Účetnictví a zdanění neziskových organizací Fundraising Ekonomické řízení neziskových organizací 1 / 13 PBSNPB2: Jakub Pejcal jakubpejcal@mail.muni.cz Centrum pro výzkum neziskového sektoru http://cvns.econ.muni.cz/ https://www.facebook.com/CVNS FF: PBSNPB2: Jakub Pejcal, 12. 11. 2015: Účetnictví a zdanění neziskových organizací, Fundraising, Ekonomické řízení neziskových organizací FUNDRAISING qjak úspěšně přesvědčit druhé, že by měli přispět právě Vaší organizaci • qzahrnuje různé postupy a metody, jak získat finanční a nefinanční prostředky na činnost organizace (resp. jak získat přátele?) q qjak na to? qpřesvědčit druhé dokáže jen ten, kdo je sám přesvědčený q qpotřeba vytvořit pocit důvěry v naší efektivitu a vhodnost q qzákladem je otázka – proč by někdo dával? qkdy a proč jsem dával já? qkdy jsem řekl „ne“? qco jsou důvody, proč nám dát? qco je lákavé pro okruh mých známých? Dali by oni? q q q q 2 FF: PBSNPB2: Jakub Pejcal, 12. 11. 2015: Účetnictví a zdanění neziskových organizací, Fundraising, Ekonomické řízení neziskových organizací HODNOTY A OBECNÁ MOTIVACE qŽebříček hodnot: qJaký je můj žebříček hodnot? qJaký je žebříček hodnot lidí v mém okolí? q qČasto uváděná motivace: qradost z dávání, qpocit užitečnosti, qvyjádření postojů, morálních hodnot a stanovisek, qosobní uspokojení, qchuť pomoci jiným, qsnaha vyřešit problém. 3 FF: PBSNPB2: Jakub Pejcal, 12. 11. 2015: Účetnictví a zdanění neziskových organizací, Fundraising, Ekonomické řízení neziskových organizací KDY LIDÉ DÁVAJÍ PENÍZE? 4 qobecné vzorce: qkdyž k tomu mají významný a neodkladný důvod; qjsou osobně zainteresovaní na výsledku podpořené činnosti; qvidí ostatní, jak přispívají na tutéž činnost svým časem a prostředky; qvědí, že jim bude poděkováno; qvědí, že budou pravidelně informováni o rozvoji a činnosti organizace; qvědí přesně, na co budou jejich peníze použity, a že budou využity rozumně a šetrně; qvědí, že podpořená organizace je prosycena nadšením a optimismem, a že jistě získá potřebné finance i od ostatních q… FF: PBSNPB2: Jakub Pejcal, 12. 11. 2015: Účetnictví a zdanění neziskových organizací, Fundraising, Ekonomické řízení neziskových organizací CO VÍME O INDIVIDUÁLNÍCH DÁRCÍCH 5 qprůměrný roční dar se pohybuje okolo 2 % ročního příjmu dárce q qprocento se snižuje s narůstajícím příjmem dárce! q qrelativní roční výše daru se zvyšuje s věkem dárce q qlidé žijící v manželství mají tendence dávat více nežli svobodní q qčlenové různých NNO a lidé věřící dávají v průměru více nežli lidé, kteří do těchto skupin nepatří q qlidé, kteří někdy dobrovolně vypomáhali v NNO dávají více než ti, kteří se dobrovolných prací neúčastní FF: PBSNPB2: Jakub Pejcal, 12. 11. 2015: Účetnictví a zdanění neziskových organizací, Fundraising, Ekonomické řízení neziskových organizací CO VÍME O FIREMNÍCH DÁRCÍCH 6 qopět, lze znalosti zobecnit: FF: PBSNPB2: Jakub Pejcal, 12. 11. 2015: Účetnictví a zdanění neziskových organizací, Fundraising, Ekonomické řízení neziskových organizací JAK SE HLEDÁ DÁRCE? 7 qje třeba hledat všude! qje třeba správně odhadovat potřeby qje třeba vhodně oslovit qje třeba komunikovat qje třeba nabídnout vhodnou protihodnotu q q qtři stupně žádosti organizace k dárci: qnemáme, co nabídnout – prosíme qnabízíme protihodnotu – nižší (kvazipartnerství) qnabízíme protihodnotu – srovnatelnou (obchodní jednání) q FF: PBSNPB2: Jakub Pejcal, 12. 11. 