GRAMATIKA 1. deklinace Vzor: fěmina, fěminae, f. 1. Puella in scholä cum magistra bene labôrat. 2. Puella, properä in scholam! 3. Fémina puellôrum ind^striam laudat. 4. Indwstriä glóriám patriae parämus. 5. Puella magistrám salwtat. 6. Magistra ä puellä salutätur. 7. Si agricolae bene laborant, ab mcolís laudantur. 8. Puellae in scholís ä magistris bene ěducantur. 9. Poétae dě patria cantant. 10. Sí puellae bene laborant, ä magistris laudantur. 11. Indwstria agricolärum laudätur. á, ab (předl, s abl.) od agricola, ae, m. rolník cum (předl, s abl.) s, se dě (předl, s abl.) s, se; z, ze; o fěmina, ae, /. žena gloria, ae, f. sláva in (předl, s ak. na otázku kam?) do; (předl, s abl. na otázku kde?) v, ineola, ae, m. obyvatel industria, ae, /. přičinlivost, píle magistra, ae, /. učitelka par ô, äs, äre připravovat, získávat patria, ae, f. otčina, vlast počta (poeta), ae, m. básník puella, ae, f. dívka schola, ae, /. škola si (podmínková spojka) jestliže 16 Výslovnost Kromě dvojhlásky ae má latina ještě dvojhlásku oe, která se čte rovněž jako é. Proto se také souhláska c před oe čte jako c. Má-li se dvojhláska oe vyslovit odděleně, píší se nad písmenem e dvě tečky nebo čárka: poeta nebo poeta básník. Podstatné jméno (nômen substantivum) Při skloňování (děclinatid) latinských podstatných jmen rozlišujeme jako v češtině: pád, číslo a rod. V latině je šest pádů: 1. pád (casus nöminätivus) 2. pád (casus genitivus) 3. pád (casus dativus) 4. pád (casus accüsätivus) 5. pád (casus vocätivus) 6. pád (casus ablätlvus) — nominativ (nom.) — genitiv (gen.) — dativ (dat.) — akuzativ (ak.) — vokativ (vok.) — ablativ (abl.) Latinský ablativ zastupuje český lokál a instrumentál. U substantiv rozeznáváme tři rody: mužský rod (genus mäsculinum) — maskulinum (m.) ženský rod (genus fěmininum) —femininum (f.) střední rod (genus neutrum) — neutrum (n.) V latině je pět typů skloňování neboli deklinací (declinätiô). V této učebnici se vychází při skloňování z tvarů, které dostaneme odtržením koncovky genitivu sg. (fěmin-ae, serv-i, s, exercit-úsy di-ěi). 17 Koncovky totiž vznikly splynutím pádových přípon s kmenovým zakončením. 1. deklinace Vzor: jěmina, fěminae, f. S ingulár nora. fěmin-SL žena gen. fěmin-ae dat. fěmin-íiQ ak. fěmin-SLm vok. fěmin-skl abl. jemin-a Plurál fěmin-ae ženy /ěmm-arum fěmin-h fámin-Hs /ew/m-ae! fěmin-ls Podle vzoru fěmina se skloňují podstatná jména, která jsou zakončena v nom. sg. na -a v gen. sg. na -ae Substantiva 1. deklinace jsou zpravidla feminina. Jména bytostí mužských, národů a většiny řek jsou maskulina, např. poeta, ae, m. básník. Poznámka o slovosledu v latině. V latině bývá holý prísudok (vyjadřovaný určitým slovesem) na rozdíl od češtiny zpravidla na konci věty, např. : ľudia in sch.olä cum magistra laborat. Dívka pracuje ve škole s učitelkou Poznámka k překladatelské technice. Při překládání je třeba najít nejdříve holý přísudek. Potom podle tvaru určitého slovena najdeme podmět. Po přeložení podmetu a prísudku, tedy věty holé, najdeme a přeložíme předmět (v akuzativu, dativu atd.) a nakonec ostatní větné články. Puellärum industria.m magistrae in scholu laudant. Tuto větu přeložíme podle označeného pořadí slov takto: 1...............laudant........ chválí 2 kdo chválí? ..........magistrae....... učitelky 3 koho, co chválí učitelky?.....industria.m. ...... píli 4 čí píli chválí ?..........puellárum ...... dívek 5 kde chválí učitelky? ......in scholá........ ve škole Takovýto větný rozbor po vhodném uspořádaní latinského textu j» základní podmínkou správného překladu. Zapamatujte si: U latinských substantiv se učíme vždy nominativu, genitivu singuláru a rodu, abychom věděli, do které deklinace substantivum patří. Např. industria, ae, ]'. přičinlivost (ctěme: iudustria, induMriae, femini-nmn...) b) «0 Které pády jsou u 1. deklinace v singuláru stejné? Které v plurálu? Jmenujte koncovky substantiv 1. deklinace v singuláru i plurálu! Která samohláska převládá v pádových koncovkách? Podle koncovek určujte pády substantiv ve větách č. 4, 6, 7! Určete, o které pády jde u substantiv 1. deklinace s koncovkou: -ae, -ärum, -ä, -is, -ain! Dejte do plurálu věty č. 1, 2, 5! Do singuláru věty č. 7, 8, 9! Dejte do pasíva větu č. 3, do aktiva větu č. 8! Přeložte slovesné tvary: properämus, parätur, salutäte, can- tätis, ěducaris, laborant! Přeložte výrazy: in patriam, in patria, in neholíš, in scholás! Srovnejte tato předložková spojení s češtinou a ruštinou! Vysvětlete původ a význam těchto cizích slov: agri kultura, i n dus t r i a 1 i zace, I a b or an t, patri o tismus! 18 19