Teorie a metody kvalitativního výzkumu (KSCA 601)) Podzim 2015 Vyučující: Mgr. Jana Vávrová Mašková PhD., Mgr. Zdeňka Pitrunová Kontakt:janamasko@gmail.com, zpitrunova@seznam.cz Konzultační hodiny: podle domluvy Anotace V kurzu si studentky a studenti prohlubí a rozšří své znalosti v oblasti kvalitativního výzkumu. Zvláštní důraz bude kladen na etnografický terénní výzkum a kvalitativní rozhovory. Kurz je koncipován jako platforma poskytující oporu při vedení vlastního terénního výzkumu a prostor pro diskusi a sdílení zkušeností a problémů. Po úspěšném ukončení kurzu student: -pochopí jakou roli hraje ve výzkumu teorie a že se bez ní ve vlastní badatelské práci neobejde - bude schopen reflektovat vlastní pozici v interakci se zkoumaným prostředím - bude schopen formulovat výzkumný problém a výzkumné otázky a navrhnout vhodný metodologický postup - bude schopen zvážit etické aspekty a problémy svého výzkumu - osvojí si dovednosti spojené s pohybem v terénu - pochopí, jak si vést terénní/výzkumný deník -osvojí si, jak se připravit na výzkumný rozhovor, ja ho vést, jakých chyb se vyvarovat - bude obeznámen se základy analýzy dat Předpoklady Kurz rozšiřuje znalosti, které studenti a studentky získali v kurzu Psaní odborných textů. Kurz také předpokládá schopnost pracovat s odbornými texty v anglickém jazyce. Podmínky ukončení Pro úspěšné ukončení kurzu je potřeba splnit následující povinnosti: • • Průběžná četba zadané literatury a aktivní účast v diskusích na hodinách Splnění 2 průběžných úkolů. 1. průběžný úkol (odevzdejte do ISu do 18. 10 do 24:00) V textu krátce představte svůj výzkumný problém a výzkumné otázky (1,5 normostrany). 2. průběžný úkol (odevzdejte do ISU do pátku 27. 11. do 12:00) Na základě Vámi zvoleného tématu pořiďte výzkumný rozhovor a/nebo terénní poznámky. Odevzdejte text o rozsahu cca 5 normostran. V textu: Představte svůj výzkumný záměr a výzkumné otázky, metodologii a výběr terénu. (cca 1,5 normostrany) Připojte část přepisu rozhovoru nebo terénních poznámek (1 normostrana), vyberte pasáž, kterou považujete za nosnou vzhledem k budoucí analýze. Připojte poznámky, které zachycují důležité okolnosti rozhovoru nebo interakce v terénu – navázání kontaktu, první dojmy z rozhovoru, vaše přemýšlení o rozhovoru, spokojenost, nespokojenost atd (1,5 - 2,5 normostrany). V několika bodech popište, co na vybraném textu považujete za zajímavé a proč . • Odevzdání závěrečné eseje Odevzdání odborného textu vycházejícího z vaší práce v průběhu semestru. Na základě rozhovorů, terénních poznámek či dalšího materiálu, který jste k vašemu tématu / výzkumným otázkám pořídili, vypracujte text charakteru odborné studie. Rozsah textu: 10 – 15 normostran. Struktura kurzu 1) 7.10. 2015 Uvedení do kurzu; vymezení kvalitativního výzkumu 2) 13. 10. 2015 Etnografie, výzkumník v terénu: terén, vztahy a etika; pozorování a vedení terénního deníku Povinná četba: Emerson, Robert M. – Rachel I. Fretz – Linda L. Shaw. 1995. Writing Ethnographic Fieldnotes. Chicago – London: The University of Chicago Press, 1-16. Vavroch, Michal. 2014. „Pilotní výzkum v etnografii – bariéry v interakci mezi Romy a majoritou.“ Lidé města / Urban people 16(1): 99 – 124. Rozšiřující četba: Vaňková, Markéta. 2010. „Výzkumník lapený: Úvahy k (a)symetrii vztahů mezi výzkumníkem a zkoumaným.“ Biograf 52-53, 46 odst. Dostupné na adrese http://www.biograf.org/clanky/clanek.php?clanek=5307. Hammersley, Martyn – Paul Atkinson. 2007. Ethnography: Principles in Practice (3rd ed.). London - New York: Routledge, 63-96, 209-229. 2/3) "Workshop": Neformální setkání nad projektem, prostor pro debatu atd., čas a místo závisí na domluvě 3) 4. 11. 2015 Výzkumný/kvalitativní rozhovor Povinná četba: HOLPUCH, P. (2011): Bezdomovectví jako přístup k životu. Biograf (54): 112 odst. Dostupné na adrese http://www.biograf.org/clanek.php?clanek=v5401 Shaery-Eisenlohr, Roschanack. 2012. “Fixing and Negotiating Identities in the Field: The Case of Lebanese Shiites.” In Robben, A. C. G. M. – J. A. Sluka (eds.), Ethnographic Fieldwork: An Anthropological Reader (2nd ed.). Malden – Oxford – Chichester: John Wiley – Blackwell, 103– 113. Další četba: Hammersley, Martyn - Paul Atkinson. 2007. Ethnography: Principles in Practice (3rd ed.). London - New York: Routledge, 97-120 (kap. “Oral Accounts and the role of interviewing”). 4)18. 11. 2015 Narativní výzkum (zkušenost, identita) Hamar, Eleonóra. 2008. Vyprávěná židovství: O narativní konstrukci druhogeneračních židovských identit. Praha: SLON, 135-166. Spalová, Barbora. 2013. „Rodinné paměti z pohraničí: Familiarismus v pohledu do minulosti.