} IX A IMtORMAČM ItUŽSA Seina i 9 5.1 W Gogol ä la Smeček V> po nekoi . .'i! i" ■ notiemiho k;i:hu zabyvl úväTíôú "* o mořr.TOK-F. á schop mravního : ■ ■'C'v.čny Něřného i ■ zdůrazňujícího iriieitl|ŽC. v s--"i-■/■.i.T. [ii>i e- n ír-j'-■ ■ ■■ .■ ' ;:. ■- ir.,1 o průzkum lidských /áporů. kteréíza. příznivých o- . ■ k.ivv \;,'||. ):■:. . . : ■■■>■ všichni hrdinovo nry jsou l:Je s převraceným ho-' ■ .....r. «.:e ■ ■ ':xí ■ ■ v Aé- ■ .... . Utr.:- i>- ■•■ lij'. ... \v .■ -.ví,: dávala velkou významovou aktualiza-" ci Sváianost této Gogolovy hříčky -";/ Hieri přete je:n>m nedusánu ii.'keh" úcnu ukuvcho Revizora -se siiučv"' dobově rusko vsadit na jednu kanu a žádáte, abych nechi! k Ženitbě připráhnout 'jesťeVjak říkáte, novou komedii Hrá- ■ i 1. ale f>" i, í.e by pak nikoho ina Smoekovy .:r.i:v ■-. •. • ať"'-. •.: pů■ . -■•■■J ■■ v' ,\ ,if - s : i . . si'. . . ^,■rJ■:í^i., po-.-J, jt-— hra že ■ : jjJIjB •■• -.iíní" ■ :ýv :■■:.'< .m^ ■. ■ > ýfán! složitého me-.. k'-.".. •■ -.si.ařen íf V 'v :..:- — p-.p... ' ale.cílevědomě úsih. ■ ■>»:■•..» :■ : ■. ka.M- k. .*J.1*. ■ :ůr;.s i .' - . ■, i ■-■ . irrtv ■ • r-.z..:; ■• . pracovní funkce: jak Utěšitel Jiřího Kodeta. jako pocniko-... ■ iiuž 1 ■. s -v-e ■ .■ .i; a' ■ ■: -. ■■>■-■ :-.> : ■■■ .'■.'..írt. 1 K.tjjŕe • ■ • : Nárožného z drob-h"'ř!'í'"fj:'.': ■ r.-..-"v:\ilace s lžičkou. vrstevnatou postavu, uvážíme-li, že se Herec '■"inoM herec v : .■.iwŕ; ŕ /ť"-. A ia- ■lu.k \- Is.g ství't. ."' jm'-j ;■>■ dŕ. ľ.ik j .■r-,e ■ lÉííl lllitíifili i»tbKÍ« '|..Kv rt:. " S i i pfevrácer) smysl.1 í pene; .iproii teM'a lť"a ,m kurripí.r.jm pcnire ra- t II .1 ....... IBytolM < r - ■: ■■ s' v.. - !ÍÍKŠ . f- Í! ch 1AN Kf'! Ms \::.ri-r...;e.í! N \ í - ..;,/HRv: ľ'-.':..!.-je tenhle Abrhámův icha- jhpa rcíte L-áfiUtav S-.-.'-.-..\ý- r.aivír iako S'M. okou/.- ' pravj ! JCíšiai S'ivíft. a |.h Ri-.i::.i • h VYSTRI*ľ.K /. i:.\Sí)iMSĽ V ľciinii i'r;iiiii 2 4. A|. )wi i .\: l.íiM HK ii.ip.- ...i •Httilllll s í-y J .. - li:-. I ''■■«' >■ n31, (1 ľ!a!i i| n Irtinrcf II- A6rliai-.il- Sicéna jn zabydlena starými ľn/imírnl almärknmi, liarci lir.iji s t - i ii 1 ■ iiiiKil-'-rrt .1 !:n\ř,.>:n prufi-s.i'' -W.: si !ir.- k .í.i • :■' svuu srozumitelnou, tragickou i kíimií;kOT.i reftf. iiISff V>sní íakliie j ;iuc pM; co :'v..-,! in-! -1 no\ŕ.|!SÍ promiérc činoherního komédie v Cíľ.KCm toluto tí.'luo. Dri'.r.-ti'.ur-g :■ ■ . 'a 0oí;o!3ví do postiMiinl k n psy, zn Riivi-^jr.) a m o í! U. Mi'in í) v í'j níi anekdota. Pjs:.!VV fjl:y..> ilr.:.. no s-..:i lóŕt dcca i a si:ií-5r.ími li,r,.:rkKml ;-o s;r.£ínř;i\ }' hra; k!'::;iŕn\'oh. !'.■ ik'li cbovjiní ^ reakce n.) n.rviíľtii'.