SUBKULTURA Tímto pojmem můžeme rozumět skupiny lidí, kteří se svým životním stylem a hodnotami odlišují od ,normálních'. Pojem subkultura se poprvé používá ve 40.letech, obvykle bývá vymezován pro označení dílčí kategorie uvnitř širší kultury – společenství lidí, které je charakteristické určitými znaky – hodnotami, symboly, chováním, zvyky, vzhledem, náboženstvím uvnitř širšího kulturního rámce do něhož patří. Pro subkultury je charakteristické, že se vymezují vůči širší, dominantní kultuře odklonem od majoritních myšlenkových, kulturních a politických proudů ale i vnějškově prostřednictvím životního stylu a specifického odívání. islám – nejmladší monoteistické náboženství, které vzniká v 7. století našeho letopočtu na Arabském poloostrově. Islámské náboženství je založeno na učení proroka Muhammada a takzvaných pěti pilířích – šaháda /vyznání víry/, salát /rituální modlitba/, zakát /almužna/, saum /půst v období Ramadánu/, hadždž /pouť do Mekky/. Nemohu se stále zbavit pocitu, že přistěhovalci z Blízkého východu se snaží zároveň ,,Blízký východ'' přenést k nám – k nám do západní Evropy. Je otázkou, zda není na místě respektovat kulturu námi vytvořenou – proč tedy imigranti opouští svou zemi? Podívejme se například na Japonsko, které muslimům neuděluje právo k trvalému pobytu, zákaz propagace islámu a hlavně žádná šarí'a - rasismus? Nebo pouze ochrana kultury, ochrana před hrozbami, viz. 9/11? Nejdiskutovanějším tématem se stává právě šarí'a nebo-li islámské náboženské právo – obecně se dělí do dvou sfér. K první sféře patří vše, co je mezi Alláhem a člověkem – soubor ustanovení regulující vztah věřícího k jeho Stvořiteli – nabádá nás ,,v co správně věřit'' a ,,jak správně konat''. Druhá sféra zahrnuje mezilidské vztahy, kde patří právo rodinné, trestní nebo válečné. S tím přichází otázka, zda by při růstu populace muslimů v západní Evropě snad měl být tento model aplikován? Uveďme si pár příkladů takzvaných hadd – mezní trest – patří zde například smilstvo (u cizoložství ženatých nebo vdaných se stanovuje trest kamenování u předmanželského sexuálního styku je to bičování), krádež (začíná u amputace pravé ruky v zápěstí, posléze se amputace stupnují nebo přichází vězení), opilství, loupežné přepadení a odpadlictví od islámu. expanze islámu – k první vlně expanzí došlo krátce po smrti proroka muhammada – Sýrie, Palestina, Egypt, Irán. Druhá vlna expanzí – až po hranice Číny a Indie. Později islamizace postupovala do Indonésie či pobřeží východní Afriky. V současnosti zaznamenáváme šíření islámu především v evropě a subsaharské Africe. Za významný mezník migrace muslimů do Evropy můžeme považovat arabské jaro – v prosinci roku 2010 zažehla nepokoje sebevražda Muhammada Buazízího, který se upálil na protest proti poměrům v zemi. Lidové bouře se následně rozšířily do velké části arabského světa. V Egyptě napříkald způsobily pád prezidenta Husního Mubaráka. V Sýrii se rozhořela krutá občanská válka. V dnešní době tato ,,expanze'' může být označována jako ghettoizace islámu – proti tendence zapojování se do fungování evropských občanských společností – stahují se dovnitř, vymezují vůči okolí a vytváří vlastní paralelní struktury a pravidla – tato ghettoizace obvykle vede k nárustu radikalismu, či dokonce extremismu - snaha o prosazení islámských hodnot v celospolečenské rovině za pomocí násilí. Můžeme hovořit o terorismu či takzvaném džihádismu. S větším nárustem přistěhovalců vzniká pojem Eurábie - podle představ vycházejících z předpokladu o sílícím přistěhovalectví i vyššímu přírustku muslimů se islám v Evropě stane za několik málo generací většinovým náboženstvím. islámská centra v ČR – nejprve se muslimové scházeli buď v soukromí nebo v provizorních prostorách. Po roce 1989 začal ,,boj'' o mešity a tak v roce 1998 vzniká nejstarší mešita u nás v Brně na Vídeňské ulici. Druhá mešita byla otevřena roku 1999 v Praze. Vedle těchto mešit, která však postrádají minarety existují ještě takzvané modlitebny – Karlovy Vary, Liberec, Plzeň. Většinu muslimů žijících v ČR tvoří Arabové, muslimové z Balkánu a Turci. Většina zdejších muslimů žije v Praze a v Brně. V ČR zatím neexistují konkrétní muslimské čtvrti či zóny jako je tomu ve Francii či Německu. Před dokončením této práce jsem spatřila titulek ,,Islamista v Česku posílal peníze radikálům v zahraničí, zjistila BIS''...nezbývá než doufat, že se ze srdce Evropy nestane ,,sídlo'' islámských fundamentalistů. Literatura: 518,, Vladimir a Karel VESELÝ. Kmeny: [současné městské subkultury. 1. vyd. V Praze: Bigg Boss & Yinachi, 2011, 517 s. ISBN 978-80-903973-2-3. OSTŘANSKÝ, Bronislav. Atlas muslimských strašáků, aneb, Vybrané kapitoly z "mediálního islámu". Vyd. 1. Praha: Academia, 2014, 190 s. ISBN 978-80-200-2428-2. www.varianty.cz. PROJEKT VARIANTY - IKV. [online]. 2005. vyd. 2005 [cit. 2015-01-04]. Dostupné z: http://www.varianty.cz/cdrom/podkapitoly2/IKV2_09_00_subkultury.pdf www.nezavisly.com. DRAHORÁDOVÁ. [online]. 2014. vyd. 2014 [cit. 2015-01-04]. Dostupné z: http://nezavisly.com/islam-dobyva-evropu/ www.neviditelnypes.lidovky.cz. ULČ, Ota. [online]. 2012. vyd. 2012 [cit. 2015-01-04]. Dostupné z: http://neviditelnypes.lidovky.cz/svet-ze-by-japonsko-nasim-kyzenym-vzorem-f1k-/p_zahranici.aspx? c=A121028_230542_p_zahranici_wag www.eretz.cz. BLAUSTEIN, Max. [online]. 2013. vyd. 2013 [cit. 2015-01-04]. Dostupné z: http://eretz.cz/2013/05/izraelsti-experti-islam-prebira-vladu-nad-evropou-evropa-muze-sama/ KLÁRA NĚMCOVÁ / 438456