Masarykova Univerzita v Brně Filozofická fakulta Obecná teorie a dějiny umění a kultury Sdružená uměnovědná studia Daria Serdiuk (439020) US_42 Úvod do uměnovědných studií Téma:Subkultura Vyučující: Mgr. David Balarin Co je subkultura? Proč tolik mladých lidí jsou rozděleny do skupin s různými ideologiemi? Odkud jsme vzali pojem subkultury? Tyto otázky jsou v současné době velmi aktuální. Subkultura - pojem (termín) v sociologii, antropologii a kulturní studia - je součástí kultury dané společnosti v oblasti jejich chování se liší od drtivé většiny. Subkultura se mohou lišit od převládající kultury vlastním systémem hodnot, jazykem, chováním, oblečením a dalšími aspekty. Rozlišujeme subkultury vytvořené na etnické, demografické, pracovní, geografické a jiných důvodech. Zejména subkultury vytvořený etnickými komunity se liší v jejich dialektu pravidel jazyka. Další známý příklad je subkultura mládeže. Slovo subkultura má mnoho synonymu. V roce 1950, americký sociolog David Riesman ve svém výzkumu podal pojem subkultury jako skupinu lidí, kteří úmyslně volí styl a hodnoty favorizovaný menšinou. Francouzský sociolog Michel Mafessoli ve svých spisech používá pojem "městských kmenů", k popisu mládežnické subkultur. Ruský ornitolog Victor Dolník v knize "Zlobivé dítě biosféry" používá pojem «klubů». V SSSR, pro členy mládežnických subkultur používá termín "neformální sdružení mladých lidí", a proto je slangové slovo "informals". Většina moderních subkultur pochází z fandomu. Fandom - komunita fanoušků, většinou konkrétního subjektu (spisovatel, zpěvák, styl). Fandom mohou mít určité vlastnosti společné kultury jako slang, podobné zájmy mimo fandom, jejich publikací a internetové stránky. Některé náznaky uctívání a různé koníčky může získat rysy subkultury. Tak, například, se stalo s punk rockem, gotickou hudbou a mnoho dalších zájmů. Jednou z nejznámějších sociokulturních komunit jsou mládežnická hnutí spojené s určitými žánry hudby. Obraz hudebních subkultur vytvořených převážně v napodobování populární scénické obrázků v této subkultuře vykonavatelů. Jeden z prvních hudebních subkultur mládeže byli hippie — hnutí mládeže, pacifisté a rockové fanoušci. Hodně z jejich obrazu (zejména móda na dlouhé vlasy) a světonázorů se stěhovalo do jiných subkultur. Na Jamajce, vzniklo náboženský a hudební hnutí Rastafari (Rastaman), který, kromě reggae hudby a specifického vzhledů, mělo určitou ideologii. Zejména mezi přesvědčení rastamanů - pacifismus a legalizaci marihuany. V roce 1970 - 1980, po nové žánry v rockové hudbě vytvářeli se skupiny metal a punk. První kultivovaly osobní svobodu a nezávislost. Druhý měli výrazný buď apolitické pozice nebo stejné výraznou politickou pozici za zpolitizované punkové motto je idealizovaný anarchii. S příchodem Gothův rocku, v roce 1980 vznikla gotická subkultura. Její charakteristickými rysy - chmurnost, kult melancholie, estetika hororových filmů a gotických románů. V New Yorku, a to díky přistěhovalci z Jamajky, vznikly hip-hop kultury se svou hudbou, imagem a životním stylem. V 90. letech a 2000s rozšířenými subkultury mládeže se staly Emo-Kidy a kyberpunkové. Emo subkultura je jednou z nejmladších (mnoho z jejích představitelů - nezletilé), podporuje pocit jasných a výrazných emocí. Kyberpunkové, jako odnož industrial rocku, vášnivé myšlenky hrozící technologického apokalypsa a dominance technokracie. Většina subkultur mládeže, non-hudebních žánrů, pocházejí z určitého zájmů uměním a různých koníčků, jako je graffiti. Zaujetí japonskou animaci vyvolalo fandom anime, který se nakonec změnil na subkulturu otaku. Je charakterizována fascinaci s japonskou populární hudbu, anime, manga a cosplay. Od poloviny 90. let 20. století, s šířením všudypřítomných internetových technologií, se začaly objevovat on-line subkultury. Za první může být považováno společenství Fido. Hackeři často předkládány jako samostatná subkultura. Na začátku 20. století se romantizování městského života a neschopností mládeže žít mimo města vznikají průmyslové (městská) subkultury. Část průmyslových subkultur se vynořil z průmyslových hudební fanoušky, ale největší vliv na tyto subkultury mají počítačové hry (například Fallout). Subkultura, jakož i kulturní jev se nevyskytovala v kulturním vakuu , ale v kulturním bohatém prostředí. Společnost 20. století přesycené různými nápady, filozofickými proudy a další Kulturní prvků. Takže nemůžete říci, že subkultury, samostatný a antagonistické masová kultura, mají komplikovaný vztah jak s masovou kulturou tak i mezi sebou navzájem. Předmět neformální hnutí a subkultur má velmi složité problémy, a je nesmírně důležité v naší době. Ne všichni lidé pochopí podstatu určité subkultury a proto se objevují hloupé stereotypy. Dokonce i účastníci některých skupin ne zcela orientující ve filozofii jejich subkultury. V dnešní společnosti, mnoho mladých lidí zapojí se do jakékoliv subkultury prostě abych nebýt jako všichni. Mění se subkultury, jako jsou rukavice, jen abych šokovat ostatní, neproniká do podstaty a filozofii, která je ve větší či menší míře v každém neformálním hnutí. Pro posouzení jakékoliv subkultury třeba především zkoumat historii jeho vzniknutí, jeho filozofie a mnoho dalších faktorů. Zdroje: -Wikipedie - https://cs.wikipedia.org/wiki/Subkultura - HEBDIGE, Richard.: Subkultura a styl. - Smolík, J.: Subkultury mládeže. Uvedení do problematiky - Omelchenko, Helena: Kultury a subkultury mládeže - Goldentsvayg, Gregoryý : 10 subkultur - Jandourek, J.: Sociologický slovník.