1 VIZUÁLNÍ REPREZENTACE ISLÁMU Attila KOVÁCS Katedra srovnávací religionistiky UNIVERZITA KOMENSKÉHO v Bratislavě Ústav religionistiky MUFF Brno podzimní semestr 2014 čtvrtek 15:50 - 19:05 bloková výuka v termínech: 2. a 16 října, 6. a 27. listopadu místnost: J31 CÍLE KURZU Hlavním cílem kurzu je zavést studenty do problematiky vizuální reprezentace v kontextu islámu a vizuální reprezentace. Kurz koncipován jako úvod do hlavních okruhů a problémů postavení a historického a dogmatického vývoje islámu a vizuálního zobrazování a reprezentace. Výklad je založen na povinném čtení a výkladu, který je založen na vizuálních materiálech prezentovaných na jednotlivých hodinách. Po absolvování kurzu studenti by mněli být schopni identifikovat a případně analyzovat vizuální reprezentaci v kontextu islámu. PODMÍNKY PRO ÚSPĚŠNÉ ABSOLVOVÁNÍ A ZPŮSOB HODNOCENÍ Průběžné hodnocení: Formou průběžných testů (na základě povinného čtení, 5 % za text) na příslušných hodinách. Texty budou k dispozici v IS před zahájením kurzu. průběžné testy celkem: 40 % Finální hodnocení: Popis a analýza tří náhodně vybraných vizuálních objektů z nabídky kurzu (z číslovaných obrazů a fotografií z prezentací, 20 % za obrázek). Vizuální materiály budou k dispozici v IS po prezentaci na příslušných hodinách. vizuální materiály celkem: 60 % Celkové hodnocení: kolokvium, vyžadované minimum pro získání kolokvia je 60 % HARMONOGRAM KURZU I/1. Úvod: islám a vizuální projev Povinné čtení: ELIAS, Jamal J., Aisha’s Cushion: Religious Art, Representation and Practice in Islam, Cambridge – London, Harvard University Press, 2012, pp. 27-42. Harmonogram a rozsah kurzu, přehled základní literatury, úvod do problematiky. 2 Úvod do problematiky: vizuální reprezentace a islám: Korán a hadíth, nábožensko-právní věda a fatwy náboženských znalců o zobrazování (taswír). Teorie a praxe. Interpretace vizuálních materiálů v islámském kontextu. I/2. Formování a zdroje islámské vizuální kultury Povinné čtení: GRABAR, Oleg, „Art and Architecture and th Qur’an“, In: GRABAR, Oleg, Constructing the Study of Islamic Art, Volume I Early Islamic Art, 650-1100, Hampshire, Ashgate, 2005, pp. 87-104. Vizuální projev v předislámské Arábii. Byzantinská a sásánovská vizuální kultura a islám. Formování islámského vizuálního projevu. Příklady: I. Kaligrafie jako „ryze islámská“ vizuální reprezentace od Koránu po graffiti. II. Geometrické koncepce a ornamentální vizuální projev jako abstrakce transcendentálního a objekt kontemplace v islámu. Světlo v islámské vizuální kultuře. III. Skalní dóm (Qubbat as-sahrá) (Jeruzalém 685-691) a jeho zásadní role v islámské vizuální reprezentaci. II/3. Figurativní zobrazování a islám Povinné čtení: ELIAS, Jamal J., Aisha’s Cushion: Religious Art, Representation and Practice in Islam, Cambridge – London, Harvard University Press, 2012, pp. 84-99. Problémy figurativní reprezentace v islámu a v judaizmu. Vývoj figurativního zobrazení v islámském kontextu. Příklady: I. Umájjovští kalifové a figurativní zobrazení: Qusajr ’Amrá (Jordánsko 712-715), Chirbat al-mafdžar /„Qasr Hišám“, (Jericho 724-743), II. figurativní zobrazení v knižním umění: al-Harárí: Maqámát a Firdawsí: Šáhnáme, III. Hadždž a figurativní reprezentace, IV. Figurativní reprezentace na současném muslimském Blízkém Východě od soch Saddáma Husajna po zničení sochy Buddhu v