kometa1.jpg arena4.jpg raoul.jpg bílý potok.jpg aargh 5.jpg / Základní chronologizace let 1989–2014 bobik1996-02.jpg 1989–1993 1994–1999 2000–2006 komiksfest.jpg nikkarin.jpg 2007– / 1989–1993 1989–1993 „Generace 89“ Východiska komiksové generace 89 * Kometa * Žánrové charakteristiky * Pokusy o komiksové periodikum* Rozmach původního dětského komiksu * Dohánění dluhů * Osobnosti generace 89 * Překladová exploze * Krize / 1989–1993 Východiska komiksové generace 89 • Částečné uvolnění, nárůst počtu oficiálně a polooficiálně publikovaných komiksů v 2. pol. 80. let • Seznámenost s dobovou tvorbou v ČSSR (ABC, Sedmička, Ohníček, Mateřídouška, Ilustrované sešity) • Proměna „oficiálního“ vnímání komiksu – dominantně na děti zacílený „žánr“, vytrácí se však (nebo je alespoň zpochybňována) představa implicitní „úpadkovosti“ Západní psychologové, lékaři i literární kritici dávno upozorňují na to, že comics omezuje techniku i kulturu čtení, že nedává možnost pochopit hlubší smyslové souvislosti mezi jevy. Tím vede k ochuzování vnitřního života čtenáře, který při jeho „čtení“ nemá možnost dostat se pod povrch elementárně znázorňované skutečnosti . A to platí pro ty nejlepší příklady. A co ty horší?“ GENČIOVÁ 1988: 5. „V každém žánru, alespoň si to myslím, existuje nejen brak, ale i nesporně umělecké hodnoty.“ STEKLAČ 1988: 12. / 1989–1993 Kometa kometa1.jpg • • • První a nejdůležitější komiksový časopis 1989–2009 • Celkem do roku 1993 36 čísel, měsíčník • • Udávaný náklad v letech 1990–1991: 250 000 výtisků • • Nejdůležitější publikační tribuna pro autory generace 89 • • Žánrový rozptyl: dobrodružný komiks, komiks historický, humoristický, scifi, komiksový horor / 1989–1993 Žánrové charakteristiky • Dominují dobrodružné, westernové a scifi komiksy • Variace na „klubácký “ komiks: Foglar – Saudek / Čermák • • Objevují se (do té doby se v cz kontextu výrazněji nevyskytující) komiksy hororově-humoristické (Švandrlík – Saudek) • Četné adaptace literárních děl / Čapek, Sienkiewicz, Wilde, Dickens / O’Henry, Grey, May, Doyle / Batlička, Foglar vyrez kometa.jpg / 1989–1993 Pokusy o komiksové periodikum (1) • • • V letech 1990–1992 vzniká řada dalších pokusů o časopis věnovaný původní komiksové tvorbě • Ambiciózní časopis Aréna končí po pátém svazku, většina dalších pokusů se nedočká druhého čísla • • Autorsky se s Kometou částečně překrývají, kromě Arény je ale úroveň tištěných prací spíše nižší • • Komiks se v tomto období výrazně prosazuje i v novinovém a časopiseckém tisku • arena1.jpg / 1989–1993 Pokusy o komiksové periodikum (2) grif.jpg b_c835-64ce63cff7d96d5bfce186cab072beb6.jpg • Další časopisecké pokusy: Grif comics, Stopa, Comics Express, Robinson • • • • Čtyřlístek coby nejvýraznější domácí komiksový časopis pro děti rozšiřuje výrazně svoji produkci, speciály, knihy / 1989–1993 Rozmach původního dětského komiksu ctyrkolaz1.jpg ctyrkolaz2.jpg ctyrkolaz3.jpg ctyrkolaz4.jpg • Objevují se nové pokusy o původní dětské komiksy (Medvídek Panda, Pastelka: oboje J. Němeček) panda1.jpg panda2.jpg pastelka.jpg / 1989–1993 Dohánění dluhů • • • Nakladatelé se snaží vyhovět předpokládané poptávce, první vlna porevolučních komiksových reprintů a reedic • Nejúspěšnější podle očekávání Rychlé šípy (3. soub. vyd. 1990, 4. soub. vyd. 1991; výbor in: Magazín Kometa 1990) • • Přetiskovány jsou i některé práce Káji Saudka (časopisecky – in: Kometa, jiné samostatně: 3x Kája Saudek, Lips