ŘÁD KORUNOVAČNÍ Český řád korunovační, jehož latinský text byl upraven na přímý pokyn Karla IV. a jehož překlad byl pořízen nepochybné ještě za života Karlova, je jednou z našich nej-významnějších památek jak po stránce historické, tak i právní. Karel IV. dal pravděpodobně upravit staiý český rád přemyslovský podle ottonskčho korunovačního řádu, ale zachoval v něm starou českou tradici. Osobité naše části v řádu jsou zejména obřady, které se dějí v předvečer korunovace na Vyšehradě, kde podle historických zpráv budoucímu králi vyšehradští kanovníci ukazovali přemyslovské lýkové střevíce a kabelu jako připomínku jeho rodového původu, a dále průvod městem až na Hradčany, účast na nešporách v chrámu svatovítském a odchod do komnaty. V řádu je několik momentů typicky českých. Tak když se arcibiskup obrací k lidu j zda chce být poslušen nového krále; odpovídá lid (aklamací) trojím Českým zvoláním,, Rádi!" a pak,když se zpívá závěrem latinské Te Deum, lid se připojuje starou českou písní Hospodine, pomiluj ny. K tomu se váží několikeré připomínky úcty ke sv. Václavu jako patronu české země. Otiskujeme zde české znění zkráceně (vypouštíme příslušné modlitby). řád korunovanie krále Českého (1) Najprvé arcibiskup pražský s preláty, s knížaty a šlechtici provodie kmežě, ježto chtie králem kprunovati,naiVy5ehrad. A.tu pomodléce sě, vrátie sě s rum do kostela pražského, hlavy všeho arčibiskupstvie, aby tu nešpor slyšeli. Potom dokonajíce nešpory dovedeno: bude kníežě dřéveřečenými v to miesto, kdež 5 jest komnata jemu slovutně připravena. Opět ráno v zvonenie prvnie arcibiskup a^jeho podbiskupiéaí jíní biskupové a preláti sbérú sě v kostele pražském,-aby sě oblekli: biskupové v svá biskupie rúcha a jiní v svého dóstojenstvie znamenie. A tu zjednajíce procesí, plenář, meč: svatého; Václava, kříže, kadidlnici a vodu svačenu nesúce, pójdú, aby dovedli kniežě z díéveřečené komnaty do kostela. Kteřížto 10 přijdúce na miesto, tu kdež kniežě leží v komnatě, oblečen skrze najsvrchnějšieho králevstvie českého komorníka v třěvícě králové, v sukni a pláSč otevřené. Aru s ním budú kniežatá a šlechtici. Pak pokadiece jeho a pokropiece svěcenu vodu, vzdvihne jej arcibiskup za ruku k vstání ... Tehdy vezmú jej dva biskupi za pravú a levú stranu poctivě připravena, majíce svátost s šíje visící, od jehožto boka neod- 15 stúpie až do skonáme, I povedú jej prostřed kostela před oltář sv. Kříže a arcibiskup a procesie napřed pójdú. A mezi arcibiskupem a kniežetem z komnaty vychodiece pořádně pójdú kniežatá a šlechtici, znamenie králová, to věz, korunu, žezlo, meč nesúce, kteréžto komorník královstvie českého, hólkú cestu jim čině, předejde. Kterážto znamenie všechna na oltáři sv. Víta, když tam přijdu, poctivé 20 položie. Procesie pak bude od komnaty dřéveřečené skrze sien králevú a vynde skrze vrata, ješto Médie proti sy. Jiříi A když pojde, tehda u veliký zvon vzvonie. Když pak vyndú z komnaty, jeden z biskupov počne antifonu ... (2) Tehdy kniežě; pomodle sě svátosti na oltáři sv. Kříže položenej;, vrátí sě s procesí před oltář sv. Víta a tu na stolici královsky připravenu klekne a jiná knieža- 25 ta, biskupi a preláti v svých stoliciech také podobně připravených ustaviece, jeden z biskupov počne tento žalm ... 