+ Spirituální syntéza + NOVÁ SPIRITUÁLNÍ SYNTÉZA (James A. Herrick) nNáboženství zjeveného slova nNadpřir. autorita žid.-křesť. písem nOsobní, tvůrčí a úplně jiný Bůh nBůh je stvořitelem světa nBůh zasahuje do dějin nLidstvo zhřešilo nJK je Božím vtělením nLidský osud je v Božích rukách nNová náb. syntéza nDějiny nejsou duchovně důležité nDominance „rozumu“ (mysli, vědomí, Já…) nSpiritualizace vědy nOživení přírody nSkryté vědění a duchovní rozvoj nDuchovní evoluce nNáboženský pluralismus (spojovaný s mystickou zkušeností) n + Nová spirituální syntéza nZdroje a podoby: 1.Romantismus (W. Blake, němečtí romatici) 2.Emanuel Swedenborg 3.Ralph Waldo Emerson a Klub transcendentalistů 4.New Thought 5.Theosofie a Antroposofie 6.Spiritismus a channeling (Aquarian Gospel of J. Ch.) + Nová spirituální syntéza n Emanuel Swedenborg (1688 – 1772): n snaha o nalezení balance mezi racionalitou, na níž se odvolává osvícenství a intuitivní a imaginativní spiritualitou, kterou spojoval se svými extatickými vizemi. Po nalezení rovnováhy získá lidstvo nové možnosti rozvoje. Swedenram + Nová spirituální syntéza n Ralph Waldo Emerson (1803 – 1882): zakladatel Klubu Transcendentalismů (skupina výrazně ovlivněná romantismem). Mezi její členy patřili vedle Emersona ještě např. Samuel T. Coleridge, Thomas Carlyle nebo William Wordsworth. Skupina měla vliv i na dílo Walta Whitemana). 1emers1 + Nová spirituální syntéza nVelký význam měla jeho esej nazvaná „Příroda“ (Nature), v níž tvrdil, že skutečnou pravdu není možné nalézt ani v tradičních (organizovaných) náboženstvích, ani v posvátných knihách jakou jako například Bible a ani v moderních vědeckých institucích. nPravým „učitelem“ je příroda sama. Jedním z důsledků je prosazování myšlenky HOLISMU – důležitým pojmem je Over-Soul (konečná autorita transcendující lidský intelekt a sloužící jako spojnice mezi individuálním Já a věčným základem veškeré existence. Inspirace indickým myšlením. n + Nová spirituální syntéza n New Thought (Nová myšlenka) (Phineas Quimby (1802 – 1866), Mary B. Eddy (1821 – 1910): inspirována myšlenkami Antona F. Mesmera (1734 – 1815). Spojení Emersonovy myšlenky HOLISMU s koncepcí životní energie. Vliv na Křesťanskou vědu ale i na „pozitivní myšlení“ Dalea Carnegiho. + Nová spirituální syntéza nMary B. Eddy (1821 – 1910) nzakladatelka Křesťanské vědy a autorka knihy „Věda a zdraví s klíčem k Písmům“ n - J.K. je Ukazovatel cesty n - zdraví je chápáno především v širším duchovním významu n - princip tzv. mind-cure n MBEearliest + Nová spirituální syntéza n Helena P. Blavatská (1831 – 1891) nspolu s Henry S. Olcottem a Williamem Q. Judgem založila Theosofickou společnost n autorka knih „Odhalená Isis“ a „Tajná doktrína“ n * neexistují rozdíly mezi pohl., kastami a rasami n * každý jedinec vlastní vnitřní skrytou sílu n * existuje skryté jádro společné všem náb. n * lidstvo se ocitlo na počátku příchodu změny – nového věku (Duchovním učitelem Krishnamurti) hpbyoung + Nová spirituální syntéza nLevi H. Dowling (1884 – 1911) a Aquarian Gospel of Jesus the Christ •Jedna s prvních formulací myšlenky zlomu mezi „věkem ryb“ a „věkem vodnáře“ •Tajné učení získané „channelingem“ •Ježíš cestoval po dálném Východě •Snaha po náboženské syntéze + Základní charakteristiky New Age (William Bloom) n1. Veškerý život, tj. veškerá existence – je projevem Ducha (Spirit), něčeho Nepoznatelného (Unknowable), je projevem nejvyššího vědomí (supreme consciousness), které je známé pod různými jmény v mnoha různých tradicích. n n2. Cílem a „motorem“ veškeré existence je plné rozvinutí Lásky, Moudrosti a Osvícení. n n3. Všechna náboženství jsou vyjádřením této stejné vnitřní reality. n + Základní charakteristiky New Age (William Bloom) n4. Veškerý život vnímaný pěti smysly či vědeckými nástroji, je pouze vnějším závojem neviditelné vnitřní a kauzálně chápané reality. n n5. Stejně tak i lidské bytosti se skládají ze dvou komponent: a) vnější, časově omezené osobnosti a b) mnohodimenzionálního vnitřního bytí (duše nebo vyššího Já). n n6. Vnější osobnost je omezena a směřuje k materialismu. n n7. Vnitřní osobnost je neomezená a směřuje k lásce. n n + Základní charakteristiky New Age (William Bloom) n8. Cílem inkarnace vnitřního bytí je souznění chvění vnější osobnosti s láskou. n n9. Inkarnované duše si mohou svobodně zvolit svojí vlastní duchovní cestu. n n10. Naši duchovní učitelé jsou ti, jejichž duše jsou osvobozeny od potřeby inkarnace a kteří vyjadřují ničím nepodmíněnou lásku, moudrost a osvícení. Některé z těchto velkých bytostí jsou známé a inspirovaly světová náboženství. Některé jsou neznámé a pracují neviditelně. n + Základní charakteristiky New Age (William Bloom) n9. Inkarnované duše si mohou svobodně zvolit svojí vlastní duchovní cestu. n10. Naši duchovní učitelé jsou ti, jejichž duše jsou osvobozeny od potřeby inkarnace a kteří vyjadřují ničím nepodmíněnou lásku, moudrost a osvícení. Některé z těchto velkých bytostí jsou známé a inspirovaly světová náboženství. Některé jsou neznámé a pracují neviditelně. n + Základní charakteristiky New Age (William Bloom) n11.Veškerý život, ve všech svých rozličných formách a stavech, je vzájemně propojen energií, která zahrnuje naše skutky, pocity a myšlení. Proto my sami pracujeme s Duchem a těmito energiemi na vytvoření naší reality. n n12. I když jsme zcela pod vlivem kosmické lásky, jsme zodpovědní sami stav nás samotných, našeho životního prostředí a všeho života. n + Základní charakteristiky New Age (William Bloom) n13. V současnosti dosáhl vývoj planety a lidstva bodu, ve kterém procházíme zásadní duchovní změnou našeho individuálního a kolektivního vědomí. Právě proto hovoříme o Novém věku (New Age). Nové vědomí je výsledkem stále úspěšnější inkarnace toho, co někteří nazývají energiemi kosmické lásky. Nové vědomí se projevuje v instinktivním porozumění posvátnosti a ve vzájemné propojenosti veškeré existence. n n14. Toto nové vědomí a nové chápání dynamické vzájemnosti veškerého života znamená, že se v současnosti nacházíme v procesu vznikaní zcela nové planetární kultury + Turn to life (vnitřní Já a „sebestřednost“ jako základ New Age (Paul Heelas & Linda Woodhead) univerzum příroda humanita vzájemnost Já (Self)