příslušného právního aktu, ale i vyhraněný názor na povahu společenské reality: je víceméně taková, jak o ní mluví právní prameny, je nejpřesněji vyjádřena abstraktní normou. Srovnávací, komparatistická metoda neznamená jenom požadavek dobírat se přesného poznání historických faktů jejich srovnáváním s fakty analogickými, vyskytujícími se v jiných souvislostech místních a časových. Vychází — i když často neuvědoměle — z přesvědčeni o homogenitě skutečnosti, o identitě její podstaty skryté za pluralitou jevové stránky. Za speciálními metodami a za jejich praktickými důsledky pro orientaci historického zkoumání se objevuje celé pojetí skutečnosti, které už není omezeno jen na historickou vědu.'1' 3. Metodologie a teorie Od metod jako souboru speciálních zásad, řídících historikovu práci při interpretaci pramenů a faktů a tvořících předpoklad k rekonstrukci minulosti, vede tedy cesta k další složce historikovy práce, konkretizované v historickém díle: k obecným zásadám, principiálním postojům, v nichž se projevuje historikův názor na skutečnost minulou a přítomnou.28 Netýkají sc už jen řemeslné historikovy práce, ale jeho pojetí vztahu mezi poznávajícím a poznávaným, možnosti a smyslu poznání a poznaného. Jde v podstatě o otázky filozofické, přesněji noetické/9 Nebylo by však přesné mluvit výlučně o filozofické složce historického díla, protože jde o výběr těch filozofických principů, které podmiňují poznání vědecké. Mluvíme-li o filozofii dějin,3" máme obyčejně na mysli filozofické domýšlení poznatků historického poznání nebo pohled na historii z filozofického zorného úhlu.^/ našem případě je logičtější mluvit o teorii historie, teorii dějepi-sectví jako systému obecných principů, které podmiňují užití speciálních metod v historikově práci.3'.Protože pak teorií vědy rozumíme obvykle popis vnitřní struktury vědeckého poznání, způsob, jakým jsou v něm tvořeny pojmy a soudy, vyvozovány vztahy, a protože nám jde o zásady, jež určují povahu i postup konkrétního zkoumání, budeme mluvit i o metodologické složce historikovy práce.32 Ta v sobě implikuje a předpokládá existenci postojů filozofických. V celku historického díla má metodologický aspekt33 jinou funkci a jiné vyjádření než to, co jsme nazývali rovinou faktů a metody. Historická fakta jsou obsažena v každém historickém díle, i když v nestejné míře, a jsou tou stránkou historického díla, která je nejzjevnější. Fakta mohou být významná nebo nicotná, správně zjištěná nebo smyšlená, ale nemůže existovat historické dílo, které by žádný poznatek a fakt neobsahovalo. Naproti lomu jc možné napsat historickou práci, ve které se čtenář nesetká s jiným svědectvím historikovy metody než s jejími výsledky, s víceméně přesnými a správnými poznatky. Práce tohoto druhu jsou v početní převaze. Původním a bezpříznakovým typem historické práce je dílo, jehož je metodický aspekt sice konstitutivní součástí, který však stojí za fakty a ve výjimečných místech ze zvláštní příčiny vystupuje do popředí a na povrch: například Mathiezova Francouzská revoluce. Jestliže je metodické uvažování v běžném historickém díle spíš výjimkou než pravidlem, pak je teoretické a metodologické stanovisko v historickém díle vyjádřeno ještě vzácněji. Každý historik přistupuje ke své práci s nějakým pojetím skutečnosti, které se promítá do vztahu k minulé skutečnosti. Tento vztah, který se projevuje v metodách studia, vychází opět z obecných představ o možnostech a cestách poznání. Ve struktuře historického díla můžeme shledávat, nakolik je v něm existence těchto obecných principů patrná a nakolik jsou v souvislosti s