Tulian); prvně vychází Muriel a andělé (1991, původně k tisku připraveno 1969) lips.jpg sipy.jpg / 1989–1993 Osobnosti generace 89 (1) • • • Českému komiksu 1989–1993 dominují spíše výtvarníci, po scénáristické stránce komiksy spíše průměrné či zcela nepodařené (přílišná akcentace verbální složky, neobratnost stylizace promluv…) • U řady výtvarníků zřetelná inspirace tvorbou Káji Saudka, která se pohybuje od praktického epigonství (první komiksy Štěpána Mareše) až po zdařilé umělecké navazování (Miroslav Schönberg) • Objevují se i první experimenty s výtvarnou formou: do českého komiksu se prostřednictvím prací autorů Generace 89 dostává i kolážový experiment, u některých výtvarníků patrné tendence navázat na tradici dobrodružné malby a ilustrace Z. Buriana či B. Konečného • / 1989–1993 Osobnosti generace 89 (2) Arena Hlavsa.jpg JPKrasny Tajemstvi Enny.jpg Lubomír Hlavsa Jan Patrik Krásný / 1989–1993 Osobnosti generace 89 (3) Hanuš - Dračí let.jpg Tučapský.jpg Vladimír Hanuš Vladimír Tučapský / 1989–1993 Osobnosti generace 89 (4) Libor Páv.jpg Mares - Svandrlikovske adaptace.jpg Libor Páv Štěpán Mareš / 1989–1993 Překladová exploze (1) • • • V letech 1990–1991 začíná vycházet velké množství komiksových seriálů zaměřených na nejmenší čtenáře: vzniká tak konkurence pro Čtyřlístek • Nejúspěšnější jsou licencované seriály americké, komiksy založené na slavných animovaných postavičkách (Walt Disney: časopisy Mickey Mouse, Duck Tales, Donald Duck; Hanna & Barbera: Tom & Jerry; Warner Bros/Looney Toons: Bugs Bunny; dále např. Medvídci Štěstíkové, Šmoulové) • • Z evropských komiksů pro děti se v českých mutacích vyskytují ty již z dřívějška známé (Asterix, Pif) mickey.jpg medvidci.jpg asterix.jpg smoul.jpg tomjerry.jpg / 1989–1993 Překladová exploze (2) • • • Ve stejné době se objevují i první pokusy o překlady seriálů pro „starší děti“, mládež, Nakladatelství Semic-Slovart přichází na český a slovenský trh s překlady klasických amerických komiksů superhrdinských (Spider-man, Fantom), fantasy (Barbar Conan), klasicky dobrodružných (Tarzan), akčních (G.I.Joe) i scifi (Transformers), Egmont (jinak vydavatel lokálních mutací disneyovských) vstupuje na trh se Želvami Ninja. • • Překladová exploze let 1990–1993 je významná coby východisko budoucí fanouškovské subkultury i autorské „fanzinové“ generace, vstupující do českého komiksu na přelomu tisíciletí spiderman.jpg conan.jpg b_c748-4c31dfd9e68c5c0d6ff6097559bde270.jpg tarzan.jpg transformers.jpg / 1989–1993 Překladová exploze (3) new kids 2.jpg new kids.jpg / 1989–1993 Krize • • • Rokem 1993 porevoluční rozmach českého komiksu na čas končí • • Nepřežívá jediný z časopisů věnovaných původní tvorbě (vyjma Čtyřlístku) • • Redukcí prochází i počet překladových komiksových sérií pro děti a mládež • Minimalizuje se množství samostatně publikovaných komiksů • Příčiny komiksového krachu 1993: / nadsazené náklady / pokles poptávky / krize distribučních společností / 1989–1993 1994–1999 „Slabá devadesátá“ Útlum domácí tvorby * Dětské časopisy pokračují * Politická satira * Příležitostné reprinty * Nástup překladového mainstreamu * Komiks jako umělecké dílo * / 1994–1999 / 1989–1993 / 1994–1999 Útlum domácí tvorby • • • V letech 1994–1997 nevychází žádný komiksový časopis zaměřený na původní tvorbu věnovanou starším čtenářům • • Útlum postihl i samostatně publikované komiksy, ty se v uvedeném období vyskytují jen výjimečně • Autoři generace 