Kapitoly z dějin umění I Okruhy otázek k písemnému testu 1) Předmět a metody dějin umění /viz KDU_01.pdf/ a. Co je předmětem dějin umění? b. Jaké uměleckohistorické metody znáte? Které metody jsou specifické pouze pro dějiny umění? c. Připomeňte přímé předchůdce a první představitele oboru dějiny umění. Čím byly ovlivněny jejich koncepty? 2) Kánon krásy: estetická a posvátná geometrie /viz KDU_04.pdf, Eco/ a. Který řecký sochař vytvořil kánon krásy a ve které době? Co to je? b. Vysvětlete poměr zlatého řezu. Jak je využíván ve výtvarném umění? c. Jak se kánon krásy uplatnil u Albrechta Dürera (v jeho výtvarném i teoretic-kém díle)? 3) Ikonoklasmus a ikonodulie: vztah judaismu, křesťanství a islámu k výtvarné kultuře /viz KDU_05.pdf, Gombrich, kap. 5 a 7, části/ a. Vysvětlete pojmy ikonoklasmus a ikodulie. Popište průběh ikonoklastické krize v Byzanci. b. Ideovým východiskem ikonoklasmu je starozákonní kniha Exodus, 20, 4-5: “Neučiníš si sochu ani žádný obraz...“ Jak tento příkaz interpretovali židovští učenci? V čem se jejich výklady odlišovaly? Jaké křesťanské výklady znáte? c. Jaká byla podoba nejstarších staveb pro křesťanská shromáždění? Je taková stavba někde zachována? Jak se nazývají longitudinální křesťanské chrámové stavby? Kdy a od kterého typu staveb byla odvozena jejich dispozice? d. Může, či mohla se v islámské kultuře uplatnit malba a plastika? Připouští islám figurální zobrazení? Pokud ano, uveďte konkrétní příklady. 4) Architektura: základní pojmy a klasické teorie (Vitruvius, Alberti) /viz KDU_02.pdf, Kroupa/ a. Uveďte čtyři antické sloupové řády. Schematicky nakreslete sloupové hlavice. b. Jaké tři základní požadavky má podle Vitruvia splňovat architektura? Kdo byl Vitruvius a ve kterém období bylo jeho dílo nejvíce studováno? c. Vysvětlete (definujte) architektonické pojmy z glosáře (v elfu). d. Jak chápal profesi architekta Leone Batista Alberti? V čem spočívá jeho význam v dějinách architektury? 5) Sochařství a malířství: základní pojmy (materiály a techniky) a klasické teorie /viz KDU_03.pdf, Kroupa/ a. Čím se liší skulptura a plastika? Uveďte techniky, které lze zahrnout do těchto kategorií. Existuje ještě další kategorie sochařské práce? b. Vysvětlete pojmy: bysta, ceroplastika, drapérie, kontrapost, ponderace, polychromie, reliéf. c. Které schopnosti antických malířů vyzdvihoval Plinius? V čem soutěžili Zeuxis a Parrhasios? d. Jaký byl Albertiho ideál umělce (malíře)? Jak Alberti definoval obraz? e. Vysvětlete pojmy: en face, freska, iluminace, inkarnát, lazura, valér, vitraj. f. Vysvětlete pojmy: mimesis, skiagrafie, trompe-l´œil. Jak se koncept mimesis uplatňoval v antickém malířství? 6) Antické umění /dle přednášky/ a. Krétsko – mykénská kultura: architektura, nástěnné malby, keramika, sochařství b. Období geometrického slohu: keramika, charakteristika c. Archaické umění: architektura, keramika, počátky monumentálního sochařství, dórský a iónský sloh, vázové malířství d. Klasické období: architektura – výstavba Athén, sochařství (Myron, Polykleitos, Praxiteles, Lyssipos, Skopas – kánon a jeho proměna), malířství e. Helénismus: architektura, sochařství (nové typy, nová témata, odlišnosti od klasického období), malířství f. Etruskové: architektura, sochařství, keramika, umělecké řemeslo 7) Periodizace dějin umění v pravěku, starověku a středověku /viz Gombrich/ 8) Románské umění /viz Gombrich, kap. 9/ a. Vysvětlete pojem románský styl. Ke kterému období se vztahuje? Znáte jméno některého z umělců románské periody? b. Co je vázaný systém románské architektury? Čím se od sebe liší regionální varianty románské architektury ve Francii? Popište poutní kostel St. Foy v Conques. c. Popište základní rysy sochařství románského slohu. 9) Opat Suger, Bernard z Clairvaux a počátky gotiky /viz přednáška, Panofsky/ a. Který autor spojující křesťanství s novoplatonismem ovlivnil opata Sugera při přestavbě opatského chrámu St. Denis u Paříže a v čem? b. Opat Suger a Bernard z Clairvaux se názorově střetli v otázce pojetí sakrálních staveb. V čem se lišily jejich názory? c. Kdy byla uskutečněna Sugerova přestavba opatského chrámu St. Denis u Paříže a jaký měla vliv na výtvarné umění? d. Jaká jsou specifika architektury a vnitřní výzdoby u sakrálních staveb řádu cisterciáků? 