Motto: Aktivní naslouchání je nejupřímnější formou lichocení Naslouchání —Má vztahovou i obsahovou stránku —Kvalita naslouchání zásadním způsobem ovlivní -jaké informace si z rozhovoru odneseme (kvalita) -kolik se toho od mluvčího dozvíme (kvantita) -jak se spolu budeme cítit -jak se tímto rozhovorem promění náš vztah •Ten kdo naslouchá má více nástrojů k ovlivnění kvality rozhovoru než ten, kdo mluví •Mluvit umí skoro každý, naslouchat je těžší J — Fáze naslouchání —Příjem signálů (všech modalit)- zaznamenání toho, — co k nám přichází —Porozumění- dekódování signálů verbálních ( přiřadit slovům významy) a neverbálních ( všimnout si vlastních emocionálních reakcí) —Zapamatování- pamatujeme si to, co si myslíme, že druhý řekl- tedy spíše naše rekonstrukce a interpretace. S těmi dále pracujeme a na nich stavíme další kontakt s mluvčím —Hodnocení- posouzení vnímaného sdělení, — včetně skrytých významů —Reakce- výsledek předchozích procesů, převzetí iniciativy, příležitost pro zpětnou vazbu Co nám brání v naslouchání? —Vypnuté naslouchání — Protože rychleji myslíme než mluvíme, máme v průběhu naslouchání hodně času na přemýšlení. — To se často ubírá svou vlastní cestou a postupně stále méně souvisí s tím, co mluvčí říká. •Naslouchání s předsudky — Objeví se v okamžiku, kdy mluvčí použije slovo nebo neverbální signál, který máme spojený se silným zážitkem —Naslouchání se zavřenou myslí — Znamená „ zavřené dveře“ pro příjem signálů. Důvody jsou různé- únava, nezájem, nesouhlas, nesympatie mluvčího… Kontinua naslouchání —Empatické Objektivní — —Nezaujaté Kritické — —Povrchové Hloubkové — —Aktivní Pasivní — — C:\Program Files\Microsoft Office\MEDIA\OFFICE12\Lines\BD21324_.gif C:\Program Files\Microsoft Office\MEDIA\OFFICE12\Lines\BD21324_.gif C:\Program Files\Microsoft Office\MEDIA\OFFICE12\Lines\BD21324_.gif C:\Program Files\Microsoft Office\MEDIA\OFFICE12\Lines\BD21324_.gif Empatické a objektivní naslouchání —Empatie-jak jí rozumíte? —Empatie myšlení (pochopení významu toho, co druhý říká) —Empatie cítění (vyjadřujete schopnost vycítit, co pociťuje druhý) —Empatie není vše-myšlenky a pocity druhého poměřujeme s „realitou“-nemusíme se ztotožňovat s tím, co od druhého vnímáme —To je princip objektivního naslouchání Nezaujaté a kritické naslouchání —Efektivní naslouchání obsahuje obojí —Nezaujatost=otevřenost informacím —Kritičnost=podklad pro vaše názory, závěry, hodnocení —Otevřený prostor pro sdělení, čas na vlastní úsudky —Riziko zjednodušování nebo ignorace složitých sdělení —Riziko ignorace nepříjemných sdělení —Vliv předsudků a zkušeností —Zreflektovaná práce s kontextem (riziko vytrhávání informcí z kontextu) Povrchové a hloubkové naslouchání —Akceptace všech rovin sdělení —Jednotlivé roviny mohou být v nesouladu —Vybíráme si, na co reagujeme a proč —Cestou jak si všimnout obého je mj. sledovat verbální i neverbální sdělení —Když je zmatek největší, pojmenování nás vždycky zachrání Pojem „aktivní naslouchání“ —Aktivní naslouchání je základní sociální dovedností, která umožňuje být v dobrém kontaktu s komunikačním partnerem a vytvoří mu prostor pro vyčerpávající sdělení —Přináší výhodu oběma účastníkům —Je jen jednou z mnoha forem naslouchání, kterou rozhodně nepoužíváme běžně . Její využití je většinou cílené (když máme důvod, nasloucháme aktivně) — Aktivní naslouchání 1.Snažíme se o co nejpřesnější pochopení, porozumění tomu, co komunikační partner myslí a sděluje 2.Dáváme najevo, že vnímáme a akceptujeme partnera (zajímáš mě ty i to, co si myslíš, co cítíš, jak o tom mluvíš) 3.Podněcujeme tak komunikačního partnera k tomu aby objevoval, zkoumal, popisoval, vyjasňoval… Co také získáme aktivním nasloucháním? —Rozhovor se zpomalí-oba máme čas přemýšlet —Vytváříme prostor pro vysvětlování-je větší pravděpodobnost, že si „porozumíme“ —Zavedeme do rozhovoru zpětnou vazbu-dozvíme se, jak se navzájem vnímáme a jak si rozumíme —Nastavíme žádoucí vzorec komunikace — Aktivní a pasivní naslouchání —PN —AN —Příjem informací —Nezahrnuje zpětnou vazbu mluvčímu —Posluchač je pasivní —Mluvčí neví, zda „byl slyšen — a pochopen“ —Poskytuje hodně prostoru mluvčímu, jeho tok myšlenek a slov nic nekoriguje —Mluvčí je mnohonásobně aktivnější — —Je atributem — „sociální komunikace“ —Předpokládá schopnost empatie ( bez ní je prázdnou natrénovanou dovedností, — v konečném důsledku neefektivní) —Mluvčí