89 nacházejí částečně útočiště v tradičních dětských časopisech, brzy je odtamtud ale vytlačuje levnější překladová tvorba; většina autorů komiks zcela opouští • • Ze samostatně vydaných komiksových alb stojí za zmínku v daném období snad jen Smrt po životě Pavla Reisenauera, ilustrátora týdeníku Respekt: žánrové charakteristice se vzpírající komiks existenciální nejistoty představuje v kontextu dobové tvorby zřetelné vybočení a předznamenává příchod vlny autorského nemainstreamového komiksu (art komiksy Divus…) REISEN-ob.jpg / 1989–1993 / 1994–1999 Dětské časopisy pokračují • • • Krize se výrazněji nedotkla pouze časopisů pro nejmenší, Čtyřlístek pokračuje v úspěšné protiofenzivě proti překladovým dětským komiksům, na rozdíl od nich i nadále expanduje • • Čtyřlístek vstupuje i do dalších médií (po audio a videu z let 1992–1993 přibývají multimediální CD ROMy) • Pod vlivem úspěchu překladových časopisů pro nejmenší vzniká nový magazín Bobík zaměřený na děti od tří let věku (1996–2001) • • Překladové komiksové série zaměřené na starší čtenáře (Semic Slovart) zanikají, pokračují pouze silné TV licence (Disney, Tom a Jerry) a Asterix bobik1996-01.jpg bobik1996-03.jpg bobik1996-04.jpg bobik1996-02.jpg / 1989–1993 / 1994–1999 Politická satira • • • Nejvýraznějším komiksem tohoto období: Zelený Raoul (od roku 1995) • Formátem týdenních stránkových příběhů navazuje jak na tradici politického kresleného vtipu, současně s vlnou politické karikatury v jiných médiích (Gumáci) • Scénaře Hruteba (Hrubý / Tesař / Baldýnský), kresba Štěpán Mareš • Výrazný úspěch v druhé polovině 90. let, již od roku 1996 vycházejí sešity se sebranými příběhy • • Řada napodobitelů: týdeník Spy, Lidové Noviny (Dlouhý nos), aktuálně např. nedávný miniseriál „Zelená střela“ v ABC raoul.jpg Raoul2.jpg / 1989–1993 / 1994–1999 Příležitostné reprinty • V průběhu devadesátých let se objevuje několik pokusů o souborná vydání klasických domácích komiksů • • Nejprve se souborné reprinty soustředí na komiksy dětské a „tradiční“ (Sek a Zula 1994, Obrázky z českých dějin a pověstí 1996, Rychlé šípy (1997 výbor, 1998 nové souborné vydání) • Souborného vydání se okamžitě dostává Zelenému Raoulovi • • Fanzin „Knihovnička Vakukoku“ přetiskuje řadu Saudkových komiksů (ve výrazně zmenšených rozměrech a v nekvalitních reprodukcích) sek a zula.jpg sipy65.jpg sipykomp.jpg vakuko.jpg / 1989–1993 / 1994–1999 Nástup překladového mainstreamu crew1.jpg • V roce 1997 začíná vycházet časopis věnovaný překladovému mainstreamu Crew • • Hned v prvním čísle sice přetiskuje kultovní komiks Ondřeje Neffa o Pérákovi a tiskne španělský komiks o Burtonu a Cybovi, záhy se ale zaměřuje téměř výhradně na americkou (popř. britskou) středoproudou tvorbu (DC Comics, Marvel) • • Úspěch Crwe vede k dalším pokusům o přivedení amerického sešitového mainstreamu na český komiksový trh (Spider-man, Batman od vydavatelství Unicorn) • Vznik „Crwe“ je zásadním iniciačním impulsem pro ustavování komiksové subkultury v ČR / 1989–1993 / 1994–1999 Komiks jako umělecké dílo • Ve stejné době jako mainstreamový komiks v podání Crwe se začíná na českém trhu objevovat „alternativní“ větev komiksové tvorby • • Nakladatelství Torst vydává v letech 1997 a 1998 dvousvazkový Spiegelmanův komiks Maus, o komiksu se v českém kontextu prvně výrazněji píše jako o médiu schopném „unést“ jakýkoli obsah • • V roce 1999 nakladatelství Calibre publikuje překlad Millerova