“ Biograf 58/2013: 3-33. Další četba: Riessman, Catherine Kohler. 1993. Narrative Analysis. Newbury Park: Sage, 1-24. Hamar, Eleonóra. 2008. Vyprávěná židovství: O narativní konstrukci druhogeneračních židovských identit. Praha: SLON. 6) 2. 12. 2015 Analýza I.: kódování první krok interpretace Emerson, Robert M. – Rachel I. Fretz – Linda L. Shaw. 1995. Writing Ethnographic Fieldnotes. Chicago – London: The University of Chicago Press, 142-168. Praktické cvičení: Pročtěte si rozhovor „Bez Boha bych musela spáchat sebevraždu“ (převzatý z knihy: Petra Dvořáková. 2006. Proměněné sny. Deset rozhovorů o iluzích a deziluzích, které přináší víra. Brno: Host.) a zodpovězte na zadané otázky. Vypracované úkoly odevzdejte do odevzdávárny v ISu nejpozději v pondělí 30.11.2015 ve 12 hodin. Další četba: Saldaña, Johnny. 2009. The Coding Manual for Qualitative Researchers. London: Sage, 1-31. 7) 16. 12. 2015 Interpretace dat a vytváření etnografického textu Emerson, Robert M. – Rachel I. Fretz – Linda L. Shaw. 1995. Writing Ethnographic Fieldnotes. Chicago – London: The University of Chicago Press, 169-210. Emerson, Robert M. - Melvin Pollner. 2002. “Difference and Dialogue: Members' Readings of Ethnographic Texts.” In Weinberg, D. (ed.), Qualitative Research Methods. Oxford: Blackwell, 154-170. Další četba: Konopásek, Zdeněk. 2008. “Making Thinking Visible with Atlas.ti: Computer Assisted Qualitative Analysis as Textual Practices.” FQS 9(2), Art.12; dostupné z http://www.qualitativeresearch.net/index.php/fqs/article/view/420/910. Studijní literatura: Atkinson, Paul – Amanda Coffey – Sara Delamont. 2003. Key Themes in Qualitative Research: Continuities and Changes. New York – Oxford: Altamira Press. Creswell, John W. 2007. Qualitative Inquiry & Research Design: Choosing among Five Approaches (2nd ed.). London: Sage. Denzin, Norman K. 1989. Interpretive Biography. Newbury Park – London – New Delhi: Sage Publications. Denzin, Norman K. - Yvonna S. Lincoln (eds.). 2005. The Sage Handbook of Qualitative Research. Thousand Oaks : SAGE. Emerson, Robert M. – Rachel I. Fretz – Linda L. Shaw. 1995. Writing Ethnographic Fieldnotes. Chicago – London: The University of Chicago Press. Emerson, Robert M. – Melvin Pollner. 2002. „Difference and Dialogue: Members' Readings of Ethnographic Texts“. In Weinberg, D. (ed.), Qualitative Research Methods. Oxford: Blackwell, 154-170. Flick, Uwe. 1998. An Introduction to Qualitative Research. London: SAGE Publications. Hamar, Eleonóra. 2008. Vyprávěná židovství: O narativní konstrukci druhogeneračních židovských identit. Praha: SLON. Hammersley, Martyn – Paul Atkinson. 2007. Ethnography: Principles in Practice (3rd ed.). London – New York: Routledge. Heimer, Maria - Thogersen, Stieg: Doing Fieldwork in China, Nordic Institute of Asian Studies, 2006. Kaufmann, Jean-Claude. 2010. Chápající rozhovor. Praha: SLON. Konopásek, Zdeněk. 2008. “Making Thinking Visible with Atlas.ti: Computer Assisted Qualitative Analysis as Textual Practices.” FQS 9(2), Art.12; dostupné z http://www.qualitativeresearch.net/index.php/fqs/article/view/420/910. Kvale, Steiner - Svend Brinkmann. 2009. InterViews. Learning the Craft of the Qualitative Research Interviewing (2nd ed.). London: Sage. Riessman, Catherine Kohler. 1993. Narrative Analysis. Newbury Park: Sage. Saldaña, Johnny. 2009. The Coding Manual for Qualitative Researchers. London: Sage. Shaery-Eisenlohr, Roschanack. 2012. “Fixing and Negotiating Identities in the Field: The Case of Lebanese Shiites.” In: Antonius C. G. M Robben – Jeffrey A. Sluka (eds.), Ethnographic Fieldwork: An Anthropological Reader (2nd ed.). Malden – Oxford – Chichester: John Wiley – Blackwell, 103–113. Siedman, Irving. 2006. Interviewing as Qualitative Research (3rd ed.). New York - London: Teachers College Press. Silverman, David. 1997. Interpreting Qualitative Data. Methods for Analysing Talk, Text and Interaction. London: Sage. Sluka, Jeffrey A. - Antonius C.G.M. Robben. 2012. “Fieldwork in Cultural Anthropology: An Introduction.” In: Antonius C. G. M Robben – Jeffrey A. Sluka (eds.), Ethnographic Fieldwork: An Anthropological Reader (2nd ed.). Malden – Oxford – Chichester: John Wiley – Blackwell, 1-47. Spalová, Barbora. 2013. „Rodinné paměti z pohraničí: Familiarismus v pohledu do minulosti.“ Biograf 58/2013: 3-33. Vaňková, Markéta. 2010. „Výzkumník lapený: Úvahy k (a)symetrii vztahů mezi výzkumníkem a zkoumaným.“ Biograf 52-53, 46 odst., dostupné z http://www.biograf.org/clanky/clanek.php? clanek=5307. Vavroch, Michal. 2014. „Pilotní výzkum v etnografii – bariéry v interakci mezi Romy a majoritou.“ Lidé města / Urban people 16(1): 99 – 124.