dostává stálou zpětnou vazbu od příjemce —Aktivita je rozložena mezi oba účastníky rozhovoru — Základní pravidla AN — — AKTIVNĚ NASLOUCHAT ZNAMENÁ NECHAT STRANOU SVŮJ VNITŘNÍ SVĚT, SVÉ POTŘEBY, EMOCE A SEBEPROSAZENÍ — — —AKTIVNĚ NASLOUCHAT NEZNAMENÁ SOUHLASIT, ALE CHTÍT SE DOZVĚDĚT, CO SI MYSLÍ TEN DRUHÝ C:\Program Files\Microsoft Office\MEDIA\OFFICE12\Lines\BD21332_.gif VNITŘNÍ NASTAVENÍ POSLUCHAČE CO DĚLÁME CO ŘÍKÁME Pozornost zaměřená na partnera Poloha těla vyjadřuje zájem (natočení, naklonění) Vyjadřujeme slovně souhlas či porozumění (ano, jasně, to chápu…) Zaměření na city a prožívání Udržujeme oční kontakt Naše otázky jsou doplňující Respekt a akceptace partnera- bez vlastního hodnocení Neverbální signály- pokyvování hlavou Aktivně udržujeme hovor, povzbuzujeme mluvčího Zájem o „informace“ i o pocity Mimicky zrcadlíme partnera Občas sdělení parafrázujeme, shrnujeme… Naším cílem je porozumění pohledu mluvčího, ne prezentace vlastního názoru Všímáme si- neverbálních projevů, emocí, prožívání Techniky aktivního naslouchání —Povzbuzování – aktivizace mluvčího —Objasňování- ujištění se o správnosti —Parafráze- vlastními slovy totéž —Reflexe- pojmenování pocitů —Shrnutí- prostě shrnutí —Uznání- ocenění — — C:\Program Files\Microsoft Office\MEDIA\CAGCAT10\j0299125.wmf Povzbuzování —Má dva základní cíle: — — Ze začátku rozhovoru projevit zájem — — — V průběhu rozhovoru povzbuzovat mluvčího — —Taky si chci povídat… —Povídej, jak se to stalo? —To mě zajímá, pusť se — do toho — —Povídej dál —To je zajímavé… —Řekni mi o tom víc… C:\Program Files\Microsoft Office\MEDIA\OFFICE12\Bullets\BD21302_.gif C:\Program Files\Microsoft Office\MEDIA\OFFICE12\Bullets\BD21302_.gif Objasňování —Naše cíle: — — Získat více informací — — Objasnit si to, čemu nerozumíme — — Rozšířit možné úhly pohledu mluvčího —Jak ( kdy, s kým, proč…) — se to stalo —A co jsi s tím dělal ty? — —Jak tomu mám rozumět? —Počkej, tohle je zvláštní… — —Řekni mi o tom víc… —Co za tím mohlo být? —Čím by to mohlo být —Bývá to takhle vždycky? C:\Program Files\Microsoft Office\MEDIA\OFFICE12\Bullets\BD21302_.gif C:\Program Files\Microsoft Office\MEDIA\OFFICE12\Bullets\BD21302_.gif C:\Program Files\Microsoft Office\MEDIA\OFFICE12\Bullets\BD21302_.gif C:\Program Files\Microsoft Office\MEDIA\OFFICE12\Bullets\BD21302_.gif Parafrázování —Pomocí parafrázování: — — Projevujeme zájem o mluvčího a sdělované informace — — — Zlepšíme vzájemné porozumění — Princip parafrázování: říci vlastními slovy to, — co jsme slyšeli •Takže jestli tomu správně rozumím… •Myslíš to tak, že… •Já se jen ujistím, že tomu správně rozumím. .. — Říkáš, že… •Takže ty bys chtěl, aby… — — — — C:\Program Files\Microsoft Office\MEDIA\OFFICE12\Bullets\BD21302_.gif Reflexe (= odraz, zrcadlení) —Cílem je: — — Dát najevo své naladění na pocity druhého — — Dát pocitům, prožívání druhého stejnou váhu, jako informacím — — — —Vidím, že je to pro tebe pořád hodně citlivé —Je mi líto, že tě to trápí —Ještě tě to štve, žejo — —To není jednoduché, když člověk řeší konfliktní situaci… —To pro tebe muselo být těžké C:\Program Files\Microsoft Office\MEDIA\OFFICE12\Bullets\BD21302_.gif C:\Program Files\Microsoft Office\MEDIA\OFFICE12\Bullets\BD21302_.gif Shrnutí —Využíváme ho zejména: — Při přechodu na další téma — — Ke zhodnocení, zarámování řečeného — — Ke zdůraznění důležitých bodů — — K položení základu další diskuse —Takže já bych to shrnul: říkal jsi, že… —Toho bylo hodně, o čem jsme mluvili… —Než se posuneme dál, pojďme si to shrnout… —Mně se zdá nejdůležitější to, že —Příště bychom se mohli vrátit k tomu, jak jsi říkal… C:\Program Files\Microsoft Office\MEDIA\OFFICE12\Bullets\BD21302_.gif C:\Program Files\Microsoft Office\MEDIA\OFFICE12\Bullets\BD21302_.gif C:\Program Files\Microsoft Office\MEDIA\OFFICE12\Bullets\BD21302_.gif Uznání —Je důležitou součástí AN, —protože: — Umožňuje vyjádřit respekt k partnerovi a jeho vidění situace — — Dát mu najevo, že oceňujeme něco z toho, co udělal, řekl, plánuje.. — —Je mi jasné, že to pro tebe vůbec nebylo jednoduché —Máš právo to vidět takhle —Nikdy by mě nenapadlo se na to dívat takhle… —Musel jsi udělat strašně moc pro to, aby… —Stálo tě to určitě spoustu sil ( času, energie)… — C:\Program Files\Microsoft Office\MEDIA\OFFICE12\Bullets\BD21302_.gif —Hlavní zdroj: —DeVito, J.A.: Základy mezilidské komunikace. Grada Publishing, a.s., 2008