jtlekti Jektuáŕ- (Amisův Jim Dixon, Wainův Charles Lumley, Brainův Joe J Lampton) či svébytně pojatý rebelující, zároveň však vypjatě egocentrický \S dělník (Sillitoeův Arthur Seaton). Všichni dnes již slavní debutanti polo-jv viny padesátých let byli programově spjati s anglickým tradičním romá-| nem. Kingsley Amis viděl vždy svůj vzor ve Fieldingovi a jeho Šťastný lim (Lucky Jim, 1954) navazoval na tradici Torna Tonese, John Wain 4 v románu Pospíchej dolů (Hurry On Down, 1953) rozvíjel anglický pika-reskní román, Braine vycházel především z románu devatenáctého stole-'s tí. Podobně tradiční byla první próza Iris Murdochové Pod sítí (Under i the Net, 1954) či knihy autorů již starších, jakými byli například Angus Wilson, C.P. Snow či Graham Greene. Třebaže každý z těchto autorů měl svůj vysoce individuální styl (a každý z nich dosáhl různého stupně čtenářského a kritického ohlasu), lze říci, že příklon k realistické tradici patřil neodmyslitelně k literární atmosféře padesátých let. Jádrem těchto tradičních románů byla vždy realisticky portrétovaná postava zařazená do konkrétního, vždy detailně zachyceného společenského kontextu, a víceméně tradiční románová zápletka. Důraz na integraci jedince do společnosti a problémy s tím spojené tvoří samu podstatu anglického románu, který byl a je především románem společenským a sociálním a jehož síla spočívá právě ve velice jemné a odstíněné analýze společenských vztahů. Zatímco v sousední Francii se v padesátých letech rozvíjel takzvaný "novv román", který rušil románovou postavu, zápletku a <ž/ševědoucího vypravěče, "angličtí romanopisci téměř manifestačné zdůrazňovali, že Jsou dědicové FTěldlnga, Austenové, Dickense a Trollo-pa. Výjimky z tohoto celkového trendu anglické prózy byly ojedinělé a příznačně býlýTitěrární kritikou pokládány zaozitivismem. Největší rozkvět realistického románu byl možnýprávě veveku rozumu ara^nál^Qjdcauinání. Postmodernistický autor, aťjiž píše '^on-fiction noveŤS ci "metafiction^syeniěv^aď jeho "po^RopeTií a uchopení, jeho role se změnila, a dodejme, zmenšila. Nezaujímá již_ono čéňfralní postavení, které mohl mít realistický autor vTíbérálně humanistické společnosti devatenáctého století. Psychická traumata současného života vysvětlí lépe specializovaný psycholog než romanopisec pěstující žánr tak zvaného psychologického románu. A sociologizující romanopisec nemůže konkurovat odborníkům speci-laizovaným v sociálních vědách. Změněná funkce spisovatele i nové tvarosloví postmodernistického románu souvisejí s překotným vývojem humanitních i přírodních věd. Pokud jde o vztah filozofie a literatury, zdá se, žepostmoo^rnistická litejatujra^ v níž je autor nikoli zobrazovatelem, ale tvůrcem fikcí, souvisí s odklonem od tradiční empirické filozofie a sTcantqvskym chápáním rozhodující role subjektu a subjektivity. Zcela bezprostřední význam pro celou poválečnou literaturu a pro literaturu postmodernistickou zvláště má filozofie existencialismu - z britských romanopisců vycházejících z různých verzí existenciální filozofie uveďme například Williama Goldinga, Iris Murdochovou nebo Johna Fowlese. Logický pozitiyismus svým bytostným antimctafyzickým zaměřerúrn^o tendenci postmodernistické literatury a Wittgensteinova devalvace jazyka,jistě pomohla rozrušit mimetické vazby současné prózy. Postmodernistická, rekonstrukce iluzivního apjrá^realistickéhď románu našla oporu_v_ současné sociologii, především v teoriích réáttiyjsko fiktivního v^tyoru^čiJíQristruktu -práce Petera L. Bergera a ThomaseLuckrnana ™ patří k nejvýznam-nějším dílům tohoto druhu. Berger, Cuckmann a mnozí další sociologové dokazující, že realita je především {fdský výtvor a ,ktnistrukt, mají pro soTIčTsnoTTlIteratúru zásadní význam. tím souvisí" i velmi zproble-matizôvahé mimetické schéma současného historického románu:J-iistorie je také do značné míry lidskáJfikcp a některé rományltak, různých SřitskýcTTautorů, jakými jsou John Fowles, J.G. Farrell či Malcolm Bradbu-ry, z této základní téze vycházejí. Nemenší vliv na postmodernistickou literaturu měla<ígórie sociálních roIí> kterou rozpracovala