Sin City • Nakladatelství Bartow vydává v letech 1998–1999 několik evropských komiksových alb, i ona ve výsledku ovlivňují místní recepci komiksu, když představují další žánrové možnosti média maus.jpg 2000–2006 „Fanzinová generace: Aargh, Pot a ti druzí“ Fanzinová scéna * Generace nula * Osobnosti generace nula * Komiksová subkultura * Široký záběr překladů * Reprinty (ABC, Čtyřlístek) * Vně komiksové scény / 2000–2006 / 1989–1993 / 2000–2006 Fanzinová scéna (1) • Ostravský pokus o komerční komiksový časopis Origami krachuje po třech číslech (1998–1999), objevují se ale první pokusy o vydávání původní komiksové tvorby v zájmových publikacích připravovaných samotnými fanoušky: fanzinech • • V roce 2000 vychází první číslo brněnského magazínu Aargh, ze kterého se pro další dekádu stane nejvýraznější publikační tribuna mladé komiksové generace aargh2.jpg Charakteristika komiksového fanzinu: nízký náklad (často pořizovaný technikou xerokopie, černobílá reprodukce, alternativní distribuční kanály: specializované prodejny (scifi-fantasy), objednávka u vydavatele • O rok později vzniká i xeroxovaný Sorrel, pražský Pot navázaný na vydavatelství alternativních komiksů Mot komiks, v roce 2004 pak brněnský Zkrat / 1989–1993 / 2000–2006 Fanzinová scéna (2) sorrel.jpg pot1.jpg / 1989–1993 / 2000–2006 Generace nula generace nula.jpg • Pro komiksovou generaci vystupující poprvé ve fanzinových časopisech počátku tisíciletí se ujalo označení generace nula • • Tvůrci narození na přelomu 70. a 80. let, často výtvarně vzdělaní, dobře seznámení s domácí i světovou komiksovou tradicí • • Mnohost výtvarných forem, vyšší výrazová profesionalita, osobitost stylu • • Po počátečním ohledávání terénu oproti generaci 89 zlepšení i na úrovni scenáristické, nadále však český komiks charakterizuje spíše kvalitní výtvarná než textová (příběhová) složka / 1989–1993 / 2000–2006 Osobnosti generace nula (1) Jiří Grus nitro.jpg voleman11.jpg / autorské internetové stránky: www.koreastudio.cz / 1989–1993 / 2000–2006 Osobnosti generace nula (2) Karel Jerie / autorské internetové stránky: www.kareljerie.cz jerie1.jpg jerie2.jpg / 1989–1993 / 2000–2006 Osobnosti generace nula (3) Tomáš Kučerovský / autorské internetové stránky: http://www.studiocabinet.com/tomas-kucerovsky/ kucerovsky1.jpg kucerovsky2.jpg / 1989–1993 / 2000–2006 Osobnosti generace nula (4) Pavel Čech / autorské internetové stránky: www.pavelcech.wz.cz cech1.jpg cech2.jpg / 1989–1993 / 2000–2006 Osobnosti generace nula (5) Wladimir518.jpg Vladimir 518 chlud2.jpg Tomáš Chlud / 1989–1993 / 2000–2006 Komiksová subkultura • V souvislosti s fanzinovými aktivitami a s vydavatelskou činností časopisu Crew a nakladatelství Calibre vzniká v ČR na počátku tisíciletí aktivní komiksová subkultura • • Částečné rozdělení: (zahraniční) mainstream x (převážně alternativní) domácí tvorba • • Vznik rozsáhlých internetových projektů věnovaných komiksu, publikují dílny pro začínající autory, kritiky nových českých prací, články o historii a teorii média (www.komiks.cz 2001; www.comx.cz 2002) • Konají se první „komiksové“ akce: 1. festival komiksu v Jelení 2001, ComxCon 2002, Comiczcon 2003–2006 komiksczlogo.gif logocomx.gif / 1989–1993 / 2000–2006 Široký záběr překladů • Časopis Crew (později Crew2), nakladatelství Crew, Calibre, Netopejr přinášejí na trh americký mainstreamový komiks ve stále se zvyšujících počtech titulů, postupně vycházejí i klíčové