Zdeňka Pitrunová Buddhismus v ČR Motto: —„Osobně si myslím, že ten buddhismus na Západě získá novou formu. Mám z toho radost, že je to tak, protože to svědčí o tom, že tady ten buddhismus nemůže existovat, kdyby to bylo jenom meditační. Stejně jak na té Srí Lance, v Thajsku musí být i ti laici, kteří to praktikují, jak to praktikují a já se na to dneska už vůbec nedívám skrz prsty.“ —Vašek, 39 let, psycholog, kouč, lektor, manžel, otec, théravádový buddhista, 20 let meditační praxe, „dočasný“ mnich na Srí Lance — Buddhismus: flexibilní tradice — —„Flexibilní tradice, která vykazuje velkou míru ochoty k adaptaci, tradici otevřenou novým formám, obsahům a strukturám převažujícím v kultuře nového prostředí.“ — Martin Baumann —, M. 1994, „The transplantation of Buddhism to Germany: Processive modes and strategies of adaptation“ In: Method&Theory in the Study of Religion, 6, s. 36. —Co to vlastně znamená? Globální buddhismus? — —Buddhismus se v jeho různých podobách adaptuje v euroamerickém prostředí a řada badatelů hovoří o konstituování specificky evropského, západního či globálního buddhismu. — —Není to moc široký, prázdný pojem? — —A můžeme o „globálním“, „západním“ buddhismu uvažovat jako o nějaké „tradici“? — —Pojetí tradice, které ji vymezuje vůči módě požadavkem, aby byla záležitostí minimálně tří generací. —(Shils, E. 1981. Tradition. Chicago: The University Press, 269.) — — — Proměny „tradice“ —Z teoretického hlediska je pro konstrukci svébytné náboženské (ale i jiné) tradice významná úspěšná náboženská socializace v rodině. — —Jak bude vypadat buddhistická praxe u druhé generace v rodinách etnických buddhistů a v rodinách buddhistických konvertitů? — — Buddhismus: v kontextu detradicionalizované religiozity — —Praktiky a představy vycházející z různých tradic využívají aktéři v holistickém milieu jako „zdroje bez autorského práva“, z nichž je možné volně vytvářet různé komodity. —Vytváří si tak osobní systém vysvětlení světa (náboženství à la carte) na základě vlastního výběru jeho prvků z různých nabízených zdrojů a jejich poskládání do nového souboru, odpovídajícího jejich zájmům a potřebám - bricolage. — — Vietnamská „tradiční“ bricolage? —„Náboženství ve Vietnamu od sebe nejsou tak striktně oddělena, jak nás tomu navykla evropská tradice, naopak navzájem se mnohdy prolínají. Kromě tří základních a nejdříve zavedených duchovních systémů, které formovaly vietnamskou kulturu – konfucianismu, taoismu a mahájánového buddhismu –, ovlivnily Vietnam v posledních staletích i náboženské proudy jako hinduismus, islám, křesťanství a théravádový buddhismus. Mezi prostými občany byl vždy nejpopulárnější buddhismus, ale zároveň téměř všichni lidé, bez ohledu na sociální postavení, v praxi uctívají své zemřelé příbuzné – vyznávají tzv. kult předků.“ — —Identity v konfrontaci Vientamská „moderní“ bricolage? — — —„Díky tradici mnoha náboženství na území přijímají Vietnamci do svých kulturních tradic nové prvky – například i lidé, kteří nejsou křesťané, začínají v Evropě slavit Vánoce a jiné svátky.“ — Etničtí a čeští buddhisté —Tradiční a moderní/“západní“ — buddhismus — https://lh6.googleusercontent.com/-7u_EBNPP8aQ/Uot99heeDLI/AAAAAAAARyk/MrBdebnIdZU/w726-h787-no/DSC N3373.JPG s_06_vu_lan.jpg t1007_124DSC_0931.jpg Čeští mniši školy Ayu Kusala na Šrí Lance —… racionální typ… (ad Lužný: Podoby…) Buddhismus Diamantové cesty —…ezoterický typ… meditace1.jpg Vlastimil Marek —… romantický typ …? cz_marek.jpg Vlastimil Marek —(* 23. srpna 1946) je hudebník (alternativní) – kapely Extempore, Elektrobus, Amalgam, MCH Band, buddhista (zenový), publicista, lektor, spisovatel a duchovní učitel. Pořádá semináře a kurzy meditace, šamanského zpěvu a hry na tibetské mísy. — — WIKI1_VlastaMarekOtaNepily1.jpg …angažovaný buddhista… —„Fórum 2000: Setkání osobností, které spojuje pocit znepokojení z dalšího vývoje světové civilizace a pocit globální zodpovědnosti.