10) Gotické umění ve 12.-14. stol. /viz Gombrich, kap. 10, 11/ a. Popište šíření gotického slohu z Francie po Evropě. b. Charakterizujte gotické malířství. c. Kdo byl Villard de Honnecourt? Jaké dílo zanechal? d. Popište St. Chapelle v Paříži. 11) Předrománské a románské umění v českých zemích /viz Maliva, kap. 2, 3/ a. Jaké hmotné památky z Velkomoravské říše se dochovaly? Popište hlavní naleziště a významná díla. b. Čím se liší rotunda a karner? Jak je možno vysvětlit vysoký počet rotund v přemyslovských Čechách? Uveďte příklady. c. Popište sochařskou výzdobu kostela sv. Jakuba v Jakubu u Kutné Hory a románský tympanon kostela sv. Jiří na Pražském hradě. d. Připomeňte románské nástěnné malby v Čechách a na Moravě. Popište nástěnné malby v rotundě sv. Kateřiny ve Znojmě. 12) Gotické umění v českých zemích /viz Maliva, kap. 4, KDU_06.ppt/ a. Vysvětlete počátky gotické architektury v českých zemích v době vlády posledních Přemyslovců. Jaká urbanistická založení pocházejí z této doby? b. Znáte některá díla gotické knižní malby v českých zemích? c. Za jaké inovace vděčí evropská architektura a sochařství Petru Parléřovi? Popište jeho práce na Pražském hradě. d. Jak ovlivnil výtvarné umění císař Karel IV.? e. Z jakého materiálu a jakou technikou byla zhotovena hlavní sochařská díla krásného slohu? Uveďte alespoň tři konkrétní příklady. f. S jakým řeholním řádem a duchovním hnutím byl spojen krásný sloh? Znáte díla krásného slohu, která patrně souvisela s řeholním prostředím? Jaké aspekty krásného slohu kritizoval Mistr Jan Hus? 13) Umění italského quattrocenta /viz Gombrich, část kap. 12, kap. 13, KDU_07.ppt/ a. Vysvětlete počátky renesance: Kdy, kde a kým byla vytvořena první díla v tomto slohu? Uveďte jména tří umělců – architekta, sochaře a malíře. b. Vysvětlete pojmy: renesance – rinascimento, quattrocento, cinquecento. Čím se lišil vztah středověku a renesance k antickému dědictví? c. Charakterizujte malířské dílo Giotta. Kdy žil? Jaký má vztah k renesanci? d. Fra Angelico, Andrea Mantegna a Sandro Botticelli: Charakterizujte díla tří malířů italského quattrocenta. e. Popište tvorbu sochaře Donatella. Jaké umělecké inovace jsou jeho přínosem? f. Popište architekturu rané renesance ve Florencii. g. Připomeňte kulturní historii Florencie v době quattrocenta. 14) Malíři starého Nizozemí: od van Eycků k Boschovi /Gombrich, část. kap. 12, 14, 17/ a. Jakou malířskou techniku používal Jan van Eyck? Uveďte příklady alespoň tří jeho obrazů. Kdo byl Hubert van Eyck? b. Popište triptych oltář Portinariů od Huga van der Goese. Znáte jiná díla tohoto umělce? c. Charakterizujte dílo Hieronyma Bosche. d. Připomeňte nizozemské malíře 15. století a počátku 16. století (kromě bratří van Eycků a H. Bosche). 15) Umění vrcholné renesance v Toskánsku a v Římě /viz Gombrich, kap. 15/ a. Popište architekturu vrcholné renesance v Itálii. b. Charakterizujte život a dílo Leonarda da Vinciho. c. Charakterizujte život a dílo Michelangela Buonarottiho. d. Charakterizujte život a dílo Raffaela. 16) Umělecké řemeslo středověku / dle přednášky/ a. Nábytek: charakteristika, typologie, druhy dřev, tvarosloví, výzdoba b. Keramika: charakteristika, typy (dlaždice, kachle, nádoby), výzdoba c. Sklo: charakteristika, typy (vitráže, poháry), výzdoba d. Emaily: charakteristika, výzdoba, původ e. Zlatnictví: charakteristika, typy liturgických předmětů, výzdoba f. Textil: charakteristika, liturgický textil, výzdoba g. Řezba v kosti: charakteristika, výzdoba, původ 17) Umělecké řemeslo renesance /dle přednášky/ a. Nábytek:charakteristika, regionální odlišnosti, typologie (truhla, kabinet, vargueno, příborník ad.), druhy dřev, tvarosloví, výzdoba b. Techniky výzdoby nábytku: intarsie, inkrustace, pietradura ad. c. Keramika: Majolika a fajáns: charakteristika, typy, výzdoba, původ d. Španělská listrovaná keramika: charakteristika, typy, výzdoba, původ e. Benátské sklo: charakteristika, typy, výzdoba, původ Zdroje Eco (ed.): Dějiny krásy. Praha 2005. Gombrich: Příběh umění. Praha 1995. Kroupa: Školy dějin umění. Metodologie dějin umění I. 2. vyd. Brno 2007. Maliva: Hodiny s výtvarným uměním českých zemí. Olomouc 2001. Panofsky: Význam ve výtvarném umění. Praha 1981.