Bamjánu. II/4. Prorok Muhammad a jeho zobrazování Povinné čtení: GRUBER, Christiane, “Between Logos (Kalima) and Light (Nūr): Representations of the Prophet Muhammad in Islamic Painting”, Muqarnas: An Annual on the Visual Culture of the Islamic World, vol. 26 (2009), pp. 229-262. Bůh, prorok, monoteizmus a vizuální reprezentace. Hlavní druhy a zdroje vizuálního (figurativního a nefigurativního) zobrazení proroků a Muhammada v islámské tradici. Příklady: I. Rašíd ad-Dín al-Hamadání: Džámic at-tawárich (východní Irán 1305-1318), II. Mi'rádžnáme (Tabríz 1360-1370), III. Siyer-i Nebi (Istanbul 1594) IV. Muhammad ve filmu. Západní vizuální reprezentace Muhammada od orientalizmu ke karikaturám. III/5. Islámsky prostor a vizuální reprezentace I: mešita Povinné čtení: AKKACH, Samer, Cosmology and Architecture in Premodern Islam An Architectural Reading of Mystical Ideas, New York, State University of New York Press, 2005, pp. 163- 179. Kac ba v Mekce jako střed Světa a islámu. Mešita jako rituální prostor, mihráb: střed a směr, minbár: trůn a kazatelna, minaret: import a symbol, kupole jako propojení mezi nebem a 3 zemí, muqarnas a íwán. Mešita jako multifunkční prostor a jako střed komplexu budov (kullíja). Mešita a lokální architektonická tradice. Příklady: I. arabská mešita: Masdžid Ibn Túlún (Káhira 876-879), II. perská mešita: Masdžid-e džami (Isfahán 9.-16. stol.), III. osmanská mešita: Selimiye Camii (Edirne 1569- 1575), IV. indonéská mešita: Masjid Agung (Demak 15. stol.). III/6. Islámsky prostor a vizuální reprezentace II: zahrada Povinné čtení: DICKIE, James, “The Mughal Garden: Gateway to Paradise”, Muqarnas: An Annual on Islamic Art and Architecture, vol. 3 (1985), pp. 128-137. Veřejný a soukromý prostor v islámu. Voda v islámské tradici a architektuře (vodní nádrž, kanál, sabíl, hammám, apod.) Dům, palác, město a muslimské uspořádání prostoru. Ráj, zahrada a krajiny smrti v islámské tradici. Příklady: I. Muslimská domácnost od beduínského stanu po městský dům v Jazdu, II. Muslimské město (Šáh c Abbás a Isfahán „půlka Světa“), III. Palác (se zahradou) v islámské tradici: Alhambra v Granadě. Islámská zahrada jako pozemská podoba ráje. Tři islámské zahrady: I. „Praktická“ islámská zahrada: Džannat al-manára (Marrákeš 12 stol.), Zahrada života: Bágh-e Fin (Kášán 16. stol.), Zahrada smrti: Tádž Mahál a Mehtab bágh (Agra 1632-1653). IV/7. Šíc itský islám a vizuální reprezentace Povinné čtení: FLASKERUD, Ingvild, Visualizing Belief and Piety in Iranian Shiism, London – New York, Continuum, 2012, pp. 75-88. Kult imámů a šíc itský étos v obrazech: prorok Muhammad, imám c Alí, imám Husajn a c ášúrá’, ta’zíje, Mahdí, hroby a svátky imámů, emáemzádeh, „světců“ a vizuální reprezentace. Příklady: I. Karbalá a c ášúrá’ v lidovém vizuálním projevu v Iránu (od „kavárenské“ narativní malby po počítačovou grafiku), II. Hrobka imáma c Alího a Hazrat al-c Abbáse v Nadžafu a jejich proměny, III. Hrobka „světce“ šejka Záhed Giláního (Gílán 14. stol.) a emáemzádeh sejjed Rokn ad-Dín (Jazd 1320-1324). Imámové, ajatolláhové a cesty vizuální propagandy po „islámské revoluci“ 1979: zdroje a podoby. Iránský film a vizuální reprezentace islámu. IV/8. Islamizmus a vizuální reprezentace Povinné čtení: ABU HASHHASH, Mahmoud, “On the Visual Representation of Martyrdom in Palestine”, Third Text, vol. 20 no. 3/4 (May/July 