č ri;u.icr:. vodník lcíi.'ircv tantt sl vyhrá;« -íikc Kc-urciniĽ- k ■>:;!!. v !iW potom, '«.ecí javisko pomaly stemnie, odvís ne ako bezvýznamná figúrka, Judska atrapa Tak. aki» visela posledná korisť hráčov pred jeho príchodom. Kruh sa uzavrel. Lesí. co Ktorej íeharev padol, sa tak stnta mcmeniom ľstivých int"i/ifu(Kkvr.h víta [,oslavy, Kanaí^-ki- kva::*-*;, {>tpff í'ií.ŕi i'ii svedomia a ne? morul*-/ Kto koro preľ-.n a Mo Dude obetou? luio olo/ku k.!|fiiivi<-i V ■'■■i-yw!'ii„i!i Miilio v/n kl.i v v,i«i;n Orpirí»d« Has*c*ého toKtu inscenácia, ktorá j nespracúva vel kú tému predstierania J a mystifikácie ako tému potrestaného pod vodníka, ale ako tému cgocentrických, íen :, - na seba za/neranýc-h ľudí. p*e ktorých v na - J rabaní s druhými neexistu/e nijaká bariéra i| Všetko robia s chladnou hlavou a vedomím svojho cieľa, ale vo vzťahu k sebe sú precitlivení a sentimentálni. Obludnosť tohto konštatovania prostredníctvom Gogoľovho zväčšovacieho skla zasahuje diváka, ktorý sa smeje a zároveň cíti mrazivú hrôzu v chrbte. S'fií/íiAy M ťoktitny všetci viac než kedykoľvek predtým cítia. že svet sa dat do pohybu. Všetci čosi hľadajú a hľadajú to už nie mimo seba, aie vo svojom vnútri. N. V. Gogoľ jš jsi "SjF jr___j» je* 5*— * %. VÝSTŘIŽEK Z ČASOPISU Mladá fronta, IM-alni í V- i: ■ ; j rj h r.if! It-flni ;iIť-1 ji lili- l"4j . IrvíM: ilr.imuturutii iiHkP-™ B iui frnrilii-rnlhn kliilm m-p ny ijL^a4-k»—V+w »t> ri-m Hil»líi^_J) n t h k mt-.ut x;;,;i!lí rn hru in Nik n|ii)i' Vfnl! juvlř li íhiímiIíi. I)i)kiiiii:n není prusnfi uif:iM!íi rtuh.i jpjlrh \/.niku. V definitivní pixiiibe hvll nu [■ — si is I 1 11 i;i /! -iiiiij v li.' * 1 1 ■ ■ .1 1. ni 1 ■■ pm 1 íi r in-l;i!ni|i|f-| sil ii 1 ■:■.I■ • .* 11 (.ii-'uln. \ tiiirhv r il"bv Mv 11 ;i ^£ ps.il vt. íi nr |s!.1 vn ,sl*.' kmutirllp — ZimiIIIxi fi _ •r;.:,i/..ii ,1. V i ;-.rv Eb|bí^ ti i 111 'ivi'iliMll ilr;n:fi "rn íssařc. Iíi v I f f I (f f r 1 v vjl 111 isfi 11 imf i) .lil iiiisí ipiu !l 1 V v !ii!ii!"SÍ!! iplinviitiiiovv tvnrby. / (JhijiiIihv kiirinpiiinlp'ipp '.vpil vň >p oil h/ifii ii (It-fiiA v A ? H vli.n 11 h? n;i nilliiini Zpiilthy. lir,ill |miii v\sti! vpiiI Oil pudurvnii iiiiiiIpi lil |rm ni- p^ví-|-!>|i:í;!p!,v rr'.!!!«!!rk* rimh. iiiiki i">l)v. .\iii'^ii'/.kn Fnnlnutik:i ji i;i 111t- :iI ilc'111 ni;ii'ii ktPii' sn nlíili x.iHiiilrir t\plrkHin Gnvinl'i íii slyhi, |r.iiu ťi put I ir.i-:i\ II"'! riiiifi*: ji' j 1 í- í 11.....1 \ ,1 priuili'i'i' rl ti I) i> V iiclnnvid/i k (1 n vpii 1 1111 ps\ i-ii:i|uv;li k v "i i spriii:-.rir.k < 111 11 fppi-." •: <; 1 i:i /,i v p: :■ ip ml I: ■ ll ') v •' 11- :■ ii". sM fi'■■ imp 1 phi in p.svi'l'iiluiiir gr- mlkivl.'i |:iku i-.1 hi.'i jiil.ii p'.vi'l -il'iu'n ns-i •;■■> 11! i; i i! fp-itli/p i/m-i;i p ri rl vii il 11 slim 71 1 Ri'Vl/iuiul k i)l)i'it/n stum 1j..l|'-| 11 s ■ -. I : \, M'.-ll". il |..