konkrétními postupy, jež charakterizují určité dílo, tvorbu určitého historika nebo produkci celé historické školy. Nejjasnější je vztah mezi teoretickým pojetím a konkrétní metodou v pracích, ve kterých jsou filozofické a metodologické zásady vyloženy explicitně a v soustavnosti.34 Jsou dvojího druhu. Předně priruč- Z opačného zorného úhlu vyjádřil tento vztah H. Jcdin: „ ... eine historische Schule nicht nur das Bekenntnis zu einer Geschichtsdeutung, sondern die Anwendung einer bestimmten Forschung verlangt"; H. JEDIN, Kirchengeschichte afs Heilgeschichtc, Sacculum 5, 1954, s. 125. Teoretické myšlení není ovšem totožné se světovým názorem, jak upozornil M. Machovec záslužně v dobách, kdy obojí bylo směšováno; M. MachovcovA-M . machovec, Utopie, s. 384. Že se těžiště filozofické problematiky historie posouvá v moderní historiografii do oblasti noctiky. rozeznal u nás po prvé J. Slavík, Dějiny, s. 8 n. V tom sc s ním shoduje i filozofie soudobá; srov. např. K. Kosík, Dialektika, s. 158 n.; L. nový, T. G. Masaryk, s. 57. Z nepřehledné literatury o filozofii dějin vybírám z produkce posledních dvou desetiletí několik prací, které spíš podávají přehled názorů, než vypracovávají stanovisko nové: J. e. Salomaa, Philosophie der Geschichte, Helsinki 1950; H. Gouhier, l'histoire et sa Philosophie, Paris 1952; H. Meyerhoff, The Philosophy of History of our Time, New York r959i Gardiner, Theories ofHistory, Glencoe 195g; Philosophy of History, New York i960. O vypracování oboru teorie dějin se pokusil O. Anderle, Theoretische Geschichte, Hist. Zeitschr. 185, "958, s. 1 n. Předchůdcem v jeho usilování - i když předchůdcem mnohem racionálnějším a objektivnějším - byl J. rômein, Theoretical History, Journal of the History oíTdeas 9, 1948, s. 53 n. (předtím v nizozemštině Theoretische Geschicdenis, Groningen 1948). Pracemi protikladné filozoficky založenými jsou knihy B. A. Grušina, Očerki logiky istoričes-kogo issledovanija. Proces rozvitija i problémy jego naučnogo vosproizvedenija, Moskva 1961, a L. V. Misesk, Theory and History, New Hawen t 957. Spíš historický přehled podává P. Gardiner, Theories ofHistory, Glencoe 1959. Podobně jako to činí A. I. Danilov, Teoretiko-metodologičeskije problémy istoričeskoj nauki v buržoaznoj istoriografii, Srednije veka 15. 1959, s. 91 n. Značně nesoustavná je jediná moderní česká studie, jež se k problému metodologie hlásí přímo titulem: V. Kasík, Několik poznámek k metodologickým problémům v historiografii, GsCH 6, 1958, s. 507 n. Přehled nejdůležilějších prací o teorii dějepisectví a dějin podává od r. i960 časopis History and Theory. Soustavně sleduje tuto produkci v Revue historique H. I. Marrou. Kdyby bylo třeba vyznačit markantní mezníky v proudu neustávající evropské diskuse o povaze historické 66 67 ky a učebnice, které seznamují s celou škálou různých možných pojetí historie a dějepisectví — a jednomu hledisku dávají přednost. I nejobjektivnější úvody do historie jsou vždycky zaujaty pro jednu koncepci. Takto jednostranná je Droyse-nova Historik i Langlois-Seignobosův úvod do historického studia.35 Proto se takové příručky a kompendia liší spíš stupněm než zásadně od speciálních úvah věnovaných prvním a posledním otázkám historického poznání. Představují je z klasických děl Burckhardtovy Weltgeschichtliche Betrachtungen,36 z moderní literatury např. Garrova úvaha What is History37 nebo Marrouova De la conna-issance historique.38 Stupeň rozdílu je v tom, že v obecných příručkách přicházejí výklady o teoretické problematice vedle informací o záležitostech metodických a technických zkrátka, kdežto