Procesuální stránka reflexe Procesuální stránka reflexe •Podmínky pro bezpečí •Faktory: velikost skupiny, osobnosti, vzájemná znalost, témata, prostředí, pravidla, způsob vedení… + dobrovolnost •Důvěra jako podmínka otevřenosti Způsob vedení •Lektor = facilitátor procesů (učící se proces) •Připravuje polo–strukturu rozhovoru •Řeč se odvíjí od cílů (potřeb lidí). Čí jsou cíle? •Hlavní dovednosti lektora: naslouchání, dotazování, práce s technikami, navozování a udržování vztahu, řízení diskuse, zvládání krizí (práce s emocemi) + znalost teorií reflexe (kam mířit) Příprava •Velikost skupiny (případně výběr lidí…) •Místnost •Komunitní kruh •Pravidla (možnost odmítat – odejít, nevynášet, nekritizovat, neskákat do řeči, respekt…) •Čas • • Vstup do reflexe •Cíle •Seznámení, oslovování •Čas •Pravidla •(v našem nácviku bude stanoveno, nemusíte se k tomu vracet) • • Naslouchání •Neverbalita •Parafrázování – opakování … •Vyjádření jinými slovy (bez spekulace) – jako dopomoc •Vyjadřování porozumění •Dotazy na porozumění •Sledování emocí (a pojmenování) •Pokud možno nevnášíme nové výrazy (pojmenování) ani témata, není–li to nutné • • Dotazování •Směrování dle cílů reflexe (od konkrétní zkušenosti, přes zobecnění – abstrakci, ke konkrétní využitelnosti v budoucnosti = učení) •Otevřené otázky!!! (téměř vše lze přeformulovat otevřeně) – dopřát si čas •Dotazování na detaily („Myslím, že už vím, co budu dělat“. „Co?“) •Dotazování na důkazy („Byla jsem tam nejhorší“. „Na čem jsi poznala, že jsi byla nejhorší?“) •Dotazování na pocity (opatrně a smysluplně) • Využitelné techniky (velké množství…) •Techniky dotazování (cirkulární, dekonstrukce samozřejmostí, zdroje…) •Oceňování a respekt •Metafory •Práce s tichem •Rekapitulace •„Měření změny“ •I humor •Práce s hlasem… forma je víc než obsah •Atd. • Co lektor nedělá •Nemluví víc než ostatní •Neskáče do řeči (ale reguluje při problémech) •Nehodnotí a nekritizuje •Neinterpretuje („To je proto, že …“) •Nediví se (přehnaně) a nebagatelizuje problém •Nemluví o sobě příliš často •Neporušuje sám pravidla (čas, technické věci …) • • Ukončování •Pracuje s časem (upozorňuje na zbývající čas) •Rekapituluje •Vyzývá k hodnocení (co jste se naučili…) •Zadává úkoly (je–li to v plánu) •Nabízí další setkání (je–li to v plánu) •Oceňuje a děkuje