“ D. Lužný http://www.forum2000.cz/files/200005097-41dd242d6a/Forum_2000_OB_0422_jpg Egon Bondy — A001228_KNE_BONDI3_V.jpg — — —…První vznešená pravda, jež konstatuje absolutní universálnost utrpení (vše je v podstatě utrpení alespoň v zárodku, nic a nikdo není z utrpení vyňat), vedla v 19. století řadu Evropanů k tomu, že pojímali buddhismus jako učení nejhlubšího pesimismu. Hodně se o to zasloužil Arthur Schopenhauer, který byl první z evropských filosofů, jenž ve svém díle bohatě využil buddhistické myšlenkové impulsy. (V navázání na něj pak Richard Wagner, zvláště ve svých libretech o Tristanovi a Parsifalovi.) Ale pravdou je vlastně pravý opak a asijští buddhisté ani nechápou, jak jsme mohli u nás k podobnému omylu dojít. Buddhisté sami chápou své učení jako životodárný optimismus. Rozumějí mu tak, že zbavuje klamných subjektivních nadějí a iluzí, že je možno definitivně se zbavit utrpení běžnými životními praktikami a že tak vyvádí člověka z bludného kruhu nic nepomáhajícího snažení a usilování a otevírá mu poznání, že problém je řešitelný v jiné rovině tam pak ale je řešitelný pro každého a konec konců dříve či později i pro všechny. V tom je ontologický optimismus buddhismu, který jako každé optimisticky zaměřené učení otevírá i cestu k cílesměrné lidské aktivitě. Ale tím se dostáváme k dalším vznešeným pravdám. [ ...] —Buddha A001228_KNE_BONDI5_V.jpg Vietnamští buddhisté —Buddhistická svatyně v areálu tržnice Sapa. Popularita buddhismu —na rozdíl od jiných náboženství (především islám, různá nová náboženská uskupení či tradiční katolictví) v médiích potažmo ve společnosti absentuje protibuddhistický diskurzu —zformoval se manifestní probuddhistický diskurz jenž produkuje výpovědi o buddhismu: moderním náboženství, které je v souladu s liberálními demokratickými hodnotami. —Kladen do kontrastu s ostatními náboženstvími a vyzdvihován pro svou jinakost (viz dále). — Obrazy buddhismu: „vox populi“ —… A pokud si chteji postavit budhisticky kram... krome toho na pozemku, ktery si koupili... tak sakra, at si ho klidne postavi. Budhismus je asi tak 100x pozitivnejsi a mirumilovnejsi vira, nez krestanstvi, islam a judaismus dohromady... a rozhodne by to Prahu kulturne obohatilo. —Pro chytráky zde diskutující - budhismus je filosofie, nikoliv náboženstvi. Ale to by jste vedeli, kdyby jste o tom něco aspoň tušili. —Re: na co potřebuje filosofie chrám? —8.3.2011 08:30 —Tak pracovitý a pilný národ jako Vietnamci si jistě zaslouží aby měl možnost vyznávat své náboženské přesvědčení v důstojném prostředí, narozdíl od zákeřných a na společnosti jen parazitujících vyznavačů islámu.Ti ať se obrátí na Aláha ten jim helfne. —Diskuse k textu: V pražské Libuši má vyrůst buddhistický chrám. — — Obraz buddhismu v médiích —„Na celém světě inklinuje k buddhismu, který je považován za mírumilovné a v podstatě ateistické náboženství, několik stovek miliónů lidí. Přestoupila k němu i řada známých osobností, například herec Richard Gere.