|'- " v/.i 11 Alv. ust tňíii sin f.tvMi:at Int ir.m' *i itiv n 11 /n-.Pi j' I -11 •.' 11111 V p Jllíl.HV |iP|Mi|| jíik h v \ 11 11 íiiiKLiťi /~i,yktiiii. kii-li. i!"i\ .i111 1 1 l -11 • U f 1 •, v- [(■■'iiiA iiiistiiipiii'- (In lioírhni n!ii- '.ní if'!-.í iTi ■ • ■• ■ 1: .■ 11 t. mi; 11 m 1- -i 1 1 i ■ 111 vin* í:im'('ii;;; I ■, ,"i!;oc kteift % 1,1 r1 -i 11 v .■ 11 ?■ prostini lnlikiistl rn.'lr priiiiil'K (!n liilsk/' (liiio - tf i'liil-.y, v ni? p.nlln .'piivť-iil -ii-iin I.ii írfll{Ol.-| i'PijllJ. .l/.li ! Hi- il'ililf-rt.>ď!t .t.» nn rlnn a n rU? rii'lz.-: soiiflll 11 i]■"! 1 m ť i-li inf'islrh nšÍ7p;i DAGMAR SEDLICKÁ "lid-:', ifíiriikj »(lh* , Vyl.:., K r.v.inilí «M I#l pro něho kan/íns partie, ve které se rnazoni podvodnici mohou r> 'V'fií-'ít ncid oiTtť/tínt* hlupáky, poftie, ve !',-'-r''1 mohou urvat DotiáčúíTi kus.jejich majetku o žit si. To j ľ jeho vyhnáni i íivol-ii filozofie. Kdy/ jo pcdve den, jeho filozofie se hroutí. Podvod ho zasáhl a potupil na nej-cítlivějším miste. „Srazil" ho v jeho očích zpět, mezi hlupáky, kterými tak pohrdal, Proto spáchá sebevraždu. A proč vlastně Gogol, a po ném režisér, nechal podvodníka podvést tak dokonalé", že hó tím přived! až k sebevraždě? Třeba proto, aby si lidé častěji všímali „domečků z karet". Vlastních ne-bo cizích. Na tom nezáleží. S Lubomír Duffek 2« dn« WStIiCRK L ÍJAgth'isjj Mladý svfct, \\rmi^ 11 !!'. 1QH- Á K JÍ * 1 Á Hráči ^fek V ) Revizor a Hráči jsou už dnes klasické hry. Obě napsal Nikolaj; Gogol. A obě maji společné té- t ma: podvod. Zatímco kritické vy znění Revizora namířil Gogoli proti společnosti, obrátil v Hráčích tvůj sarkasmus proti lidským charakterům. 7/eva: i. ľ.ahajský (Svochnčv). I. Ahrhám (lcharcv) n I. KodrA (Utěšitel) foto: Miroslav Pokorný Příběh Hráčů je zdánlivě pros- : tý. Falešného hráče, který obe- í hrál jednoho boháče o 80 000 rublů, chytře oberou jeho „kole- ! gové". Už v této zápletce je cítil Gogolův smysl pro groteskní nadsázku, kterou dokáže dovést až k absurditě. Tedy okamžiku, kdy se divák jeho hořkým komediím j ještě směje, ole múze už o ledasčem přemýšlet. Režisér Ladislav Smoček. který v Činoherním klubu v Praze Hrá- , če nastudoval, využil právě tuto přednost Gogolova textu. Jeho inscenace je komedii stejně jako pozoruhodným psychologickým dramatem. 2ó roveň však Smoček pojal Hráče tak, ře dat maximální prostor hercům. Jejich výkony jsou pozoruhodné. Je potěšující sledovat, co například v pauzách a mimo text zahraje Josef Abr-hám, Jiří Kodet nebo Jiří Zohaj-ský. Co všechno prozradí o své figuře třebo Petr Nárožný jenom tím, jak posvačí, Smoček pojal Hráče jato příběh o „kariéře" falešného karbaníka tchorova. Podvod je Icha-revoví prostředkem rychlého společenského vzestupu. To jě jeho vytoužený cíl, jeho vášeň. Život.,