Softwarová studia IMN0111, IMNK11 PS_2015 •_ Téma přednášky •_ Požadavky k ukončení kurzu •_ … Nová média vs. Softwarová studia – definice předmětu výzkumu •_Nová média = digitální a síťové technologie • - nástroje shromažďování, reprezentace, manipulace a distribuce dat; • - komunikační technologie. • •_SWS: Nová média = programovaná média pracující v reálném čase. • •SWS definují *nová média* jako programovaná média pracující v reálném čase. •Software = kulturní objekt a aktér sociální a kulturní sféry. • Softwarová studia 0 •Obrat k softwaru ve studiích nových médií •Software jako metafora •Počítače, vzájemně propojené programovatelné přístroje tvořené softwarem a hardwarem, jsou dominantní technologií naší doby. Počítačový kód jako způsob počítačové reprezentace dat, a programování, jako způsob manipulace s nimi, ovlivňují pojmový aparát, kterým uchopujeme svět, ve kterém žijeme. • •Hardware vs software •Kognitivní věda: lidská mysl (software) vs mozek (hardware), •Kulturální studia: kultura (software) vs příroda (hardware) •Molekurální biologie: deoxyribonukleová kyselina, DNA, nositelka genetické informace většiny organismů, je přirovnávána k sérii genetických programů. • •Software nám slouží také jako nástroj modelování a testování teorií. • • Softwarová studia 0 •Obrat k softwaru ve studiích nových médií •Software jako rasa •Software a rasa ztělesňují dva důležité způsoby konceptualizace kauzálního vztahu mezi řádem a viditelností, viditelným a neviditelným, představitelným a čitelným (readable). Softwarová studia 0 •Obrat k softwaru ve studiích nových médií •Software jako metafora •Software se stává filtrem našeho vědění. Je třeba mít však na paměti, že reprezentace vědění v jazyce softwaru odpovídá myšlení a způsobu reprezentace matematiky, které je samo o sobě vysoce metaforické, neboť je založeno na předpokladu, že jedna věc/symbol/kód může zastupovat věc jinou. Jinými slovy, logika počítačů je logikou všeobecné substituce. Počítače jsou tedy nejen založeny na metafoře, jsou dokonce metaforou metafory. • Softwarová studia •00_Úvod 1.O slonovi 2.Softwarová studia a postdigitální paradigma •01_Obrat k softwaru ve studiích nových médií 1.Software jako metafora 2.Software jako předmět výzkumu 3.Genealogie softwaru •02_Genealogie softwarových studií •02.1. Není žádný software vs Je jen software • 02.2. Avantgardní programování vs komerční software •02.3. Software jako výraz matematického myšlení •02.4. Aparát jako hybrid strojových a lidských uspořádání • • •03_Softwarová studia: vznik disciplíny • 03.1. SWS: work-in-progress • 03.2. SWS: diachronní hledisko • 03.3. SWS: synchronní hledisko • 03.4. Vrstvy • 03.5. Kruhy • •04_Metodologie softwarových studií • 04.1. Digitální média jako programovaná média • 04.2. Softwarové dílo • 04.3. Pojmy pro myšlení procesů: algoritmus • 04.4. Hackability • 04.5. Eristika programovaných médií • •05_Závěr: Softwarová studia: metodologický obrat a softwarové umění jako základní výzkum • Softwarová studia I. •_esence slona: „the medium is the message.“ •_postmoderní slon: nová média jako laboratoř kritické teorie (poststrukturalismu) •_slon jako hybrid: sws jako ne-moderní myšlení o nových médiích • Softwarová studia •Wetware – software – hardware •„Svět, ve kterém jsme žili posledních čtyřicet let se již nedělí na kameny, rostliny a zvířata, ale na nesvatou trojici hardware, software a wetware. Vzhledem k tomu, že výpočetní technika (dle kacířských slov jejího vynálezce), se nachází v bodu ´převzetí kontroly´, termín hardware se již nevztahuje na budovy a zahradnické nářadí, ale na opakování, milionkrát za sebou, malých silikonových tranzistorů. Wetware, je potom to, co zbyde z lidské rasy, když hardware neúprosně odhalí všechna naše selhání, chyby a nepřesnosti. Miliardový obchod zvaný software není nic víc než to, co wetware odvozuje (make out of) z hardwaru: logická abstrakce, která teoreticky, ale jen teoreticky, zásadně nebere v úvahu časoprostorový rámec strojů, aby jim mohla vládnout.“ F. Kittler • Softwarová studia •Wetware – software – hardware •Software ve skutečnosti teritoriem rozbujelých výjimek, „řečových aktů“. • • • • •Pozn. řečový akt •John L. Austin: teorie řečových aktů, řečových promluv nebo také mluvních aktů • Softwarová studia •Wetware – software – hardware •„Představitelé softwarových studií „hovoří o oblasti kultury jako o heterogenním sociálním poli, v němž je software tvořen a užíván, v němž působí, a v němž je rozvíjen. Softwarový ´environment´, tato ekologie, je samozřejmě technický, avšak tím, že je technický, je současně i sociální a politický – ve výrobních cyklech, stejně jako v oblastech své aplikace.“ BROECKMANN, Andreas Softwarová studia 2 •Softwarová studia a postdigitální paradigma •Digitální vs. postdigitální paradigma •Avantgardní vs. neo-avantgardní postoj •Překonání paradigmatu „digitální revoluce“. •„Digitální estetika dává přednost symbolům (abstraktním kódům), postdigitální estetika upřednostňuje indexy (stopy a kontextové znaky).“ F. Cramer • • •Pozn. •Postdigitální: Termín ´post-digitální´ pravděpodobně poprvé užil: CASCONE, Kim. The Aesthetics of Failure, “Post-Digital” Tendencies in Contemporary Computer Music. Computer Music Journal, Volume 24 Issue 4, December 2000, pp 12 – 18. Dostupné z: < http://subsol.c3.hu/subsol_2/contributors3/casconetext.html > [cit. 30. 10. 2013]. •Post-digitální použil jako přívlastek označující umění nových médií, které odmítá estetiku digitální revoluce, ve smyslu dokonale bezchybných obrazů, zvuků, přesných kopií, ve prospěch práce s chybou, glitchem a šumem. • • Softwarová studia •Obrat k softwaru ve studiích nových médií •Software jako předmět výzkumu •„vybavení počítače programovacím jazykem a programem, zkráceně programové vybavení počítače, na rozdíl od technického vybavení, které bývá označováno jako hardware.“ •Akademickém slovníku cizích slov, 2000 •Podle Oxford Dictionaries se jedná o „programy a jiné provozní informace užívané počítačem.“ •