“ Marianne — Počty —V ČR působí více než 30 buddhistických skupin (meditačních center je mnohem více). —Zastoupena je: —Theraváda (skupiny Bódhi, Sati atd.) —Tibetský buddhismus (BDC, Shambhala, dzogčhen). —Zen (Sótó, Kwam um). — — —Buddhismus Diamantové cesty —Hlásí se: 3 484 , Z toho je mužů: 2070 —Z toho 198 dětí od 1-14 let — —Buddhismus „obecně“ —2 617 —Mužů: 1 558 —Dětí 1 – 14 let: 149 (1 - 14 let) „narození do buddhismu“ – již to nejsou konvertité, zapsali je tak rodiče, tedy 2. generace? —15 – 19 let: 181 —20 – 30 let: 635 —30 – 40 let. : 677 – vychovávají děti —40 – 49 let: 569 „sametový buddhisti“ – vychovávají děti —50 – 59 let: 239 —60 – 69 let: 88 —70 – 79 let: 21 —80 – více let: 3 —(Data: Český statistický úřad) — „Etničtí“ buddhisté —Etničtí buddhisté —Vietnamci : 46 - 70 tis. (většina ilegálně) —Rovnoměrné rozptýlení, větší hustota v příhraničních oblastech s Německem —Praha (12 000) —Libuš (lokalita Sapa) t_1index.jpg t1007_17DSC_0802.jpg Religiozita Vietnamců —Náboženství Vietnamu bylo vystaveno mnohým vlivům: —mahajánový buddhismus (Čína), —konfucianismus (Čína), —taoismus (Čína), —další praktiky a představy. —Od poloviny 19. století kolonizovali Indočínu kolonizovat Francouzi. —Misie: 10 % křesťanů —Boj Vietnamců za nezávislost trvala od roku 1946 až do roku 1954, a přestože měla Francie americkou podporu, byla nucena kapitulovat. —. — — Tam Thich Yuang Duc —Živá pochodeń, Saigon, protest proti potlačování buddhismu katolickým diktátorem s Ngo Dinh Diem —Sebevražda jako protest, inspirace pro Jana Palacha a další (ad Werner atd.) Upálení vietnamského budhistického mnicha na ulici v Saigonu. (11. června 1963) Vietnamská válka —Dohoda v Ženevě 1964 na rozdělení podél 17. rovnoběžky. — Demarkační linie - hranicí, kterou mohli směrem na jih překročit všichni, kdo chtěli zůstat s Francouzi. Saigon v čele s Ngo Dinh Diem. —V severním Vietnamu začali své pozice budovat komunisté. Hanoi. —Nebyly vyhlášeny volby (protože se prezident jižního Vietnamu obával vítězství komunistů). —Místo sjednocení válka. —Mocenský zájem velmocí!!!! —USA strach z komunismu v Indočíně, a proto podporovaly jižní Vietnam. —Severní Vietnam, který chtěl obě země spojit pod vládou komunistů, byl zas podporován Čínou a Sovětským svazem. — Vietnamská válka (1964 – 1973) —živé, diskutované téma —systematické masivní bombardování (na Vietnam spadlo více bomb než na celý svět během druhé světové války) —použití chemických zbraní (herbicid Agent Orange), trvalé následky na zdraví, psychiku, životní prostředí —zemřelo téměř 60 tisíc amerických vojáků, přes 200 tisíc vietnamských vojáků a 4 miliony vietnamských civilistů — Ke stažení americké armády přispěl i do té doby nevídaný odpor americké a světové veřejnosti. —KONTRAKULTURA —Hledání nových cest – i zájem o buddhismus —1. vlna migrace do ČSSR Migrace do ČR —do roku 1989 studenti VŠ, učni —po roce 1989 ekonomická migrace —největší vlna migrace 2004 – 2007 — Vietnamci: etničtí buddhisté —„90 % Vietnamců má tendence k buddhismu. A tady je to místo, kde mohou Vietnamci chodit, modlit se a přát si, aby byl život lepší a šťastnější.“ —Tran Quang Hung —provozní —ředitel tržnice Sapa — Ethos —„Děti pomáhají rodičům a rodiče jim vydělávají na vzdělávání. To je morální princip naší rodiny.“ — — — —„ …úskalím harmonického života zde pro ně bývá například lpění na tradičním fungování rodiny a na kolektivnějším soužití i řešení problémů, které je v českých podmínkách leckdy těžce realizovatelné.