C:\!Aktuální\Antický sport a má výuka dějin starověkého sportu\Antický sport\rigo - obr\100_3534.JPG Inspirativní tendence starořeckých tělesných aktivit a idejí jako zdroj řešení problémů současného sportu C:\Users\aaa\Desktop\DSC00007.jpg C:\Users\Jiří\Desktop\370px-El_pensador-Rodin-Caixaforum-3.jpg C:\Users\Jiří\Desktop\Nová složka\100_3055.JPG První inspirativní tendence •- zdatnost, dokonalost, excelence duše, dobrost, ctnost, poctivost, … •- hodnota etická, občanská i praktická ἀρετή - hlavní měřítko kvality občana - přežila ve slávě válečníka/ „sportovce“ -transcendentnost -neuchopitelnost pro člověka civilizace cizí „Peníze osud a bůh též mužům prasprostým dává, Kyrne, však málokdo jen dostává údělem ctnost“ (Theognis. In: Řecká lyrika 1954, 90) „ARETÉ není ‚clare et distincte‘, není jasné a ohraničené“ (Hogenová 2000, 6) C:\Users\Jiří\Desktop\Nová složka\100_3020.JPG CESTA: směřování k ἀρετή, zavrhnutí ὕβρις a πλεονεξίᾱ, které jdou ruku v ruce s komercializací C:\Users\Jiří\Desktop\Nová složka\100_3004.JPG Druhá inspirativní tendence •- shromáždění •- zápas, závod •- „typická forma myšlení“ (Novotný 1922, 14) •- ἀγών gymnický, hippický, múzický • ἀγών -„sportovní“ zápolení, duch boje, soutěž argumentů/ slovní klání, soutěž v soudnictví, hudbě, sochařství, vázovému malířství, básnictví, dramatu ad. - zkouška síly γενεά s jiným „Vídám i v divadlech, jak bývají zápasníci povzbuzováni od dětí, neřku-li od přátel, o kterých lze mysliti, že projevují své pobízení vážně podle své přízně“ (Platón 1945, 32). CESTA: Lidský život by měl být dynamický, plný tvořivé síly a touhy po poznání, „společným hledáním dokonalosti“ (Jirásek, 2005, 237) – měl by to být neust. ἀγών. C:\Users\Jiří\Desktop\Nová složka\100_3009.JPG Třetí inspirativní tendence ισονομία a δημοκρατίᾱ Ισονομία -rovnost práv -ἴσος a ὁμοῑος -ἡ ἀρχή -Maiandrios, Athény Δημοκρατίᾱ -κράτος -ὁ δῆμος, -ου -δῆμος zahrnoval jen ἴσος/ ὁμοῑος -šlo tedy o vládu rovných/ podobných, ne vládu všeho lidu (otroci, cizinci, ženy a děti) -vláda člověka (všeho lidu) by měla znít spíše anthropokracie (ἄνϑρωποκρατίᾱ) C:\Users\Jiří\Desktop\c53cdfbe26a5b6e304a4ec3881b6c924.jpg C:\Users\Jiří\Desktop\Nová složka\100_3068.JPG -nahota -tzv. ζῶμα, διάζωμα či τρίβων -Orsippos/ Orrhippos z Megary (Akanthos ze Sparty) - •- dnes: mytologie a rituály, prehistorický lov, zasvěcování mladíků, obdiv mužského těla •- Význam: zde se stírala nerovnost. -při ἀγών občany dělila jen jejich vlastní ἀρετή C:\Users\Jiří\Desktop\ancientgames.jpeg C:\Users\Jiří\Desktop\Nová složka\100_3000.JPG •- γυμνός („nahý“, jako neozbrojený i „nahý“ – jako bez svrchního oděvu) -ženy: Sparta a Gortýna, Sokrates a Platón • • •- „sport“ a tělesná cvičení zdarma • •- otrokářská společnost; primární prostředky Hybrios, monodie Chvála zbraně: • • • • • • • • • • •CESTA: Ideál Řeků, kdy byl γυμνάσιον a sportování zdarma, dnes neplatí; současný stav otevírá cestu peněžnictví a korupci. Mnohé sporty si pro drahou výbavu a vstupy mohou dovolit jen někteří. Sport má v sobě ovšem velký potenciál a může velmi dobře vést člověka k dokonalosti, k hledání ἀρετή; komerce, přesuny „biologických komodit“ a uplácení – s nimi nemůže být sport prostředkem k dosažení jakéhokoli vyššího transcendentna. Ale kdo bojí se mít svůj meč a kopí, překrásný k tomu štít na ochranu těla – ti všichni padnou na kolena svá přede mnou, svým pánem, mnou svým pánem, nazývat mě budou velikým králem“ (Nejstarší řecká lyrika 1981, 209). „Veliké bohatství mám – meč svůj a kopí, překrásný