0. tematický celek: Problematika periodizace dějin hudby (sylabus přednášky) 1. Periodizace jako metodologický nástroj a problematika jejích kritérií 2. Základní koncepty užívané pro členění hudebního vývoje 2.1 Koncept obecně historický 2.2 Koncept kulturně historický 2.3 Koncept hudebně imanentní 3. Vladimír Helfert a jeho „Periodizace dějin hudby“ (1938) 3.1 Monodiální sloh orientální a řecký ( v Evropě zhruba od 6. století) 3.2 Monodiální sloh chorální (od 7. až do 2. pol. 10. stol.) 3.3 Monodiální sloh světský (trubadúři, truvéři – od konce 10. stol. do 2. pol. 13. stol.) 3.4 Polymelodický sloh (od 10. stol. do 2. pol. 16. stol.) 3.5 Melodicko – harmonický sloh ( od závěru 16. stol. do 20. stol.) 4. Výkladový koncept Josefa Huttera Literatura: Fukač, Jiří: Periodizace dějin hudby In: Slovník české hudební kultury, Editio Supraphon, Praha 1997, s. 688 – 689 Helfert, Vladimír: Periodizace dějin hudby. Příspěvek k otázce logiky hudebního vývoje. In: Vladimír Helfert. Vybrané studie I. O hudební tvořivosti ( František Hrabal, ed.), Editio Supraphon, Praha 1970, s. 355 – 384 Hutter, Josef: Hudební myšlení. Od pravýkřiku k vícehlasu I, Praha 1943 Hudební myšlení. Od pravýkřiku k vícehlasu II, Praha 2006 (z rukopisu k vydání připravila Jarmila Gabrielová) Smolka, Jaroslav a kol.: Dějiny hudby, Togga agency, Brno 2001 [zde úvodní kapitola I, s. 9 – 30] Poledňák, Ivan – Fukač, Jiří: Úvod do studia hudební vědy. Vydavatelství Univerzity Palackého, Olomouc 1995, ^22001. [zde zejména kapitoly 2.3, 6.1.2, resp. 6.2.2] Volek, Tomislav: Hudební historiografie. In: Hudební věda, SPN, Praha 1988 [zde 3. sv., kapitoly a – c, s. 653 – 720] Znalost titulů odborné literatury označených modrým tučným písmem je povinná !!