2006), pp. 391-403. Reformizmus, an-Nahda a vizuální projev (Muhammad c Abduh, Muhammad Rašíd Ridá), Společenstvo muslimského bratrství (Džamác at al-ichwán al-muslimín): Hasan al-Banná, Sajjid Qutb, současní sunnitští představitelé a vizuální projev (Júsuf al-Qarádáwí, Hasan at-Turábí). Příklad: Palestinské islámské hnutí a vizuální reprezentace. Muhammad c Abd al-Wahháb a novo-hanbalovská reforma, wahhábovské pohledy na vizuální projev. Novo-wahhábovské, novo-salafovské a džihádistické hnutí (c Abd al-c Azíz b. c Abdulláh Ibn Báz, Sálih al-Fawzán a iní). Příklad: Vizuální kultura džihádistů od al-Qá’idy po Dác iš. 4 VYBRANÁ BIBLIOGRAFIE: Teoretická a úvodní díla: CARTWRIGHT, Lisa & STURKEN, Marita, Studia vizuální kultury, Praha, Portál, 2010. EMMISON, Michael & SMITH, Philip, Researching the Visual: Images, Objects, Contexts and Interactions in Social and Cultural Inquiry, London, SAGE Publications, 2000. MIRZOEFF, Nicholas, Úvod do vizuální kultury, Praha, Academia, 2012. MITCHELL, W. J. T., Iconology: Image, Text, Ideology, Chicago – London, The University of Chicago Press, 1986. MITCHELL, W. J. T., Picture Theory, Chicago – London, The University of Chicago Press, 1994. MITCHELL, W. J. T., What Do Pictures Want? The Lives and Loves of Images, Chicago – London, The University of Chicago Press, 2005. MORGAN, David, The Sacred Gaze: Religious Visual Culture in Theory and Practice, Berkeley - Los Angeles, University of California Press, 2005. PLATE, S. Brent, Religion, Art, and Visual Culture: A Cross-Cultural Reader, New York, Palgrave Macmillan, 2002. RAMPLEY, Matthew (ed.), Exploring Visual Culture: Definitions, Concepts, Contexts, Edinburgh, Edinburgh University Press, 2005. ROSE, Gillian, Visual Methodologies: An Introduction to the Interpretation of Visual Materials, London, SAGE Publications, 2001. Vizuální kultura a reprezentace islámu: AKKACH, Samer, Cosmology and Architecture in Premodern Islam An Architectural Reading of Mystical Ideas, New York, State University of New York Press, 2005. ALMIR, Ibric, Das Bilderverbot im Islam: Eine Einführung, Marburg, Tectum Verlag, 2004. ARNOLD, Thomas, Painting in Islam: A Study of the Place of Pictorial Art in Muslim Culture, New York, Dover Publications, 2 1965. BAER, Eva, The Human Figure in Islamic Art: Inheritances and Islamic Transformations, Costa Mesa, Mazda Publishers, 2004. BAKKER, Freek L., The Challenge of the Silver Screen: An Analysis of the Cinematic Portraits of Jesus, Rama, Buddha and Muhammad, Leiden – Boston, Brill, 2009. BALAGHI, Shiva & GUMPERT, Lynn (eds.), Picturing Iran: Art, Society and Revolution, London, I.B. Tauris, 2003. BARRY, Michael, Figurative Art in Medieval Islam: And the Riddle of Bihzad of Herat (1465-1535), Paris, Flammarion, 2005. BEHRENS-ABOUSEIF, Doris, Beauty in Arabic Culture, Princeton, Princeton University Press, 2005. BERLEKAMP, Persis, Wonder, Image, and Cosmos in Medieval Islam, New Heaven, Yale University Press, 2011. BLAIR, Sheila, Islamic Calligraphy, Edinburgh, Edinburgh University Press, 2006. BLAIR, Sheila, Text and Image in Medieval Persian Art, Edinburgh, Edinburgh University Press, 2014. BLAIR, Sheila & BLOOM, Jonathan (eds.), Rivers of Paradise: Water in Islamic Art and Culture, New Heaven – London, Yale University Press, 2009. BLAIR, Sheila & BLOOM, Jonathan (eds.), God Is Beautiful and Loves Beauty: The Object in Islamic Art and Culture, New Heaven – London, Yale University Press, 2013. BLOOM, Jonathan M., Paper before Print: The History and Impact of Paper in the Islamic World, New Heaven – London, Yale University Press, 2001. BUDDE, Hendrik, Taswir - Islamische Bildwelten und Moderne, Berlin, Nicolei, 2009. 