texty moderního superhrdinského komiksu (Návrat temného rytíře, Watchmen: Strážci) • • Od roku 2000 postupně zesiluje i alternativnější větev překladových komiksů, nakladatelství Mot publikuje české verze prací členů francouzské skupiny L'Association (Trondheim, Menu, Sfar, David B) i dalších evropských autorů alternativního komiksu (Thomas Ott, Max Andersson) • • Nárůst počtu překladových titulů se spolu s žánrovou mnohostí nabízených titulů postupně odráží i v celospolečenské recepci komiksu, ten postupně začíná vystupovat mimo hranice subkultury / 1989–1993 / 2000–2006 Reprinty (ABC, Čtyřlístek…) • Nakladatelství BB/Art vydává (zprvu velmi úspěšnou) řadu Velkých knih komiksu, ve kterých jsou shromážděny komiksy z časopisů ABC, Ohníček či Mateřídouška. Úspěšný komerční model přejímá i nakladatelství Čtyřlístek, které začíná vydávat sebrané knihy příběhů z Třeskoprsk. velka kniha.jpg / 1989–1993 / 2000–2006 Vně komiksové scény (1) • Komiksu se stále častěji dostává pozornosti i mimo úzkou skupinu subkultury, • začíná pronikat do celoplošných médií • • V roce 2002 uspořádána v Českém muzeu výtvarných umění výstava Český komiks (?) a výtvarné umění, upozorňující na provázanost českého komiksu a části moderní výtvarné tradice • • Nejvýraznějším původním komiksem, který v tomto období ovlivnil celospolečenské vnímání komiksu coby narativního média, je trilogie Alois Nebel Jaroslava Rudiše a Jaromíra 99 (2003–2005). nebel.JPG / 1989–1993 / 2000–2006 Vně komiksové scény (2) bílý potok.jpg nebel3.jpg / 1989–1993 / 2000–2006 Vně komiksové scény (3) sloni.jpg posledni_chobotango_ukazka_02.jpg 2007– „Zlatý věk“ Komiksfest a ceny Muriel * Výstavy a další akce * Původní komiksová alba * Nejmladší komiksová generace * Osobnosti nejmladší komiksové generace * Každým rokem více překladů * Recepce a kritika / 2007– / 2007– Komiksfest a ceny Muriel • Na podzim roku 2006 se koná první Komiksfest, projekt Tomáše Hibiho Matějíčka, který završuje postupné vystupování komiksu ze subkultury • • V rámci Komiksfestu se od roku 2007 začínají udělovat komiksové ceny Muriel • • Komiks je prezentován (a zdá se, i recipován) jako všestranné médium schopné nejrůznějších realizací a naplňující různé funkce • komiksfest2006.jpg murielceny.jpg / 2007– Výstavy a další akce •Zvýšený zájem o komiks se odrazil ve vzniku dalších komiksových akcí (Crwecon), komiksu věnované bloky se objevují v programech festivalů animovaných filmů • • Vzniká občanské sdružení Seqence zaměřené na popularizaci komiksu, její členové proslovují v letech 2007–2009 řadu přenášek po knihovnách a kulturních centrech • • V rámci Komiksfestu se každoročně koná několik komiksových výstav, obsáhlé přehlídky Generace nula (2007) a Návraty Komety (2009) organizované Tomášem Prokůpkem (Aargh) jsou úspěšně vystaveny v Praze, Brně, ale i mimo ČR (Polsko, Francie). Výstavní projekt Signály z neznáma. Český komiks 1922-2012 byl v letech 2012–2013 postupně představen v Brně (Dům umění města Brna), Praze (Dox) i Pardubicích (Východočeská galerie). / 2007– Původní komiksová alba • Úspěch Aloise Nebela spolu s vrcholící pozorností komiksu věnovanou přesvědčují vydavatele o potenciální návratnosti původních komiksových alb (tedy rozsáhlejších, přímo pro knihu připravených prací), objevují se i první projekty vytvářené přímo na nakladatelskou objednávku (Kytice) • • Mezi ty nejúspěšnější patří Anna chce skočit (Lucie Lomová, 2007), Oidipus