Škola Annales Vznik Lucien Febvre, historik a specialista na 16. století, chtěl po skončení první světové války založit mezinárodní časopis pro hospodářské dějiny. Neuspěl. Realizovat tento plán se podařilo v roce 1928 Marcem Blochem, kdy byl založen časopis Annales d´historie économique et sociale. Inspirací pro název toho časopisu se stal jiný časopis, který v roce 1891 založil Paul Vidal de la Blache: Annales de Géographie (Paul Vidal de la Blache byl zeměpisec, který se zajímal o práci s historiky). První číslo Annales d´historie économique et sociale bylo vydáno v roce 1929. Lucien Febvre a Marc Bloch se seznámili na univerzitě ve Štrasburku. Po založení časopisu se oba dva podíleli na redakčních záležitostech. Annales d´historie économique et sociale Tento časopis měl být již od jeho vzniku něčím víc než pouhým historickým časopisem. Cílem toho časopisu a jeho redaktorů bylo šířit nový druh dějepisectví. Tento nový druh má 3 základní myšlenky, na kterých je vystavěn: Zabývat se problémově orientovanému, analytickému dějepisectví místo tradičního vypravování událostí Zajímat se o dějiny lidské činnosti v její celé šíři namísto politických dějin Spolupráce s jinými vědními disciplínami (např.: s geografií, s lingvistikou, se sociologií, s ekonomií,…) V návaznosti na třetí bod můžeme poukázat na fakt, že redakční radu toho časopisu netvořili pouze historikové. Jejími členy byli i zeměpisec Albert Demangeon, sociolog Maurice Halbwachs, ekonom Charles Rist a politolog André Siegfried. Škola Annales Sami historikové, kteří působili kolem časopisu, odmítali názor, že tvoří školu. Avšak v roce 1946 se těmto historikům dostalo pevné institucionalizované základny v nově utvořené Šesté sekci Praktické školy vysokých studií (= výzkumné středisko). Historikové školy Annales se dělí do několika generací: Zakladatelé: Lucien Febvre Marc Bloch Fernand Braudel Ernest Labrousse Pierre Chaunu Pierre Goubert Pierre Villar Jacques Le Goff Georges Duby Emmanuel Le Roy Ladurie, Mountaillou Philippe Ariès Mona Ozouf Arlette Farge Michele Perrot Alain Besancon Francois Furet Michelle Vovelle Maurice Agulhon Robert Mandrou André Burguiére Při bádání a zkoumání dějin nebyly pro historiky školy Annales důležité prameny diplomatického charakteru. Začali projevovat zájem o soukromé archivy, katastrální plány, zajímala je i ikonografie či zpovědní knížky. Do popředí zájmů se dostávají i nové předměty historického výzkumu jako jsou například dějiny chorob, dějiny sexuálního chování, dějiny stravy či dějiny vztahu ke smrti, dějiny rodiny atd. Důležitým pojmem ve vztahu ke škole Annales je pojem mentalita. Mentalitu můžeme charakterizovat jako něco, co nevědomě určuje chování lidí. Jedná se o soubor pocitů a nevědomých přístupů, které spojují lidi dané kultury a doby. Studium mentality velice ovlivnilo další studium civilizace. Do středu zájmu není již stavěna kultura, umění či věda, ale i každodenní, všední život lidí. Literatura BURKE, Peter: Francouzská revoluce v dějepisectví. Škola Annales (1929-1989). Praha 2004. HOLZBACHOVÁ, Ivana: Škola Annales a současné pojetí. Antologie textů. Brno 1995. IGGERS, George G.: Dějepisectví ve 20. století. Od vědecké objektivity k postmoderní výzvě. Praha 2002.