UČITELSTVÍ JAKO PROFESE  Dlouhá příprava a vysoký stupeň obecnosti a systematičnosti poznání;  primární orientace k zájmům společnosti;  sebekontrola chování , která je regulována etickým kodexem;  existence systému kariérního růstu a odměn  profesní komunity;  značná autonomie při vykonávání profese. Znaky profesí Unie školských asociací http://www.czesha.cz/ Školské odbory http://www.skolskeodbory.cz/index .php České učitelské profesní komunity - výběr  Z čeho se skládá?  Jaká je?  http://cvvm.soc.cas.cz/media/com_form2cont ent/documents/c1/a7054/f3/eu130903.pdf  http://sociopress.cz/infografika-sociopressu- spolecne-s-cvvm/ Prestiž učitelského povolání  Etický kodex učitelů státu New York http://www.highered.nysed.gov/tcert/resteachers/codeo fethics.html  Asociace amerických pedagogů http://www.aaeteachers.org/index.php/about-us/aae- code-of-ethics  Národní pedagogická asociace http://www.nea.org/home/30442.htm Příklady etických kodexů (USA) Musí být učitel svým studentům vzorem? V čem? Jak ovlivňuje rozvoj žáků?  Výzkumy ukazují, že neexistuje žádná univerzální osobnostní charakteristika „dobrého“ nebo „efektivního“ učitele. Osobnost učitele Verbální/ komunikační schopnosti Citová stabilita učitele Charakteristiky učitelů podporující dobré výsledky žáků  Lze autoritu vybudovat nebo je věcí osobního charismatu?  Stačí, aby byl člověk odborník?  Volba vhodné míry mezi požadavky a nároky učitele (nátlak) a potřebami studentů (pozornost, opora, pomoc, svoboda atd.).  Nejlepších studijních výsledků dosahují žáci učitelů, kteří vykazují vysoký stupeň autenticity a kongruence. Autorita učitele Základním rysem výuky je interaktivnost. Limity úspěchu: 1. Ze strany vzdělávaného 2. Ze strany učitele 3. Jedinečnost vztahu mezi každými dvěma osobnostmi a mezi učitelem a skupinou. Limity úspěchů učitelů K. odborně předmětové K. psycho-didaktické K. komunikační K. organizační a řídící K. poradenská a konzultativní K. reflexe vlastní činnosti Profesní kompetence Profesní start Zkušený učitel Učitel expert Úskalí profesní dráhy Profesní dráha  Konfrontace s novými generacemi žáků  Kriticky naladění rodiče  Napětí, konflikty v učitelském sboru, problémy s vedením školy  Negativní obraz učitelů na veřejnosti  Malá možnost rozvoje v oblasti vztahů, komunikace a psychohygieny v rámci DVPP Psychická náročnost učitelské profese  Kontakt s mladou generací  Určitá sledovatelnost výsledků práce  Pracovní dobu lze dobře sladit s rytmem rodiny (s dětmi)  Dlouhá dovolená  Rozmanitost pracovních činností ATRAKTIVITA UČITELSTVÍ