ŘECKÉ DIVADLO ČAS LITERATURY: 8.stol. př. n. l. – 3. nebo 5. stol. n. l. ČAS DIVADLA: pol. 6.stol. př. n. l. – zákaz her v západořímské říši (568 n. l.) + zákaz her ve východořímské říši (692 n. l.) ČAS DRAMATU: 472 př. n. l. (premiéra Aischylovy tragédie Peršané) – 388 př. n. l. (premiéra Aristofanovy komedie Plútos) – 316 př. n. l. (premiéra Menandrovy komedie Dyskolos) Periodizace divadla •* Řecké divadlo klasické doby • (od pol. 6. stol. př. n. l. do Alexandra Velkého, tzn. druhá pol. 4. stol. př. n. l.) • •* Helénistické divadlo • (od Alexandra Velkého do dobytí Korintu Římany 146 př. n. l.) • •* Řecké divadlo římské doby • (146 př. n. l.–6./7. stol. n. l.) • Dramatické žánry •* Tragédie • (Aischylos, Sofokles, Euripides) • •* Komedie • - stará (Aristofanes) • - střední • - nová (Menandros) • •* Satyrská hra • - všichni tragičtí autoři • • Performativita v athénské polis •správa státu •soudnictví •veřejné slavnosti •svatby a pohřby •symposia •hudební/literární performance •… Velké Dionýsie – scénář 0. den •eisagogé • 1. den •proagon 2. den •pompé 3. den •očišťování divadla •příspěvky do pokladny Athénského spolku •přehlídka efébů-válečných sirotků ve zbroji •soutěž dithyrambických sborů 4.–6. den •úlitby stratégů •každý den jedna tragická tetralogie od jednoho ze soutěžících dramatiků 7. den •soutěž v komedii 8. den •setkání búlé v divadle •vyhlášení výsledků Eisagogé („uvedení“) Dionýsos (2. stol. po Kr., podle helénského modelu) Pompé („procesí“) + v Acharňanech komická parodie pompé Mytologický předobraz procesí: Dionýsos s Ariadné na voze, satyrové, mainady Soutěž (agon) v dithyrambech - 20 dithyrambů, celkem 1000 tanečníků - celkem 10 dithyrambických sborů chlapců a 10 mužů, každý sbor 50 tanečníků Dramatický agon •Porota vybraná losem •Ocenění: • - tragičtí autoři a jejich chorégové (od r. 534 př. n. l.) • - komičtí autoři (od r. 486 př. n. l.) • - tragičtí herci (449 př. n. l.) • - herci komedií (329 př. n. l.) • Velké Dionýsie – aktéři •archon eponymos •chorégos - chorégie je jednou z tzv. leitúrgií → platí choreuty, učitele a auléta - př. nákladů: 3000 drachem výprava tetralogie, 1600 výprava komedie x 6000 za trirému, řemeslník 1 drachma/den •dramatik – didaskalos •publikum - v 5. stol. cca. 12–14 000 denně - porotci - theorikon •sbor - tragický sbor: 12 (od Sofokla 15) choreutů, komický: 24 - pomezní status - jiná perspektiva •herci - pravidlo tří herců Kostým Maska Lénaje -konány v měsíci gamelionu -organizoval archon basileos → primárně náboženská slavnost -neúčastnili se cizinci, zato důležitá role metoiků •procesí, oběti, mystické prvky •komický agon – cca od r. 440 (5 autorů/1 komedie) •tragický agon – cca od r. 432 (2 autoři/1–2 hry) tzv. Lénajská váza cca 430 Venkovské (Malé) Dionýsie Epidauros EpidaurosR2.jpg EpidaurosP1 EpidaurosP3.jpg Epidauros – rekonstrukce jeviště Epidauros, rekonstrukce jeviště Puchstein.jpg Dionýsovo divadlo Athény - foto E.S..jpg Dionýsovodivadlo Moretti model apud Gogos.jpg Rekonstrukce obdélníkové orchéstry, Bieber s. 56.jpg Možný ptostor (kruhový) před existencí skéné.jpg Thorikos Thorikos - plán (Moraw-Nölle).jpg Orschéstra oltář Dionýsův chrám Thorikos – model Thorikos - model (Moraw-Nölte).jpg Thorikos – současná podoba Thorikos6.jpg tabA Orchestra Euonymos thorikos Thorikos Epidauros Skene skéné Proskénion – Paraskenia paraskénia1 Logeion logeion tabA Eisodos Epidauros-Markéta2 Thymele Obrázek (21) enkykl2 Enkyklema Mechane méchané • Obrázek (6) Počátky divadla v Řecku MÝTUS •Dionýsos •Thespis HISTORIE Druhá polovina 6. stol. př. n. l. divadlo jako součást Velkých Dionýsií TEORIE VZNIKU •drómena •dithyramb Struktura dramatu DIALOG X MONOLOG EPEISODIA X STASIMA •Trimetr iambický (= šestistopý iamb): u-u-/u-u-/u-u-, např. „Byl pozdní večer, první máj“ •Trochejský tetrametr (= osmistopý trochej): -u-u-u-u-u-u-u-u, např. „Velké, širé, rodné lány“ PROLOG CHŮVA Kéž neprolétla, plujíc v dálnou Kolchidu, loď Argó nikdy jícnem temných Symplégad, kéž neskácel se nikdy v lesích