DRAMA JAKO LITERÁRNÍ DÍLO I (od PS 2015 ­ nová struktura kurzu)    1. 8.10.  Drama jako literární a divadelní žánr (vztah dramatu a literatury)   Dramatický text jako struktura (hlavní a vedlejší text dramatu, jeho funkce a historické   proměny, scénická poznámka z historického hlediska)    Četba:   M. Lukeš: ​Umění dramatu​. Praha: Melantrich, 1987.  M. Procházka: ​Znaky dramatu a divadla​. Praha: Panorama, 1988.    2.­3.  15. 10. a 22. 10.  Řeč v dramatu (dialog a monolog, jazyk a jeho funkce v dramatu, sociolekt/dialekt, verš)   + promluva, replika; kontext; významové sjednocení dialogu, mimojazyková situace...  Proměny dramatické postavy (postava jako typ a charakter, proměny pojetí charakteru,  transformance typizovaných postav)  Fabule a syžet   Čas a prostor v dramatu (specifičnost práce s časem a prostorem v dramatu, časové  vrstvy dramatu, chronotop dramatu a jeho proměny)  Situace    Četba:   J. Mukařovský: Dialog a monolog.​ Listy filologické​, 1940, roč. 67., č. 3–4, s. 139–160.  M. Lukeš: ​Umění dramatu. ​Praha: Melantrich, 1987.     4.  29. 10.  SEMINÁŘ ­ ANALÝZA DRAMATU    Četba: 2 texty realistické dramatiky   G. Preissová: ​Její pastorkyňa  H. Ibsen: ​Nora    5.­7.  12. 11., 19. 11., 26. 11.   Úvod do teorie verše; základní pojmy poetiky (tropy: metafora, metonymie,   synekdocha…); stavba antického dramatu     Četba:   Aristotelés: ​Poetika.​ Praha: Orbis, 1964.    Poetika uzavřeného dramatu (stavba děje, pojetí hrdiny, Aristotelova​ Poetika​, tři jednoty,   Freytag...)  Poetika otevřeného dramatu (lyrické, epické tendence v dramatu, subjektivizace  dramatu, autorský subjekt v dramatu)  Deskriptivní a normativní poetika – historické poetiky, manifesty, jejich proměny (např.  Aristoteles, Lope de Vega, Boileau, Schiller, Lessing, Freytag, Wagner, Craig, Brecht,  Artaud atp.) ­ vztah manifestů a konkrétní divadelní praxe      8.  3. 12.  SEMINÁŘ ­ ANALÝZA DRAMATU    Četba: Sofokles: ​Král Oidipus  Euripides: ​Médeia    9.  10. 12.  SEMINÁŘ ­ ANALÝZA DRAMATU; Libreto a libretizace    Četba: W. Shakespeare: ​Othello  G. Verdi ­ A. Boito: ​Otello    10.  17. 12.   SEMINÁŘ ­ ANALÝZA DRAMATU     Četba:   P. Corneille: ​Cid  J. Racine: ​Faidra    POŽADAVKY KE ZKOUŠCE:  ­ ZNALOST ČETBY KE ZKOUŠCE  ­ ZNALOST ZÁKLADNÍCH POJMŮ Z TEORIE DRAMATU A TEORIE LITERATURY (VIZ  SEZNAM)  ­ DŮKLADNÁ ZNALOST NEJMÉNĚ 25 DRAMAT ZE SEZNAMU TEXTŮ KE KURZU    ČETBA KE ZKOUŠCE:  Z. Hořínek: ​Drama, divadlo, divák​. Brno: JAMU, 2012.  R. Ibrahim a kol.: ​Úvod do teorie verše​. Praha: Akropolis, 2013.   M. Lukeš: ​Umění dramatu​. Praha: Melantrich, 1987.  M. Procházka: ​Znaky dramatu a divadla​. Praha: Panorama, 1988.  J. Mukařovský: Dialog a monolog.​ Listy filologické​, 1940, roč. 67., č. 3–4, s. 139–160.  J. Veltruský: ​Drama jako básnické dílo​. Brno: Host, 1999.    DALŠÍ DOPORUČENÁ ČETBA:  M. Carlson: ​Dejiny divadelných teórií​. Bratislava: Divadelný ústav, 2006.        Tematické okruhy ke státní bc. zkoušce, kterých se dotýká problematika probíraná v  kurzu (dle nových státnicových otázek)    Divadlo jako komunikace  (ostenze – specifika komunikace na divadle – divadlo z hlediska teorie modelování)     Otakar Zich a jeho Estetika dramatického umění  (základní pojmy, dnešní výklad Estetiky…)      Dramatický text jako struktura  (hlavní a vedlejší text dramatu, jeho funkce a historické proměny, scénická poznámka z  historického hlediska)     Proměny dramatické postavy  (postava jako typ a charakter, proměny pojetí charakteru, transformance typizovaných  postav)     Čas a prostor v dramatu  (specifičnost práce s časem a prostorem v dramatu, časové vrstvy dramatu, chronotop  dramatu a jeho proměny)     Řeč v dramatu  (dialog a monolog, jazyk a jeho funkce v dramatu, sociolekt/dialekt, verš)     Poetika uzavřeného dramatu  (stavba děje, pojetí hrdiny, Aristotelova Poetika, tři jednoty, Freytag...)     Poetika otevřeného dramatu  (lyrické, epické tendence v dramatu, subjektivizace dramatu, autorský subjekt v dramatu)     Divadelní druhy a jejich proměny  (verbální a nonverbální, atp.)     Proměny tragédie a komedie  (základní žánry divadla a jejich proměny…)     Text a inscenace  (různá pojetí postavení dramatického textu v inscenaci, typy textů v různých typech divadla)                 Zichova Estetika dramatického um​ění a strukturalní pojetí divadla  Základní východiska Zichovy estetiky, klíčové pojmy ( dramatický a divadelní prostor,  dramatická osoba a herecká postava atp.), strukturální pojetí divadla    Drama a inscenace  Vztah textu v rámci inscenace (Zich, Veltruský, Procházka)– různé podoby textu (drama,  scénář, libreto    Drama jako text  Prvky dramatu a jejich proměny (hlavní a vedlejší text, postava jako typ a charakter, čas,  prostor, dialog a monolog)    Stavba a typy dramatu  Drama epické, lyrické, dramatické – aristotelské (uzavřené, tektonické) drama ­  nearistotelské (otevřené, atektonické) drama    poetiky dramatu a divadla  Deskriptivní a normativní poetika – Historické poetiky, manifesty, jejich prom  ěny (např. Aristoteles, Lope de Vega, Boileau, Schiller, Lessing, Freytag, Wagner, Craig,  Brecht, Artaud atp.) ­ vztah manifestů a konkrétní divadelní praxe    Divadelní druhy a žánry  Verbální x neverbální ­ hudební, pohybové ­ druhy, žánry (činohra, kabaret, drama,  tragédie, komedie aj.)