KNIHOVNY A ŠKOLY PŘEDNÁŠKA 13.10.2014 VIKBB35 Knihovny a školy ¨Knihovna ¨Spousta zdrojů bez osnov ¨Kavárna ¨Svoboda vzdělávání ¨Čtení pro zábavu ¨Volný čas ¨Ticho ¨Zájem ¨Liberální přístup ¨Celý život ¨Místo, kde můžu vyjádřit svůj názor ¨ ¨Škola ¨Osnovy ¨Jídelna ¨Přesně stanovená výuka ¨Musíš, měl bys.. ¨Stres ¨Dozor ¨Nedobrovolnost MAJÍ SPOLEČNÉHO: Knihovníci, učitelé Kreativita Kulturní akce Spolupráce Učebnice, knihy Vzdělávání Zvídavost Výchova Motivace Rozvoj Informace RVP Podklady z přednášek předmětu Podpora čtenářství. RVP 800PX-~1 Co RVP přináší ¨Dává větší pravomoci škole, která se může v rámci svého ŠVP zaměřit na určitá témata. ¨Neobsahuje klasické osnovy, co se kdy má učit, ale obsahuje výstupy – co by měl žák po absolvování vzdělávací oblasti umět. ¨Snaží se o integraci poznatků z různých předmětů. ¨Měřítkem pro splnění úkolů učitele už nemá být, zda „probral všechno učivo z osnov“. Práce učitele spočívá spíše v tom, že účinně vede žáka ke klíčovým kompetencím a k očekávaným výstupům oborů. ¨Očekává se také, že budou ve výuce používány některé nové strategie a metody. ¨ Co se nás bude týkat při vkládání programů ¨Klíčové kompetence ¨Vzdělávací oblasti ¨Průřezová témata ¨ ¨ ¨ souboj.jpg Klíčové kompetence (sami si odpovězte) ¨Co nás vede k realizaci programů pro děti? ¨Jaké znalosti musíme mít? ¨Jaké dovednosti musíme ovládat? ¨Jaké postoje musíme zastávat? ¨ ¨A jak to souvisí s klíčovými kompetencemi v RVP? ¨ Klíčové kompetence ¨A jak to souvisí s klíčovými kompetencemi v RVP? ¨Jaké znalosti musíme mít? ¨Jaké dovednosti musíme ovládat? ¨Jaké postoje musíme zastávat? ¨ ¨Klíčové kompetence představují souhrn vědomostí, dovedností, schopností, postojů a hodnot důležitých pro osobní rozvoj a uplatnění každého člena společnosti. ¨ Klíčové kompetence ¨K učení ¨Komunikativní ¨K řešení problémů ¨Sociální a personální ¨Občanské ¨Činnostní a občanské (pouze u žáků MŠ) ¨Pracovní (pouze u žáků ZŠ) ¨K podnikavosti (pouze u žáků SŠ) ¨ Příklady ¨Aktivity spojené s diskuzí ve skupině, schopnost parafrázovat sdělení, práce s desinformacemi, hledání vhodných komunikačních prostředků). ¨ Aktivity spojené s vyhledáváním informací k tématu, jejich třídění a využití např. při tvorbě školního projektu nebo pro lepší pochopení fungování knihovny, hledání souvislostí mezi různými vzdělávacími oblastmi (školními předměty). ¨V programu se rozvíjí kompetence komunikativní ¨V programu se rozvíjí kompetence k učení Rámcový vzdělávací program ¨K učení ¨Komunikativní ¨K řešení problémů ¨Sociální a personální ¨Občanské ¨Činnostní a občanské (pouze u dětí v MŠ) ¨Pracovní (pouze u žáků ZŠ) ¨K podnikavosti (pouze u žáků SŠ) ¨Dítě a jeho svět (pouze u dětí v MŠ) ¨Dítě a jeho psychika (pouze u dětí v MŠ) ¨Dítě a ten druhý (pouze u dětí v MŠ) ¨Ditě a společnost (pouze u dětí v MŠ) ¨Dítě a svět (pouze u dětí v MŠ) ¨Jazyk a jazyková komunikace ¨Matematika a její aplikace ¨Člověk a jeho svět ¨Člověk a společnost ¨Člověk a příroda ¨Umění a kultura ¨Člověk a zdraví ¨Člověk a svět práce ¨Klíčové kompetence ¨Vzdělávací oblasti V RVP SE NEHOVOŘÍ O PŘEDMĚTECH, ALE O VZDĚLÁVACÍCH OBLASTECH ¢Jazyk a jazyková komunikace (ČJ a literatura, cizí jazyk) ¢Matematika a její aplikace ¢Informační a komunikační technologie ¢Člověk a jeho svět (Vlastivěda, Prvouka, Přírodopis) ¢Člověk a společnost (Dějepis, Výchova k občanství) ¢Člověk a příroda (Fyzika, Chemie, Přírodopis, Zeměpis) ¢Umění a kultura (Hv, Vv) ¢Člověk a zdraví (Výchove ke zdraví, Tv) ¢Člověk a svět práce (Rodinná výchovy, Pracovní výchova) Průřezová témata ¨Reprezentují okruhy aktuálních problémů současného světa. ¨Procházejí napříč vzdělávacími oblastmi a přispívají tak k ¨ucelenosti znalostí, dovedností a schopností. Jsou povinné a ¨škola je musí svým žákům nabídnout. ¨ —Osobnostní a sociální výchova —Výchova demokratického občana —Výchova k myšlení v evropských a globálních souvislostech —Multikulturní výchova —Environmentální výchova —Mediální výchova ¢ RVP a kde ho najít ¨Metodicky portál: Inspirace a zkušenosti učitelů ¨http://rvp.cz/ ¨ ¨Rámcový vzdělávací program pro předškolní vzdělávání – RVP PV ¨ Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání + příloha upravující vzdělávání žáků s lehkým mentálním postižením – RVP ZV a RVP ZV-LMP ¨Rámcový vzdělávací program pro gymnázia – RVP G ¨Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání + příloha upravující vzdělávání žáků s lehkým mentálním postižením – RVP ZV a RVP ZV-LMP ¨Rámcový vzdělávací program pro obor vzdělávání základní škola speciální – RVP ZŠS (dříve pomocná) ¨Rámcový vzdělávací program pro obor vzdělání praktická škola - RVP PRŠ (dříve zvláštní) ¨