Předmět: IM124cv Cvičení k předmětu Umění nových médií: umění a technika I (aktualizovaný sylabus, podzim 2015) Vyučující: doc. Mgr. Jana Horáková, Ph.D. horakova@phil.muni.cz Anotace kurzu IM124cv Cvičení k předmětu IM124 má přispět ke zlepšení obeznámenosti studentů se základními texty oboru teorie interaktivních médií. Cílem kurzu je vést studenty k prohloubení znalostí základní literatury předmětu IM124 Umění nových médií: umění a technika I a k seznámení se s klíčovými texty oboru tzv. z první ruky. Studenti jsou vedeni ke kontinuální samostatné práci s odbornou literaturou a ke schopnosti vytěžit z odborného textu relevantní informace. Na konci kurzu bude student umět shrnout základní fakta a argumenty odborných studií, kapitol monografií atd. (viz zadané texty ve „Studijních materiálech předmětu“. V ideálním případě bude schopen tyto informace zasadit do širších souvislostí, se kterými je seznamován v přednáškách. Požadavky k ukončení kurzu Studenti odevzdají rešerše tří textů. Texty si vybírají vždy z jednoho ze tří tematických okruhů: a) Genealogie umění nových médií. NEBO b) Od umělecké avantgardy k počítačovým aplikacím. NEBO c) Umělecké dílo v době své mechanické reprodukce a v době digitální produkce. Rešerše odevzdávejte do „odevzdávárny předmětu“ vždy v jediném dokumentu (pro přehlednost) nadepsaném názvem tematického okruhu, který jste si zvolili. Celkový rozsah odevzdaných textů je: 10 800 znaků/6 normostran (tedy 2 normostrany na jeden text). Nejzazší termín pro řádné odevzdání rešerší je stanoven na 18. 12. 2015 Opravný termín bude vypsán během zkouškového období. Další termíny nebudou vypisovány! Texty určené ke zpracování v rámci předmětu IM124cv: Text 1: Genealogie umění nových médií: BATCHEN, Geoffrey: Zviditelnění elektřiny. Kapitoly z dějin a teorie médií. Tomáš Dvořák (ed.). Praha: AVU, 2010, s. 215 – 232. MANOVICH, Lev: The Language of New Media. Kapitola: How New Media Became New. Cambridge, Mass.: MIT Press, 2000, s. 45 – 48. KITTLER, Friedrich A. Gramofon, film, psací stroj. Kapitoly z dějin a teorie médií. Tomáš Dvořák (ed.). Praha: AVU, 2010, s. 51 – 67. Text 2: Od umělecké avantgardy k počítačovým aplikacím: Greenberg, Clement: Avant-guard and kitch. Partisan Review 6:5 (1939), s. 34 – 49. Dostupné on-line: http://www.sharecom.ca/greenberg/kitsch.html MANOVICH, Lev: Avant Garde as Software. Lev Manovich Official Website. 1999. Dostupné on-line: www.manovich.net/DOCS/avantgarde_as_software.doc LANDOW, Georgie P.: Hypertext as Collage-Writing. The Digital Dialectic. New Essays on New Media. Peter Lunenfeld (ed.). Cambridge – London: MIT Press, s. 150 – 170. Text 3: Umělecké dílo v době své mechanické reprodukce a v době digitální produkce: BENJAMIN, Walter: Malé dějiny fotografie. Iluminácie. Bratislava: Kalligram, 1999, s. 160 – 174. DAVIS, Douglas: The Work of Art in the Age of Digital Reproduction (An Evolving Thesis: 1991-1995). Leonardo, Vol. 28, No. 5, Third Annual New York Digital Salon, pp. 381–386. Dostupné on-line:http://classes.dma.ucla.edu/Winter09/9-1/_pdf/3-Davis_Work_of_Art.pdf MALINA, Frank: Digital Image: Digital Cinema: The Work of Art in the Age of Post-Mechanical Reproduction. Leonardo. Supplemental Issue, Vol. 3, Digital Image, Digital Cinema: SIGGRAPH '90 Art Show Catalog, MIT Press 1990, pp. 33–38. Dostupné on-line: http://www.jstor.org/stable/1557892