ve vlastních teoretických úvahách se pozornost soustřeďuje především na otázky abstraktní. Rozdíl je i v tom, že pojetí teoretických úvah je vědomě jednostranné; nemají poučovat o všech možných alternativách chápání minulosti, ale mluví ve prospěch jednoho stanoviska. Proto se obyčejně objevují při dvojí příležitosti. Bývají programy, kterými historické školy ohlašují svůj příchod a v nichž vypočítávají, čím se nové učení liší od dosud vládnoucích doktrín. Protože jsou vůči nim v opozici, snaží se co nejsoustavněji vyjádřit vlastní osobitost a novost. Přitom vyslovují i své stanovisko k základním problémům pojetí minulosti. Takovou funkci měla v dějinách českého dějepisectví např. Gollova stať o dějinách a dějepisu,39 Pekařovy polemiky s Masarykovou filozofií českých dějin,40 Slavíkovy stati proti Pekařovu pojetí historie a dějepisectví,4' program skupiny Dějiny a přítomnost.42 Ve světové metody, uvedl bych tyto práce: R. G. Gollingwood, The Idea of History, Oxford ] 946; J. Romein, Theoretische Geschiedenis, Groningen 1948; M. Bloch, Apologie pour ľhistoire ou métier d'historien, Paris 1949 (čes. překl, 1967); L. febvre, Combats, Paris 1953; H. But-terfield, Man on his Past, Cambridge 1953; W. Hofer, Geschichtsschreibung; H. I. Mar-ROU, De la connaissance historique, Paris 1954; G. Ritter, Leistungen; K. POPPER, The poverty of historicism, London 1957; F. Braudel, Histoire, s. 725; VV. KutA, Rozwazanija o histórii, Warszawa 1958; A. I. Danilov, Problémy; B. A. Grusin, Očerki logiki istoričeskogo issledovanija, Moskva 1961; Ľhistoire; Geschichte; S. ossowski, O osobliwošci nauk spotecz-nych, Warszawa 1962; T. Schieder, Geschichte. Každý takový výber je velmi jednostranný nejen pro subjektivitu názoru, ale i proto, že vedle systematických výkladů o metodách historického poznání tvoří druhou Unii jejich vývoje principy explicitně nevysvětlované, ale realizované v analýzách historických faktů a v historické praxi vůbec. 35 GH. V. LanGLOIS Ch. Seignobos, Introduction aux études historiqucs, Paris 1898. 36 J. BURCKHARDT, Weltgeschichtliche Betrachtungen, 1. vyd. Berlin-Stuttgart 1905. 37 E. H. CarR, What is History, 1961 (č. preklad Co je historie?, Praha 1967). 30 Srov. pozn. 34; druhé vydání z r. 1959. 35 J. Göll, Dějiny a dějepis, Athenaeum 1888-1889, s. 73 n., nyní ve Vybraných spisech I. 40 J. pekař, Masarykova česká filosofie. 41 J. slavík, Nový názor na husitství. Palacký či Pekař, Praha 1928; týž, Pekař; týž, Dějiny 1931; týž, Husitská revoluce. Studie hisloricko-sociologická, Praha 1934; týž, Básnická perioda českého dějepisectví, Praha 1932. 48 Dějiny a přítomnost, Praha 1937, 1938. historiografii se odhalily základy historikovy práce např. v polemikách proti zaměření historiografie 19. století, tak jak je zahájil H. Berr a jak pokračovaly v nesčetných projevech mluvčích skupiny Annales.43 Právě polemické zaujetí nutí historiky formulovat nejhlubší krédo tak soustavně, jak by bez příležitostného podnětu stěží učinili. V opozici proti ofenzívě francouzské sociologické a syntetické historiografie vyjádřil G. Ritter roku 195544 filozofii a teorii jednoho proudu německého dějepisectví a praxe převážné většiny německých historiků od počátku 19. století. Nejde-li o program a polemiku, bývá popudem k pohledu na osnovné principy historického poznání bilance a retrospektiva historika, přehlížejícího své vlastní dílo a objasňujícího si ex post hlediska, podle nichž se orientoval. Takovou povahu mají zmíněné Burckhardtovy úvahy o světových dějinách, Huizingova vzpomínka o cestě k historii,45 Blochova obrana dějepisectví.4