1. tematický celek: Hudba antických kultur ( sylabus přednášky) 1) Antika – helénismus ( vymezení pojmu, geografického a časového prostoru ) 2) Tónový materiál a jeho organizace (charakteristika řeckého tónového systému – tetrachord – synafické a diazeuktické spojení – systema teleion ametabolon – genos diatonon – genos chromatikon – genos enharmonion – pyknon) 3) Rytmika a problematika organizace času (chronos prótos – aditivní rytmus – stopy a jejich klasifikace) 4) Notace (Aristides Quintilianus: Peri musikés – Gaudentius: Harmonik eisagógai – Alypius: Eisagóge moisiké - Boethius: De institutione musica – Friedrich Bellermann – Karl Fortlage – zásady řeckého notačního systému - notace vokální – notace instrumentální) 5) Hudební nástroje (nástroje strunné – nástroje dechové – problematika dochovaných památek a problematika jejich rekonstrukce) 6) Hudební teorie (povaha poznatků starých Řeků o hudbě a jejich klasifikace – oblast teoretického zájmu – mousiké techné – mousiké epistémé – Pythagoras ze Sámu ( n. 582 př.Kr.) - kánonikové – Aristoxenos z Tarentu (354 – 300 př.Kr.) - harmonikové a představitelé obou směrů – éthos- hudební teorie předklasického, klasického a helénského období – představitelé) 7) Problematika historická (charakteristika hudební kultury v době předklasické, klasické a helénské – agóny – Terpandros (7.st. př.Kr.) - základní vývojové trendy – dochované památky, jejich charakteristika a klasifikace). Terminologie: Helas, helénismus, tetrachord, synafické spojení, diazeuktické spojení, systema teleion ametabolon, genos diatonon, genos chromatikon, genos enharmonion, chronos prótos, makra dichronos, makra trichronos,makra tetrachronos, makra pentachronos, notace vokální, notace instrumentální, pyknón, aulos, tibia, kithara, mousiké techné, mousiké epistémé, éthos, pythagorejci, aistoxenovci, kánonikové, harmonikové, agóny