pélijských smrk pod sekyrou aniž vesly ozbrojil kdy ruce reků, kteří rouna zlatého šli dobýt Péliovi! Pak by Médeia, má paní, nepřiplula do zdí Iólku jsouc vzňata divou láskou k Iásonovi, a nemusela svésti Péliových dcer, by usmrtily otce, ani v Korintě teď bydlit s chotěm, s dětmi. […] Euripides: Medeia STICHOMYTHIE KREON To vidíš jen ty sama z Thébanů! ANTIGONA I ti to zří, však mlčí před tebou. KREON A nestydíš se od nich lišiti? ANTIGONA Ctít bratra netřeba se styděti. KREON A ten, jejž zabil, není bratr tvůj? ANTIGONA Je bratr můj, z týchž rodičů jak já! KREON Proč tedy prvého ctíš bezbožně? ANTIGONA V tom za pravdu ti nedá nebožtík! KREON Když jej jak bezbožníka stejně ctíš! ANTIGONA Ne otrok, nýbrž bratr zahynul! Sofokles: Antigona ANAGNORIZE Sofokles: Oidipus král Aischylos: Oresteia (Oběť na hrobě) INTRADIALOGICKÉ SCÉNICKÉ POZNÁMKY ORESTES Tolik ho zbožňuješ? Jen se s ním peleš dál. V hrobě se na tvou věrnost může spolehnout. KLYTAIMESTRA Stůj, chlapče! Ty se, dítě, nestydíš před tímhle prsem, z kterého jsi tisíckrát sál v polospánku mléko? Dívej se! Aischylos: Oresteia (Oběť na hrobě) HIPPOLYTOS Ne! Slyše řeč tak hroznou mlčet nemohu. CHŮVA Ó prosím při tvé krásnolokté pravici. HIPPOLYTOS Vzdal ruku aniž dotýkej se šatů mých! ĆHŮVA Ó jen mne nenič, při tvých prosím kolenou. Euripides: Hippolytos Aischylos • •Zachováno 7 z předpokládaných 80 her; nejznámější: Oresteia (Agamemnon, Oběť na hrobě, Usmířené bohyně) •Debutoval kolem r. 499/96, poprvé zvítězil r. 484 •Považován za otce řecké tragédie, protože zavedl druhého herce •Psal tematicky spojené trilogie •Miluje dramatické efekty, málo charakterizované postavy Scan0007 Sofoklés •Zachováno 7 z předpokládaných 120 her: např. Antigona, Oidipus král, Filoktetes, Aias. •Zavedl třetího herce •Miláček athénského publika •Opustil psaní trilogií, psal jednotlivé tragédie s dokonale propracovanou výstavbou •Zaměření na jednu postavu Scan0009 Euripidés •Zachováno 17 z předpokládaných 90 her, např. Medeia, Bakchantky, Hippolytos, Trójanky •Za života neúspěšný dramatik, po smrti milován a napodobován •Novátor (hudba, sbor, počet postav, žánr) •Zpracovával méně známé mýty •Zajímá jej psychologie postav Scan0011 Attická komedie •Stará: Aristofanes •Střední •Nová: Menandros Tematika Aristofanových komedií •Není zachována žádná mytologická komedie •Protiválečné komedie (Mír, Acharňané, Lysistrata) •Politická satira (Jezdci, Vosy) •Kritika (Oblaka, Žáby, Ženy o Thesmoforiích) •Utopické komedie (Ptáci, Ženský sněm) •Moralita (Plútos) Stavba staré komedie •Střídání pasáží chóru s pasážemi určenými hercům •Parabasis •Agón Rituální a folklorní prvky HRY HIEROS GAMOS FOKLORNÍ MOTIVY Acharňané Dikaiopolis křepčí na slavnosti Jezdci Omlazení Déma v kotli Vosy Hostina Mír Příprava svatby Trygaia a Úrody Oběť, díkůvzdání Ptáci Pisthetairos dostane Diovo žezlo a jeho dceru Basileiu za ženu Lysistrata Hodování a oslava konce války Ženský sněm Hostina Satyrská hra EURIPIDES: Kyklops SOFOKLES: Slídiči (fragment) Obrázek (12) Konec velké éry •Změny v produkci •Staví se divadlo jako architektura (Epidauros) •Teoretikové reflektují divadlo (Aristoteles) Nová attická komedie – Menandros Prameny •literární • - texty dramat • - zlomky textů • - teoretické spisy: Aristoteles (Poetika), Vitruvius (De architectura) • - antické životopisy • - jiné texty (např. gramatiky) • Dochování textů AISCHYLOS SOFOKLÉS EURÍPIDÉS (82–90 her) (92 her) (123 her podle Súdy) Dochováno 7 Dochováno 7 Dochováno 17 + jedna sporná + satyrské drama Kyklóps Známo 46 jmen dalších tragiků, kteří dohromady napsali kolem 600 her. Zachovaný fragment představuje tedy přibližně 3,5 % někdejšího celku. •archeologické - divadla in situ - vázy - reliéfy - nápisy – didaskalie: v užším smyslu Inscriptiones Graecae II, 2319–23, v širším i Fasti a Nikai Greek votive relief from Piraeus of actors holding their masks to make offerings to Dionysus, the National Archaeological Museum in Athens. Didascalia, Plate 62, Athenian Agora, 364/3 BC.