787 (3) To učiniece, bude jedno kázanie k žákoystyu a druhé k uobecnému lidu, vše jednoho času, krátce. Potom arcibiskup prostředním a prostranným hlasem kniežěte otieže; „Chceš-íí syátú;yieru od křesťanských miažóv:danú.držCtí a skutky 30 spravedlivými chovati?" Odpovie: ^Chci." Opět tieže jeho: „Chceš-li od boha tobě králevstvie pójčeného podlé spravedlnosti otcóv tvýclrzpravovati a bránili?" Odpovie: „Tak jakož božskú posílen pomocí a utěšením všech věrných jeho moci budu^ťak věrně vše činiti stibuju" ■: ^^'-^-^ ■ ' (4) Tchďa arcibiskup vzmluví k lidů- těmito slovy řka: „Ghcete-li také vy, 35 N., kniežěti a zpráyci sě poddali a jeho králevstvie tvrdú věrúusťanoviti a ku přikázaní jeho poslušní býti podlé slova svatého apoštola, jenž die: „Všeliká duše mocem vyšším poddána buď, leč králi jakožto povýšenému?" Tehdy od okolosto-jícieho žákovstva a lidu jednostajně budě řečeno: „Rádi! Rádi! Rádi!" (5) Po epištole, když kůor buekvzpievati hradáí, dva opaty infulovaná v kaple 40 sv. Václava vezmú olej svátý, jenž bude v kalichu velikém postaven. Kterýžto kalich všechen bude přikryt rúchu hedvábnú, i ponesú jej poctivé před oltář sv. Víta, a stánek nad ním roztažen bude. Kalich pak z jich rukú poctivé s cělováním při jma arcibiskup, postaví na oltáři. Potom skonajíce Alleluja a sequencí, arcibiskup pojde ku- mazání hlavy, prsí, plecí, ramenu, kterážto mazánie mají býti 45 spolu. A prvé leje olej na hlavu na kříž ... (6) To skonaje arcibiskupvloží na kniežě královy plášč ... Potom ot biskupov vezme meč kniežě ä s mečem stojí^ aby věděl, že jemu jest všecko králevstvie poručeno, když die arcibiskup: „Vezmi meči skrze ruce biskupově.. ."Opásán pak mečem, takéž od nich vezme náramky ... Když arcibiskup bude jemu vkládali 50 prsten na ruku, die tuto modlitvu: „Vezmi králového dóstojcnstvie prsten a skrzč něj v tobě křesťanské viery poznaj znamenie..Potom vezme meč, jímžto byl opásán,^á;:jej-bohu^naíoltánofěrujey jenž hrabie jiných vyšší aneb větší, kterýž tu bude, vyplatí a výplatě před ním ponese. Když pak arcibiskup dá jemu žezlo a jablkó,sdieítakto: :-,iVezmi žezlo^ králové moci slovutný prut, to věz, přijmi prut 55 moci, jímžto aby sám sě dobře zpravoval, svatů cierkev a lid křesťanský tobě od boha poručený králévú mocí ot zlých obraň,křivé treskci,pravé upokoj,aby pravú cestu držěti mohliy tvú pomocí oprav (7) Požehnanie koruny královy neb králové; Modlitya: „Bože, tvých věrných koruno, jenž na hlavách jich postavuješ korunu drahého kamenie, požehnaj 60 a posvěťvkorunustutó,abyijakžto ona rozličným kamením jest okrášlena, takéž sluha tvójj nositel jejieifmnohých předrahých ctností darem tvú darující milostí byl naplněn skrze Krista., hospodina našeho. Amen," Potom pokropí svačenu vodu na korunu, a pokadí ji biskup neb arcibiskup i vstaví ji arcibiskup na hlavu přede všemi biskupy a die tuto modlitbu: „Vezmi 65 korunu králevstvie, kterážto ač nedóstojnýma, však biskupovýma rukama na tvú hlavu jest vstavena, skrze nižto svatosti chválu a čest a skutkov moci zjevně zname-nati rozuměj a skrze ni tě účastníkem tajemstvie našeho nebuď nevědom ..." 