Rex (Karel Jerie, 2007), Šifra mistra Hanky (Tomáš Hibi Matějíček – Karel Jerie, 2007), Voleman (svazky 1–4, Jiří Grus, 2007–) či 130: Odysea (Nikkarin, 2009) anna.jpg oidipus.jpg voelman.jpg / 2007– Nejmladší komiksová generace • Kontinuita: autoři generace nula nadále na komiksech pracují, z přerývaného skokového vznikání a zanikání „skupin“ a „generací“ se stává přirozený vývojový proud • • Nejmladší autoři veřejně svými pracemi vystupující prvně v posledních třech letech: povědomí o domácí i zahraniční tradici, individuální osobité styly, komiks jako „životní styl“ x komiks jako „forma projevu“ (forma protestu?) • • Snáze nacházejí možnosti publikovat, kromě přetrvávajících stálic (Aargh) a nových fanzinových posil (Bubblegun) vzniká časopisecký pokus Komiksfest Revue, antologie Brutto. Častěji je i začínajícím autorům vydávána samostatná komiksová kniha, komiksy přetiskují i nejrůznější periodika (Instinkt, Labyrint Revue, magazín Hospodářských novin, A2…) bubble.jpg / 2007– Osobnosti nejmladší komiksové generace (1) geislerová.jpg geisler1.jpg / Lela Geislerová / 2007– Osobnosti nejmladší komiksové generace (2) toybox2.jpeg toyboxrob.jpg / Toy_Box / 2007– Osobnosti nejmladší komiksové generace (3) 130_obalka.jpg nikka.jpg / Nikkarin / 2007– Nejvýraznější nová alba 2010–2013 (1) opribjehi.jpg opribjehi2.jpg Máša Bořkovcová, Markéta Hajská, Vojtěch Mašek: O přibjehi – Ferko, Keva, Albína (2010, 3 svazky) / 2007– Nejvýraznější nová alba 2010–2013 (2) divosi2.jpg divosi3.jpg divosi1.jpg Lucie Lomová: Divoši (2011) jeste jsme ve valce.jpg / 2007– Nejvýraznější nová alba 2010–2013 (3) jeste valce2.jpg slajch.png kol.: Ještě jsme ve válce (2011) / 2007– Nejvýraznější nová alba 2010–2013 (4) Pavel Čech: Velké dobrodružství Pepíka Střechy (2012) pepik.jpg velke.jpg / 2007– Každým rokem více překladů • Do vydávání překladových (ale i původních) komiksů se pouští stále více nakladatelů • • Kromě mainstreamu (Crew, Netopejr, BB/Art, Comics Centrum) se publikační pozornosti dostává i alternativním komiksům (BB/Art, Mot Komiks, Meander, Argo), hojně zastoupen je žánr tzv. graphic novels • • Na český trh začíná pronikat překladový komiks asijský, manga a manhwa bechdelová.jpg persepole.jpg pilulky.jpg grav.jpg / 2007– Recepce a kritika • Komiksová kritika se stává běžnou součástí kulturních periodik • • Komiksu se postupně dostává odborného posouzení, stává se častěji tématem bakalářských a magisterských pracích na českých univerzitách, vycházejí první české souborné dějiny českého (Helena Diesing: Český komiks 01. poloviny 20. století, 2011) i světového komiksu (Milan Kruml, Comics: Stručné dějiny, 2007), překladu se dočkává i zakladatelská práce komiksové teorie, Jak rozumět komiksu Scotta McClouda (2008). • • Bádání o komiksu se zapojuje do širšího rámce mediálních a vizuálních studií mccloud.jpg / Závěrem • Český komiks za sledovaných dvacet let prošel výraznými změnami: / zásadně se zvětšilo žánrové rozpětí vznikajících prací / od roku 2000 lze pozorovat zvýšený zájem o komiksovou formu / komiks je přijímán jako svébytné umělecké médium / od roku 2004 se každoročně zvyšuje počet vydaných komiksových publikací / české myšlení o komiksu se začíná soustavněji věnovat historii a teorii média (monografie Heleny Diesing o Kájovi Saudkovi, seriál historických exkurzů Tomáše Prokůpka v Aarghu, projekt Návraty Komety, Signály z neznáma) / Český komiks 2015 – questbuble.png