k tomu štít na ochranu těla, vždyť tím orám lán, tím si plody rvu, tím si šlapu mok sladký z vinné révy, tím se pánem zvu nad otrockou cháskou. C:\Users\Jiří\Desktop\100_3364.JPG Čtvrtá inspirativní tendence •- vliv na život celé společnosti -- politika, náboženství a rituály, válečnictví, s básnictví , drama, vázové malířství, sochařství, … - •- ἀθλεται: zobrazování (vzor, propagace) •- Socha kúra „se stala symbolem dokonalosti Řeka, který se nenechá překvapit ani vnějšími událostmi (je připraven jim čelit), ani vnitřním hnutím vlastní duše (Šíp 2008, 23). Zobrazení úspěšného sportovce prostřednictvím plakátu či televizní reklamy je dnes naopak symbolem „dokonalosti“ určitého produktu, symbolem komerce a civilizace. - -Astylos z Krotónu/ Syrakús -Dikón z Kaulónie/ Syrakús - - - - •CESTA: Honba za výkony a penězi, ne za vlastní dokonalostí, sport jako prostředek propagace produktů a komerce, kupování/prodej sportovců v rámci klubů a reprezentací neumožní nahlédnout jeho pravou podstatu. Tento stav nás nemůže přiblížit k pravé podstatě sportu, agonálnímu principu, k hledání ἀρετή. propojenost všech oblastí ve společnosti „Každá slavnost všeřecká byla svátkem mimořádně významným. Nejslavnější básníci řečtí skládali zpěvy na závody a na vítěze, a největší vyznamenání, které mohli Řekové uděliti cizinci, bylo pozvání k těmto slavnostem“ (Groh 1928. In: MZA, f. Sokol – krajský výbor Brno, k. 351, č. f. 30). C:\Users\Jiří\Desktop\Nová složka\100_3020.JPG C:\!Aktuální\Antický sport a má výuka dějin starověkého sportu\Antický sport\rigo - obr\j\frel-přs80t.jpg C:\!Aktuální\Antický sport a má výuka dějin starověkého sportu\Antický sport\rigo - obr\j\frel-křs100XXV.jpg C:\Users\Jiří\Desktop\shutterstock_1259673201.jpg C:\Users\Jiří\Desktop\images.jpg C:\Users\Jiří\Desktop\images (1).jpg C:\Users\Jiří\Desktop\635043146370000000.jpg C:\Users\Jiří\Desktop\air-jordan-2010-1.jpg C:\Users\Jiří\Desktop\Nová složka\100_3023.JPG Pátá inspirativní tendence -Neoddělitelnost od Γαῑα •X Antaios •X dvojí podoba boha Pana •X Mínotaurus, Kentauři, Gorgony, harpyje •X Afrodita, Daktylové, Kyklópové, Hekatoncheirové • • • •- pohyb ἀθλεται vedoucí k vítězství byl „výsledkem dialogu s Gaiou“ (Hogenová 2000, 150). –Výchova •zkoušky dospělosti (např. krypteia – κρυπτω v Γῆ) •pobyt v přírodě jako součást lidské každodennosti – – •CESTA: Sportu nemůžeme navrátit jeho pravý význam, když se odcizujeme přírodě a zapomínáme na ni. V dětech neprobouzíme lásku ke Γῆ, pobyt v přírodě je pro ně trestem – tuto potřebnou každodennost dětem nahrazuje počítač. V určitém smyslu zde můžeme mluvit o Heideggerově Seinsvergessenheit, zapomenutosti na bytí. Γῆ/ Γαῑα/ Φύσις C:\Users\Jiří\Desktop\chlapec.jpg C:\Users\Jiří\Desktop\9705733229_ccceb5032b_o.jpg C:\Users\Jiří\Desktop\Nová složka\100_3004.JPG Šestá inspirativní tendence •klíčem k pochopení našeho bytí je čas –jsoucna –v našem bytí netoužíme po ἀρετή –Sorge • •- př. kámen - ἀρετή, Sorge, čas •- nevyhnutelně směřujeme do konečnosti, ale jednáme, jakoby se nás čas netýkal, nezdokonalujeme se tělesně a duševně ve smyslu směřování k ἀρετή a καλοκἀγαθία •- odosobněný „kdokoliv“ (das Man) • • • •CESTA: Odosobněný das Man jen těžko správně rozumí Dasein a Sorge. Čas pro něj není klíčem k uvědomění si. Das Man netouží po ἀρετή, ale po komerci. Das Man vytvořil náš současný sport. odmítnutí das Man C:\Users\aaa\Desktop\sport02.jpg C:\Users\Jiří\Desktop\010-12-13-fokus-4.jpg C:\Users\Jiří\Desktop\SPORT_BIATLON_SVETOVY_RUHPOLDING_STIHACI_17_157.jpg