Předmět a metody dějin umění 00 Reflexe vizuální kultury •dějiny umění •teorie vizuální kultury •teorie a kritika umění (programové texty...) •umělecké interpretace (výtvarné umění, literatura, hudba, film) •teoretické disciplíny: estetika, sociologie, filosofie, teologie aj. Předmět dějin umění •výtvarné umění: architektura a urbanismus, sochařství, malířství, kresba a grafika, užité umění, fotografie, performance, video a nová média • (polarita výtvarné umění/vizuální kultura) • 03a Schwaiger emblémy architektury, sochařství a malířství – Hanuš Schwaiger, 1896 Metody dějin umění •1) Určení nebo ověření provenience podle histo-rických zpráv (s využitím pomocných věd historic-kých) a formálních znaků (zkoumání autenticity přírodovědnými metodami) •2) Interpretace dendrochronologie schéma dendrochronologie Uměleckohistorické interpretace (1) •Formální analýza • Albert Kutal: „Co není ve zraku, není ani v rozumu.“ • Heinrich Wölfflin, Kunstgeschichtliche Grundbegriffe (1915) •Kritická ikonologie • Erwin Panofsky: Kulturní symptomy, svět „symbolických“ hodnot, podstatné tendence lidského myšlení. • Aby M. Warburg, Mnémosyné (obrazový atlas, nedokončeno), E. Panofsky, Studies in Iconology. Humanistic Themes in the Art of Renaissance (1939) •Hermeneutika • Mojmír Horyna, Umělecké dílo jako rozvrh (2004) • Martin Heidegger, Der Ursprung des Kunstwerkes (1935), Bauen, Wohnen, Denken (1951) • Hans Georg Gadamer, Aktualität des Schönen (1977) •Receptivní estetika • Michael Baxandall: „dobové oko“ Uměleckohistorické interpretace (2) •Sémantika, sémiologie • Jan Mukařovský, Umění jako sémiologická skutečnost (1934) • Josef Zvěřina, Výtvarné dílo jako znak (1971) •Psychologie • René Huyghe: mezi dějinami umění a estetikou •Psychoanalýza • Sigmund Freud, Kindheitserinnerung des Leonardo da Vinci (1910) • Jacques Lacan •Sociální historie • „dílo jako depozitum sociálních vztahů“ •Poststrukturalismus • Michel Foucalt • Poststrukturalisté tvrdí, že znázorňování je neoddělitelnou součástí sociálních procesů nadvlády a kontroly, historikové umění tvrdí, že znázorňování je nestrannou, a tedy politicky neutrální činností. •Dekonstrukce, gender studies... • • „Uměleckohistorické řemeslo“ •Rozdíl mezi oborovým „řemeslem“, tj. základními dovednostmi historika umění, a interpretací, tj. uplatněním sofistikovaných metod výkladu, založených na dalším teoretickém studiu. 1)Popis a rozpoznání uměleckého díla 2)Heuristika: a) ohledání díla, b) kritika pramenů a literatury 3)Analýza a komparace (ta je nejdůležitější uměleckohistorickou procedurou) 4)Rekonstrukce tvůrčího kontextu: a) rek. původního stavu, b) rek. bezprostředního kontextu díla: materiál – autor – objednavatel – funkce 5)Konstrukce významu: na rozdíl od rekonstrukce není návratem do minulosti, ale spíše hledáním současné aktuality díla. 6) •Zdroj: Jiří Kroupa, Metody dějin umění. Metodologie dějin umění 2. Brno 2010, s. 61-65. Hermeneutické schéma O. Bätschmanna •Kulturní recepce: malířství, literatura, hudba, filosofie atd. •Vizuální a literární reference: invence umělce •Umělec: biografie, pravidla a motivy umělecké práce •Souvislosti obrazových druhů (žánrů), styl a modus, žánrové teorie a teorie umění •Způsob představení: všeobecná a individuální pravidla obrazové reprezentace •Validace: funkce a význam; srovnávací nazírání •Validace: argumentační zajištění (účinu, nebo rozporu) •Ikonografická analýza: obraz-text, ikonografický typ •Objednavatel nebo trh: historická pravidla recepce umění •Objednavatel: životopis, pravidla a motivy •Historický výklad podle zakázky a funkce •Produkce idejí z invence, referencí, funkce, způsobu představení atd. •Kreativní abdukce: konjektury souvislostí, produkce významu • •Figura interpretace s jednotlivými úkony (Oskar Bätschmann, Anleitung zur Interpretation. Kunstgeschichtliche Herme-neutik. In: Kunstgeschichte. Eine Einführung. Ed. Hans Belting, 3. vyd. Berlin 1988, s 218.) img001 K interpretaci díla Diego Velázquez, Las Meninas, 1656-57 velazquez-las-meninas Umělecké interpretace: variace na Las Meninas Pablo Picasso (1957), Richard Hamilton (1973) grmenina hamilton Variace na Las Meninas Eve Sussman, 89 vteřin v Alcázaru, 2004 médijní instalace Sussman2 Počátky dějin umění (1) •Giorgio Vasari, Le Vite de´piu eccelenti pittori, scultori e architettori (1550, 1568) • Dějiny umění jako dějiny umělců, „anekdotické“ líčení • Vasari selfport Počátky dějin umění (2) •Johann Joachim Winckelmann, Gedanken über die Nachahmung der griechischen Werke in der Malerei und Bildhauerkunst (1755), Geschichte der Kunst des Altertums (1764) • Dějiny umění jako dějiny ideálu • • winkelmann Počátky dějin umění (3) •Carl Friedrich von Rumohr, Italienische Forschungen I-III (1827-1831) • Vědecké dějiny umění • •„Z uměleckého díla nelze mít zcela úplný prožitek, dokud nebudou objasněny všechny okolnosti a vztahy, z nichž a za nichž vzniklo.“ Karl_Friedrich_von_Rumohr_by_Friedrich_Nerly