především americká sociologie, například E. Goff man '2A\ Chá^áničkivěkajgjco herce různých rolí napomohlo odhalit iluzivní charakter realistického románu a stalo se základním východiskem antiiluzívního románu - v britské literatuře tuto koncepci pozoruhodným uměleckým způsobem vyzkoušeli Angus Wilson, Jqhn.Fowles a mnozí další. Pojetí člověka jako herce rolí jpjjdstatně pozměňuje chápání románové postavy a zcela bezprostředně souvisí s postmodernistickým viděním reality jako fikce -různé role jsoujyznýrni fikcemi o člověku, který nemá poznatelnou podstatu - jehoQdentita se tříšti, je mn^označná^hitalitní a próteovsky amorfní. I ""Postmodernistickou prózu si nelze představit bez freudovské a I především laingovské psychologie a v neposlední řadě bez současného vývoje literární teorie samé. Literární teorie se do jisté míry stává námětem současné beletrie, například románů Malcolma Bradburyho, Davida Lodge a Johna Fowlese. Souvisí to především s importem francouzského atrukturalismu a postetrukturalismu do anglického a aTněricftého prostředí (což bylo jevem zcela nemyslitelným v britském provinciálním klimatu padesátých let), zvláště prací Lyotardových ^ a Derridových ^\ Kritický směr tak zvaného (^kpni'iruktíýis^myr(Deconstr.uction) je neodmyslitelnou součástí post moderní senzibility a je nesen podobnou snahou ( neinterpretovat skutečnost, jaká je příznačná pro postmodernistickou prózu. Dekônstruktivísté napadají prakticky všechny dosavadní 7 kritické axiómy, ruší rozdíl mezi literaturou a kritikou a nahrazují je "textuaTitoú" a "psaním" (writing) 22 Analýza a zhodnocení všech těchto vnějších faktorů, které se podílejí na utváření postmodernismu by si samozřejmě vyžadovala zvláštní studii, která je zcela mimo rámec těchto úvodních poznámek. Poznamenejme pouze, že postmpdernistická literární praxe i literární teorie je specifickým produktemículturního radikalismu šedesátých leťfl že byla a jeyys tavena ostré kritice z řad Jech spisovatelů a kritiků, kteří se nemíní vzdát liberálně humanistické tradice a pro které je antimimetická orientace postmodernistické literatury módním a téměř teroristickým útokem na literaturu, kulturu a hodnoty humanismu 2T>. Kdybychom se pokusili shrnout alespoň některé nejdůležitější znaky postmodernismu v současné literatuře, museli bychom uvést 1) splývání reality a fikce, 2) základní odmítnutí uceleného, totalizujícího (tptalising) výkladu reality, 3) splývání tak zvané vysoké kultury a literatury s literaturou a kulturou populární, 4) návaznost na prastaré mýty a póEadky, a 5) silnou tendenci k sebereflexívnosťL textualitě, odhalování vlastní metody a jazykové hře. S tím související proměny románového tvaru lze pracovně a schématicky vidět přibližně takto: tradiční realistickýromán, dříve dominantí prozaický žánr, se v průběhu šedesátých a sedmdesátých let štěpí na 1) "román faktu" (non-ficjion novel), který je ze zřejmých důvodů především žánrem americkým a má řadu typologických pjadob a 2) na různé verze "metafikrajmetafiction). Literární teoretici Kellog a SchoTelTpro tento druh současné beletrie objevili termín "fabulace" (fabulation)29', ale tento jev bývá označován celou řadou termínů jiných (například "transfiction", "suprafiction", "surfiction", apod.). Konkrétně se za těmito termíny skrývají literární mody směřující k pólu fiktivnosti, především romance, alegorie a nejrůznější druhy metarománu, tj. románu o románu (psaní o psaní), románu y románu, apod. Tyto změny románového tvarosloví jsou příznačné i pro současnou britskou prózu a následující kapitoly jsou pokusem o jejich analýzu a hodnocení. Základním rysem současné britské prózy však je, že se v ní tyto avantgardní, experimentální tendence většinou nevyskytují v čisté, vyhraněné podoberie že dochází k jejich neustálému prolínání š postupy realistického románu - toto směřování k hybridnosti je velice příznačné i pro prózu zcela nejnovější. Tradice liberálního humanismu, sjííž je mime-tická próza_spjata, je_y_Británii velmi silná - tak silná, že ji literární historik Bernard Bergonzi označil za typickou '^anglickou ideologii" 30'. V 23