5 CLARK, Emma, The Art of the Islamic Garden, Rambsbury, Crowood Press, 2011. CONTADINI, Anna (ed.), Arab Painting: Text and Image in Illustrated Arabic Manuscripts, Leiden – Boston, Brill, 2007. DOUGLAS, Allen & MALTI-DOUGLAS, Fedwa, Arab Comic Strips: Politics of an Emerging Mass Culture, Indianapolis, Indiana University Press, 2000. ELIAS, Jamal J., Aisha’s Cushion: Religious Art, Representation and Practice in Islam, Cambridge – London, Harvard University Press, 2012. FLASKERUD, Ingvild, Visualizing Belief and Piety in Iranian Shiism, London – New York, Continuum, 2012. GEORGE, Alain, The Rise of Islamic Calligraphy, London, Saqi Books, 2010. GRABAR, Oleg, The Formation of Islamic Art, New Haven – London, Yale University Press, 1973. GRABAR, Oleg, The Mediation of Ornament, Princeton, Princeton University Press, 1995. GRABAR, Oleg, Constructing the Study of Islamic Art, 4 volls., Hampshire, Ashgate, 2005- 2006. GRUBER, Christiane, The Ilkhanid Book of Ascension: A Persian-Sunni Devotional Tale, London - New York, I.B. Tauris, 2010. GRUBER, Christiane & HAUGBOLLE, J. Sune (eds.), Visual Culture in the Modern Middle East: Rhetoric of the Image, Bloomington, Indiana University Press, 2013. HATTSTEIN, Markus & DELIUS, Peter (ed.), Islám: Umění a architektura, Bratislava, Slovart, 2006. HAMMOND, Andrew, Pop Culture Arab World!: Media, Arts, and Lifestyle, Santa Barbara, ABC-CLIO, 2005. HOLOD, Renate & KHAN, Hasan-Uddin, The Mosque and the Modern, London, Thames & Hudson, 1997. CHELKOWSKI, P. J. & DABASHI, Hamid, Staging a Revolution: The Art of Persuasion in the Islamic Republic of Iran, New York, New York University Press, 1999. KHATIB, Lina, Image Politics in the Middle East: The Role of the Visual in Political Struggle, London – New York, I.B. Tauris, 2013. KHOSRONEJAD, Pedram (ed.), The Art and Material Culture of Iranian Shi'ism: Iconography and Religious Devotion in Shi'i Islam, London – New York, I.B. Tauris, 2011. KOVÁCS, Attila, Alláhovi bojovníci: Vizuálna kultúra islámskych radikálnych hnutí, Bratislava, Chronos, 2009. LEAMAN, Oliver, Islamic Aesthetics: An Introduction, Edinburgh, Edinburgh University Press, 2004. NAEF, Silvia, Bilder und Bilderverbot im Islam. Von Koran bis zum Karikaturenstreit, München, C.H. Beck, 2007. PAK-SHIRAZ, Nacim, Shi'i Islam in Iranian Cinema: Religion and Spirituality in Film, London – New York, I.B. Tauris, 2011. PORTER, Venetia, The Art of Hajj, London, The British Museum Press, 2012. RUGGLES, D. Fairchild, Islamic Gardens and Landscapes, Philadelphia, University of Pennsylvania Press, 2007. AS-SAID I. & PARMAN A., Geometrická koncepce v islámském umění, Praha, Argo, 2008. SCHIMMEL, Annemarie, Calligraphy and Islamic Culture, London, I.B. Tauris, 1984. STONE KARL, Don & ZOGHBI, Pascal, Arabic Graffiti, New York, From Here to Fame, 2011. WINKLER, Carol K. & DAUBER, Cori E. (eds.), Visual Propaganda and Extremism in the Online Environment, Washington, Strategic Studies Institute - U.S. Army War College Press, 2014.