlepší celovečerní film. MFF Karlovy Vary: zařazen do sekce 10 European Directors To Watch. Premiéra: svetová premiéra: 42. Rotterdam IFF, 29.1.2013, SK: MFF Febiofest, 15.3.2013, distribučná premiéra 21.3.2013, CZ: 11.4.2013, na DVD: 23.10.2013. Krásno (2014) Premiéra: 30. Ledna 2014 černá komedie; Bontonfilm. Bibliografie a abstrakty Článek – ŠŤÁSTKA, Tomáš (2013): Lidi místo Wericha obdivují sportovce. MF DNES: Mimořádná příloha k českému filmu. 29.11., s.4. Článek se věnuje Borisi Hybnerovi, který je autorem námětu k filmu Klauni, jelikož žádný takový podobný film zde ještě nebyl natočen. Boris Hybner si stěžuje na dnešní konzumní svět, na to, jak jsou lidé pohodlní a jak je už nezajímají malé divadelní scény. METRO (2014: Krobot dotočil, do hlavní role obsadil Vilhelmovou. Metro, č. 84 (30. 4.), s. 14 [zpráva, zmínka stejné lokace]. MIŠÍKOVÁ, Věra (2014): Vejška, Krásno i Zakázané uvolnění. Právo, č. 5 (7. 1.), s. 10 [zpráva]. Informativní článek se zamýšlí nad úpadkem českých filmů a snížením nároků ze strany diváků, díky kterému se stávají oblíbenými filmy jako Babovřesky. Zmiňuje i debut Ondřeje Sokola v roli režiséra a uvádí premiéry českých filmů pro první pololetí roku 2014. MIŠKOVÁ, Věra,( 21.říjma 2011), recenze, Film Dům je intimním dramatem dvou generací, http://www.novinky.cz/kultura/248132-film-dum-je-intimnim-dramatem-dvou-generaci.html (cit. 29.11. 2014). [rec.]. NĚMEC, Pavel (2012): Jedete do Varů nebo žijete v Praze? Neprošvihněte drsný český dokument!. www.maxim.cz (1.7.), [roz., 1 f., 2 v.] Rozhovor s režisérem snímku Davidem Vondráčkem o tom, proč je téma bezdomovectví zajímavé, proč by diváci měli snímek vidět, jak se zrodil tento projekt a jaká je ústřední dvojice snímku Jana a Jan. FRICKÁ, Ivana (2011): Habermannův mlýn. Cinemaview, (21.1.), [preview]. (anarvin) (2014): Recenze: Místa. (cit. 26. 11. 2014). [rec.]. „Radim Špaček před pár lety překvapil výjimečnými Pouty. Silný zážitek se mu bohužel zopakovat nepodařilo.^^[1]“ DODOVÁ, Borjana (2010): Spoutaná Pouta. Nekultura.cz, (3.3.2010), [rec.]. Přirovnání charakteru Antonína k monstru („Antonín není prvním ani posledním monstrem, které se kdy po stříbrném plátně prošlo. Připomenout můžeme například podivné hrdiny Hanekeho filmů, popřípadě Fassbinderovy odcizené postavy spějící k nevyhnutelné zkáze.“). Toto ovšem znemožňuje vcítění se do hlavního hrdiny, což by se podle autorky dalo přežít, kdyby měl film perfektně soudržnou logiku vyprávění a stylu. Což se ve filmu Pouta neděje. Styl střídá konvenční postupy českých filmů s přehnaně stylizovanými záběry a interiéry – v tomto střídání neotřelého a konvenčního chybí řád. V rovině vyprávění to vypadá jakoby se tvůrci nemohli rozhodnout, jestli půjde o vyprávění objektivní, nebo subjektivní. Kritika padá i na zbytečnou doslovnost. RESCO, (15. 12. 2011) recenze , Zuzana Liová ví, jak se staví sen, http://renescocunik.blogspot.cz/2011/12/zuzana-liova-vi-jak-se-stavi-sen.html, (cit. 1.12. 2014). [rec.]. Velmi vznosná a květnatá recenze zaobírající se zejména vnitřním vystavěním příběhu, psychologií postav a hlubokým rozvedením názoru autory na daný, film, hodnocení je ve své podstatě dobré, avšak bej procentuálního ohodnocení, autor se zabývá i hlubšími formálními záležitostmi a mizanscénu, kamerou a rámováním. NEUVIRTOVÁ Zuzana (2014) : Filmaři dokončují dokument o M. Zikmundovi. ČT 1 (13.2.), Události v regionech (Brno), čas vysílání 18:11, [zpr.]. Moderátorka Zuzana Neuvirtová se zabývá filmem Století Miroslava Zikmunda ČRo Radio Wave (Čelisti 18.9.2014 19:00) Moderátoři kritizují literárnost až topornost v dialozích. Zpochybňují smysl filmu a naplnění tématu (to definují jako svinství v člověku) a vysmívají se recenzentům usilujícím o nalezení dobovosti. Totéž platí pro obě poloviny filmu. Kritizují přílišnou patetičnost a nechtěný humor. Zážitek z kina komentují frustraci a zklamání. Naopak chválí stylistické prostředky obrazové, všímají si atmosféry bezčasí. Zpětně přehodnocují své hodnocení literálnosti ve filmu Pouta (2009). Shrnutí V počátku práce na svém projektu jsem se zaradovala nad opravdu velkým množstvím odkazů, na články, recenze, kritiky a rozhovory, což byly nejčastější případy zdrojů, na základě kterých jsem bibliografii sestavovala. Film Století Miroslava Zikmunda způsobil rozhodně nebývalý zájem médií na to, že je to dokumentární snímek, kterým se obvykle takové pozornosti nedostává. Už samo uvedení v kinech je vnímáno jako úspěch a úměrně tomu se filmu věnovalo hodně zpráv. Recenze, které vyšly po uvedení snímku, se většinou shodují v tom, že se ve filmu zřetelně promítnul velký obdiv režiséra Petra Horkého k Miroslavu Zikmundovi Protože je to dokument časosběrný a sbírání materiálů probíhalo mezi léty 2007 – 2011, nebyl stanoven žádný rozpočet. Rozpočet jsem se tedy pokusila zjistit tak, že jsem kontaktovala samotné tvůrci na příslušnou e-mailovou adresu, bohužel mi až doposud neodpověděli. Bibliografická část mého úkolu byla poněkud těžší. Protože se jedná o snímek dokumentární, česká filmová periodika mu nevěnovala až takovou pozornost. Většina ohlasu pochází z doby, kdy snímek vyhrál cenu na nezávislém filmovém festivalu v Římě a následně další ceny v rámci českého filmového oceňování. Proto také většina mých rešerší pochází z toku 2012, kdy se snímek zpopularizoval, a protože byl oceněn Českým lvem, začala se o něj media více zajímat. POUŽITÉ ZDROJE 3. Seznam použitých zdrojů Analyzovaný film Láska v hrobě (David Vondráček, ČR, 2013) Použité databáze České filmové centrum < http://filmcenter.cz/cz/film/detail/1708-laska-v-hrobe> Česko – Slovenská filmová databáza Asociace českých filmových klubů Láska v hrobě Srov. klíčové / výchozí database NFA on-line katalog ________________________________ [1] (anarvin) (2014): Recenze: Místa. (cit. 26. 11. 2014).