“ —Identity… Rodinný oltář zasvěcený rodinným předkům Vietnamský buddhistický chrám ve Varnsdorfu — —Do roku 2008 jezdili do Drážďan. —Nyní do Vansdorfu na buddhistické svátky (pravidelně 1. a 15. den lunárního kalendáře). C:\Users\Doma\Desktop\VANSDORF.jpg 200805031723_chrzv.jpg s_08_vu_lan.jpg 200805031723_chrin.jpg s_06_vu_lan.jpg — 04_vu_lan.jpg Svátek Vu Lan —„Od rána píší mniši ručně příchozím jejich přání zemřelým na ozdobný hedvábný papír, který se během modlitby přečte, požehná a později se jeho spálením přání dostávají k našim blízkým. Po příchodu mnichů a přivítání hostů přichází první modlení, během kterého se požehná nepřeberné množství připravených pokrmů a ovoce připraveného pro zesnulé a které je zároveň naším přáním, aby se zemřelí předkové dostali do nebe a mohli se v rámci převtělení stát opět člověkem. Je také naším poděkováním rodičům za to, že jsme tady, že jsme se mohli narodit, že žijeme a že se o nás dobře starali.“ . Svátek Vu Lan —Slavnostní dopoledne každý z příznivců buddhismu ukončil úderem na velký zvon a poté se odebrali k připravenému občerstvení. —Během druhého modlení se čtou z knížek modlitby a oslavné básně psané mnichy a probíhá přímluva mnichů zakončená lidovými zpěvy a hraním na hudební nástroje. To vše v duchu, jak by se měly děti chovat ke svým rodičům a svým předchůdcům. Letošní slavnostní obřad prováděl starší mnich Thích Thanh Loi, který společně s místním mnichem Thích Thanh Phúc dekoroval na závěr všechny přítomné barevnými růžemi, červenou pokud oba rodiče ještě žijí, žlutou - pokud žije pouze jeden z rodičů a do třetice bílou, to pokud už rodiče nežijí. — s_07_vu_lan.jpg Vox populí z Varnsdorfu… —„Shodou okolností žiju ve městě, v němž byla nedávno otevřena (údajně) první buddhistická pagoda v Čechách. Vlastně jde o obyčejný dům, stojící 100 metrů od hranic s Německem. Průčelí pagody je ozdobeno znakem či erbem, v jehož středu je vyvedena červená levotočivá svastika. Je docela legrační sledovat kolemjdoucí nákupní turisty ze SRN, ale i místní občany, kteří nejsou s historií a významem tohoto symbolu obeznámeni, jak na ten "háknkrajc" vyjeveně hledí. Kupodivu měl zatím každý dost rozumu na to, aby kolem té věci dělal nějaký humbuk. Každopádně mohu z očitého svědectví potrdit, že vztah Vietnamců k buddhismu je v mém rodišti kladný a aktivní.“ Identita a integrace —Festival asijského lunárního roku a staročeského masopustu v restauraci Dong Do v Praze Libuši. t_55HCD_6500.jpg Chrám jako místo pro udržení identity —V chrámu působí mnich z rodného Vietnamu, jeho přítomnost je nutným předpokladem pro fungování buddhistického chrámu. — "Chtěli jsme vytvořit místo, kde naši lidé mohou poznat svou kultur." —Vu Linh Ngoc, jeden z iniciátorů svatostánku Na cestě k Čechům…? —"Chceme tento dům postupně přebudovat na opravdový chrám, který se podobá tradiční vietnamské pagodě, ke které patří i zahrada se sochami." —další plány se týkají kurzů buddhismu a jógy, na kterých by se podíleli také čeští vyznavači buddhismu. — Thich Nhat Hanh —„Co se týká mnicha Thich Nhat Hanh, —je to myslím dobré připomenutí —toho, že každý národ má své —"velké lidi", aby jsme nezůstali — u stereotypu Vietnamců jako —stánkařů,“ —http://blog.aktualne.cz/blogy/nguyen-thi-thuy-duong.php?itemid=2602 —„globální představitel“ — Možné zdroje informací —Fujda, M.- Klocová, E. – Kundt, R. (eds.) Identity v konfrontaci. Multikulturní výchova pro učitele/učitelky SŠ a ZŠ. Brno: Masarykova univerzita 2011 —Dostupné na: http://is.muni.cz/el/1421/podzim2013/RLB401/um/02_Obsah_pro_tisk.pdf —Internetové stránky Klubu Hanoi atd. —