Přednáška 4. 11. 2014 Okruhy 1. 1.Vzdělávání a rozvoj zaměstnanců 2.Motivace a chování zaměstnanců v organizacích 3. 3. 3. Vzdělávání a rozvoj zaměstnanců lRozvoj a vzdělávání by mělo patřit ke klíčovým aktivitám, kterými organizace zvyšuje svoji výkonnost. lVzdělávání by mělo vycházet z potřeb jednotlivých pracovišť. lAnalýza vzdělávacích potřeb lPřístup, který by neměl být nahodilý – vzdělávání je celoživotním procesem. Pojmy lUčení se – proces změny zahrnující nové vědění i nové konání (viz učící se organizace) lRozvoj – dosažení žádoucí změny pomocí učení (se) lVzdělávání – jeden ze způsobů učení (se), organizovaný a institucionalizovaný způsob učení 3 přístupy ke vzdělávání zaměstnanců lorganizování jednotlivých vzdělávacích akcí lsystematický přístup – propojuje podnikovou strategii se systémem podnikového vzdělávání lkoncepce učící se organizace – pracovníci se učí průběžně (kontinuální rozvoj) a také z každodenní zkušenosti 5 modelů přípravy a vzdělávání zaměstnanců v organizaci lNečinnost – organizace nevyvíjí v oblasti přípravy a vzdělávání zaměstnanců žádnou činnost. lNahodilí přístup – organizace nahodile využívá manažerských kurzů nebo onych forem přípravy lSystémový přístup – vzdělávání a příprava jsou chápány jako ucelený podnikový přístup. lStrategický přístup – spojuje tvorbu strategií organizace, pokrývá všechny důležité změny v podniku. lUčící se organizace – světová extratřída. Patří sem organizace, které vidí ve vzdělávání a přípravě svých zaměstnanců hlavní zdroj všech současných i budoucích podnikatelských úspěchů. Metody rozvoje a vzdělávání zaměstnanců lPříprava a rozvoj dělnických profesí lZácvik lZaškolení lStudium za účelem zisku výučního listu lPatronát lPříprava ke kvalifikačním zkouškám (zisk svářečského průkazu apod.) lPeriodické obnovování způsobilosti lPracovní stáže lRekvalifikace lKroužky kvality lŘešitelské týmy l Rozvoj nemanažerských pracovníků lPatronát lKoučování lŘešitelské týmy lOdborná školení a tréninky lStáže a exkurze lŘešení speciálních projektů lOdborné konference lE-learning Rozvoj manažerů lJob rotation lStáže lManagement trainee lŘešení projektů lOdborné kurzy a tréninky lKurzy zaměřené na rozvoj měkkých dovedností lPostgraduální a VŠ studium lAssesment Centre lPodniková hnutí lE-learning Celoživotní vzdělávání lJe aktivním přístupem k osobnímu rozvoji jedince a dotýká se v současnosti všech organizací a jejich zaměstnanců. l lK principům CŽV patří propojení všech druhů učebních a vzdělávacích aktivit do jediného programu (posílení konkurenceschopnosti). Princip vůdcovství a řízení lidských zdrojů lÚkolem vůdců je nalézat správný směr, kterým by se organizace měly ubírat a vytvářet podmínky pro naplňování úkolů spojených s cestou, kterou vytyčili. Sem patří výběr správných lidí a jejich výchova. lZjednodušeně řečeno, manažeři se většinou zajímají o úkol a vůdci zase o lidi… Motivace lVůle k činu lZe strany zaměstnance - uspokojení z práce lZe strany zaměstnavatele – dobře odvedená práce l lMaslowova pyramida potřeb lHerzbergova dvousložková motivační teorie Pracovní klima a prostředí lPracovní klima – lze monitorovat výzkumy a komunikačními metodami lMotivační prostředí – vysoká kvalita je jedním z hlavních pracovních cílů (pro personalisty i manažery) l lMotivace není jednostranný proces! Maslowova pyramida potřeb stažený soubor.jpg Dvousložková motivační teorie F. Herzberg lHygienické faktory: lZákladní lidské pracovní potřeby lNemotivují, ale zanedbání vede k nespokojenosti lParkovací místo, teplé obědy na pracovišti, prostor v šatně, dostatek volných dní, přijatelná pracovní doba apod. l lMotivační faktory: lNutí pracovníky k úspěchu lUznání, důležitost pracovní pozice, míra seberealizace, odpovědnost apod. Hygienické faktory lPlat, mzda a požitky lPracovní podmínky lPolitika organizace lJistota v zaměstnání lPravomoci a samostatnost lPracovní život lOsobní život Motivační faktory lÚspěch lUznání lZájem o práci lOdpovědnost lPostup (povýšení) Demotivace a demotivátory lCo pracovníky obvykle demotivuje? lNepřiměřený styl vedení lNekompetentní nadřízený lMobbing nebo šikana na pracovišti lNemožnost kariérového růstu lMalá odměna za vykonanou práci lŠpatné vztahy na pracovišti lNevhodná firemní kultura či rozpor v hodnotovém systému lZbytečná a/nebo nemotivující práce lHrozba propuštění lNedostatečná zpětná vazba (nezájem nadřízených, nedostatek chvály) lNemožnost seberealizace lŠpatné pracovní podmínky l l Ukazatele demotivace lVysoká pracovní absence a fluktuace l l lJak tomu zabránit? l Zdroje lZákladní literatura: lKOUBEK, J. Řízení lidských zdrojů. 3. vyd. Praha: Management Press, 2005, str. 117177 lHuman Resources Management (HRM) l lDalší literatura: lHRONÍK, F. Poznejte své zaměstnance: vše o Assessment centre. Brno: Era, 2002. lHRONÍK, F. Jak se nespálit podruhé: strategie a praxe výběrového řízení. Brno: lMotivPress, 2007.