788 (8) Potom korunován poctivě od biskupov bude veden přes kuor od oltáře až do stolice a kuor bude zpievati tuto responson „Zadanie duše jeho dals jemu.. 70 (9) Na tomto miestě káže jemu siesti na stolici arcibiskup, řka: „A na tej králevstvie stolici potvrď tebe buoh a v králévství věčném s sebú králova ti kaž Jezus Kristus, hospodin náš, král králóv a pán. panujících, jenž s tebú živ jest v jednote ducha svatého na veky věkoma. Amen," Tehdy dá jim mír s cělováním. Všechen pak žákovský sbor, takému zprávci raduje sě, zvučící chválu a vysokým hlasem 75 mužským zpievati budú: „Tě buoha chválímy." A obec pak: „Hospodine, pomiluj ny." (10) Slib a vyznávanie králeyo před stolicí, před bohem a před lidem i žá-kovstvem tento jest: „Vyznávám a slibuji před bohem i anděly jeho nynieapotom viec zákon a spravedlnost i pokoj svaté božié cierkve a lidu mně poddanému podlé so moci a vedomie zachováti a činiti, zachováním milosrdného vzezřěnie, jakožto s radů yéraých našich najlépe nalézti moci budu, a biskupom kóstelóv božích dôstojnú a řádnú čest ukazovali, a to což od ciesařóv a králóv kostelóm jim poručenýmdáno neb navráceno jest, bez porušenie zachováti, opatóm a hrabiem i nádobám kostelním podobnú čest podlé rady věrných našich činiti. Amen." řád na požehnaní králové 35 (11) Jižto mají: světití inhed, když sě skoná svěcenie královo, tiemto činem. Inhed korunovavše jeho a ji, když požehnati a korunovali káže, tehdy prostovlasá a s uotkrytú hlavů dvěma biskupoma bude dovedena před oltář a tu položieci sě před oltářem, má sě modliti. Kterážto od biskupov zdvižena z modlitvy, má opět hlavy poklonili ... Znamenati jest, že sukně králové i košile mají býti otevřené 90 napřed i nazad až do pásu. A kněz arcibiskup má ji mazati na kříž svatým olejem na hlavě, na prsech i na plecí ... Po této modlitvě dá králové žezlo arcibiskup, jiného zpósobenie než královo žezlo^ ale prut podobný prutu králevu, bez modlitv, a pak vzloží prsten na prst jejie arcibiskup ..,-" (12) Tehdy má jie vstavena býti koruna na hlavu od arcibiskupa, kterúžto 95 vstavenu mají vzdržovati se všech stran Šlechtici češčí. Arcibiskup pak má řeci, vstavuje korunu, tuto modlitbu: „Vezmi korunu chvály, čest veselé, aby stkvúcie stkvěla sě a věčným radováním korunována byla. Amen." (13) Po tej modlitvě Šlechtici, j eŠto korunu vzdržují,povedú jikstolici poctivě připravené, a tu ji posadié. A s ní bude šlechetná abatyše sv. Jiřie na Praze zákona íoo s v. Benedikta, kterážto pro své dóstojenstvie pozvána a prošena při korunování královéj vždy má býti. A okolo nie stanů šlechtici a parde urozené králevstvie českého ... (14) Po ofertoři šlechtici a páni povedu krále k oltáři, korunu jeho před ním nesúc. Král pak má oferovali jeden chléb bielý, střiebrnici plnú vína a zlata^, 105 jakžto královému důstojenství zdáti sě bude podobno. A králová takéž bude oferovali. A jdúce k oltáři i zasč sě vracujíce, meč vytržený ponesú před králem ... Tuto sě dokonává řád korunovanie králova i králové českého králevstvie. 