2015: Účetnictví a zdanění neziskových organizací, Fundraising, Ekonomické řízení neziskových organizací CO NÁSLEDUJE? 8 qotázky oslovených: qProč je Vaše činnost důležitá a proč je důležitější než jiná? q qProč na ní potřebujete peníze? q qProč Vám mám dát zrovna já? q qČeho chcete konkrétně za částku, kterou po mě žádáte, dosáhnout? q qProč nepřijdete za měsíc? Proč jste nepřišli před rokem? q qProč to neděláte jinak? q qKolika lidem jste už pomohli? q qV čem jste lepší, než druzí? q q… q q q FF: PBSNPB2: Jakub Pejcal, 12. 11. 2015: Účetnictví a zdanění neziskových organizací, Fundraising, Ekonomické řízení neziskových organizací METODY FUNDRAISINGU I. qInzerce qnejméně účinná metoda (anonymní kontakt) qširoké spektrum oslovených (tedy i možné zachycení dárců) q qDirect mail (tj. přímý poštovní styk) qhromadné adresné nebo neadresné oslovení qmožná forma vyžádání odpovědi (poštovní poukázka?) q qVeřejná sbírka (výzva neurčitému okruhu dárců) qširoké spektrum oslovených qnezbytná organizační příprava a následná propagace qzákon č. 117/2001 Sb., o veřejných sbírkách q qKampaň qpodobné veřejné sbírce pouze více agresivní 9 FF: PBSNPB2: Jakub Pejcal, 12. 11. 2015: Účetnictví a zdanění neziskových organizací, Fundraising, Ekonomické řízení neziskových organizací METODY FUNDRAISINGU II. qBenefiční akce qširoký předem neznámý okruh oslovených qvyžaduje zajímavý program s přesným naplánováním qnezbytná dostatečná prezentace účelu celé akce q q„Od dveří ke dveřím“ qvstupování do soukromý jiných – „vtíravým způsobem“ (podobné direct mailu) q qOsobní dopis / telefonický rozhovor qnezbytná předchozí znalost dárce (již poskytnul dar v minulosti?) q(žádost o obnovení předchozího daru?) q qGrantový fundraising qbyrokratický přístup qmožná vysoká návratnost s dlouhodobou spoluprací 10 FF: PBSNPB2: Jakub Pejcal, 12. 11. 2015: Účetnictví a zdanění neziskových organizací, Fundraising, Ekonomické řízení neziskových organizací METODY FUNDRAISINGU III. qČlenství qdlouhodobý vztah s dárcem qnezbytné udržovat pravidelný kontakt (dopis / telefonáty / výroční zprávy) q qOsobní setkání qnezbytná předchozí znalost dárce (?) qvhodné vytipování nového dárce qvelmi účinný způsob (spolu s grantovým fundraisingem nejvýznamnější) q qVlastní příjmy (samofinancování) qmožná cesta k dlouhodobé stabilitě q qZe závěti qvelmi citlivá avšak účinná metoda 11 FF: PBSNPB2: Jakub Pejcal, 12. 11. 2015: Účetnictví a zdanění neziskových organizací, Fundraising, Ekonomické řízení neziskových organizací FUNDRAISINGOVÝ KOLOBĚH 12 qidentifikace poslání organizace (stručnost, jasnost, výstižnost – znalost členů organizace) q qstanovení konkrétních a měřitelných cílů (jasných a dosažitelných) q qvypracování realizačního časového plánu aktivit (podklad pro roční rozpočet) q qověřit potřebnost naší organizace (skutečně reagujeme na potřeby?) q qzvážit personální možnosti organizace v rámci fundraisingové akce (dobrovolníci?) q qvolba nejvhodnější fundraisingové metody q qujasnění si skladby možných zdrojů q qujasnění si možného okruhu dárců q qžádost q qudržování kontaktu (informovat o užití daru) q qnová žádost BKV_ERNO: Jakub Pejcal, 21. 3. 2015 SHRNUTÍ qCo je to fundraising a k čemu slouží q qKdy a proč dávají lidé / firmy peníze q qJaké jsou základní metody fundraisingu 13 PBSNPB2: Jakub Pejcal, 15., resp. 29. 10. 2015: Fundace: nadace a nadační fondy (fondy), (obecně prospěšné společnosti), ústavy