789 ■ <1> 1 provodie doprovodí - 2 faii&řá kníže, budoucí král, pokud není korunován, nemá práv krále a proto je oslovován jen kníže3do kostela praéskéhpksv. Vítu na Hradčanech; nelpor nešpory, večerní pobožnost-5 slovutníslavní; v zvončnieprvnie v..hodině první podle církevního počítání, jitřní, podle východu slunce- 7 znamenie odznaky - 8 plendř (plenárním) liturgická kniha obsahující mešní čtení, na jejíž přední desce v tomto případě pravděpodobně byly schránky s ostatky svatých (relikviáře);.ttorfo svačená svěcená voda - 10 tiajsvrchnčjší nej vyšší - II v tUvlcé králové ve střevíce královské - 13 fi vstání: následuje modlitba jednoho z biskupů („Všemohúci věčný bože" atd.) ~ 14 majíce svátost relikviář s ostatky svatých - 17 pořádně po řadě, po pořádku, podfe hodností - .18 hůlka hůlka, t. j. odznak práva - 19 poctiví s úctou, s poctou - 21 vzvonie začnou zvonit - 22 vyndá vyjdou; anúfonu: následuje její text, modlitba se žalmem 88,14 a.15; anúfotia t. j. střídavý církevní zpěv <2>23 svátosti ostatkům, rclikvíáfi - 25 ustaviece usadivše se - 26 žalm 19,2 a 19,10, jichž test následuje, zá nimiž říkají dva biskupové kollektu <3> 27 žákovstvo: žáci, klerici, svetské nižší duchovenstvo -29 otieše zeptá se-30 chovati opatrovau; liežejeho ptá se ho <4> 3*ívztnlubí začne mluvit, promluví -.35; tvrdú věru ustanovili neochvějnou věrností upevniti - 38 Rádi!: následují modlitby litánie a počne se slavnostní mše; slova „Rádi!" jsou Česká i v latin; znění korunovačního řádu, důkaz to, že lid odpovídal česky {5y39 hradál graduál, gradualc; infidováná (duál) mající právo užívali biskupské mttry - 43 skonajicc skončivše; seguenci hymnus končící graduál - 45 na kříS t. j, v podobě; kříže; následují další modlitby knéží i modlitba králova <6> 46plálč: následuj e modlitba a požehnání meče králova - 48 skrze rucébiskupovS(duál): následuje další řeč arcibiskupova - 49 náramky; následuje proslov arcibiskupův a požehnání prstenu královského - 51 znamenie...: dokončuje se proslov arcibiskupův - 52 oferuje obětuje -57 oprav...: následuje dokončení a modlitba■. <7> 59-60 požehnaj a posvčL.. arcibiskup: dělá nad korunou znamení kříže (v originálu vyznačeno) ~ 67 nevidom: následuje dokončení a modlitby se zpěvy <8> 69 respomof responsorium, střídavý zpiv;jemu... následuje proslov arcibiskupův <9> 70 šiesti sednouti-73 miř s citováním polibek míru (v lat. textu: osculum pacis)- 74 zvučící chválu hlásající slávu - 75 zpievati podle lat. textu zpívá kůr latinsky Te deum lauda-mus, a!lid česky Hospodine, pomiluj ny; obec obecný lid <10> SQvsezřčnie ohled (v lat. textu: respectu)- 81 nateří rozhodnouti soudním nálezem - 83-84 nádobám kostelním nářadí, předmětům kostelním.., . . <1.1> Nadpis: na poiehnání králové přesně se tu odlišuje požehnání od vlastního korunování krále a v českem textu i králová, t. j. choť králova na rozdíl od královny Čili panovnice bez krále-85 Činem "způsobem ~ 89 ■poklómtv. následují modlitby a požehnání -* 91 na plecí: následují modlitby - 92 zpásobenie způsobu, podoby, tvaru - 93 arcibiskup: opět následuje modlitba a požehnáni koruny králové <12> 95 í)scřrÍwa/i/přidrŽovati, po př. nésti nad hlavou <13)> 102 Českého; končí se, žehnáním korouhve a ukončením mSe <14> 103 po ofértaři po offertoriu, obětováni - 104 střiebrnicč stříbrná nádoba - 106 meč vytržený obnažený, vytasený z pochvy 107 slavnost se končí požehnáním krále, královny i lidu 790